Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Bunt w filozofii Alberta Camusa

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
12. Egzystencjalizm. Uczeń:
1) wymienia ważniejsze cechy, odmiany i przedstawicieli (w tym prekursorów) egzystencjalizmu;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji (językiem ucznia):

  • Przedstawisz konsekwencje braku sensu życia ludzkiego według Alberta Camusa.

  • Wyjaśnisz kategorię buntu według Alberta Camusa.

  • Zastosujesz pojęcie człowieka absurdalnego w interpretacji egzystencjalizmu Alberta Camusa.

  • Przedstawisz najważniejsze treści esejów Mit SyzyfaCzłowiek zbuntowany Alberta Camusa.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych;

  • umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;

  • umie pisać tekst (esej) filozoficzny, w którym – korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu logiki i historii filozofii – identyfikuje się i rozpatruje określone poglądy filozoficzne.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • burza mózgów;

  • gra dydaktyczna.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.

  2. Burza mózgów. Nauczyciel pisze na tablicy lub wyświetla słowo „bunt”. Zadaje uczniom pytanie: przeciwko czemu można się buntować w ciągu całego ludzkiego życia? Uczniowie w parach przygotowują swoje odpowiedzi, a następnie zapisują swoje propozycje na tablicy tak, aby powstała wspólna notatka. Nauczyciel pyta uczniów, które z wymienionych zagadnień można uznać za „bunt egzystencjalny”. Chętny uczeń podsumowuje ten etap lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z materiałem źródłowym. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat treści zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, żeby w parach przygotowali krótkie interpretacje tekstów źródłowych: dwóch fragmentów Mitu Syzyfa oraz jednego Człowieka zbuntowanego. Ich zadaniem jest nazwać przedmiot buntu przedstawiony w trzech fragmentach, a następnie podać własny przykład podobnej sytuacji. Omówienie propozycji uczniowskich na forum klasy.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie dzielą się na zespoły i przystępują do gry edukacyjnej (quiz). Grupy rywalizują ze sobą, rozwiązując test na czas. Następnie każda z grup układa dla drużyny przeciwnej po jednym dodatkowym pytaniu.

  3. Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1–4. Po wyznaczonym czasie sprawdzają swoje odpowiedzi wspólnie z nauczycielem.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 6 i 7.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz pracę na temat: Czy Syzyfa można uznać za człowieka szczęśliwego?

Materiały pomocnicze:

  • Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, Kraków 2009.

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 3, Warszawa 2005.

  • Szydłowska W., Albert Camus, Warszawa 2001.

  • Mordarski R., Albert Camus - między absurdem a solidarnością, Bydgoszcz 1999.

  • Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.