Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Bunt w filozofii Alberta Camusa
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele lekcji (językiem ucznia):
Przedstawisz konsekwencje braku sensu życia ludzkiego według Alberta Camusa.
Wyjaśnisz kategorię buntu według Alberta Camusa.
Zastosujesz pojęcie człowieka absurdalnego w interpretacji egzystencjalizmu Alberta Camusa.
Przedstawisz najważniejsze treści esejów Mit Syzyfa i Człowiek zbuntowany Alberta Camusa.
Cele operacyjne. Uczeń:
wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej;
umie pisać tekst (esej) filozoficzny, w którym – korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu logiki i historii filozofii – identyfikuje się i rozpatruje określone poglądy filozoficzne.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
burza mózgów;
gra dydaktyczna.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel loguje się na platformę i wyświetla na tablicy stronę tytułową e‑materiału. Przedstawia uczniom temat lekcji oraz jej cele, a następnie wspólnie z nimi określa kryteria sukcesu.
Burza mózgów. Nauczyciel pisze na tablicy lub wyświetla słowo „bunt”. Zadaje uczniom pytanie: przeciwko czemu można się buntować w ciągu całego ludzkiego życia? Uczniowie w parach przygotowują swoje odpowiedzi, a następnie zapisują swoje propozycje na tablicy tak, aby powstała wspólna notatka. Nauczyciel pyta uczniów, które z wymienionych zagadnień można uznać za „bunt egzystencjalny”. Chętny uczeń podsumowuje ten etap lekcji.
Faza realizacyjna:
Praca z materiałem źródłowym. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat treści zawartych w sekcji „Przeczytaj”. Następnie prosi uczniów, żeby w parach przygotowali krótkie interpretacje tekstów źródłowych: dwóch fragmentów Mitu Syzyfa oraz jednego Człowieka zbuntowanego. Ich zadaniem jest nazwać przedmiot buntu przedstawiony w trzech fragmentach, a następnie podać własny przykład podobnej sytuacji. Omówienie propozycji uczniowskich na forum klasy.
Praca z multimedium. Uczniowie dzielą się na zespoły i przystępują do gry edukacyjnej (quiz). Grupy rywalizują ze sobą, rozwiązując test na czas. Następnie każda z grup układa dla drużyny przeciwnej po jednym dodatkowym pytaniu.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1–4. Po wyznaczonym czasie sprawdzają swoje odpowiedzi wspólnie z nauczycielem.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 6 i 7.
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Napisz pracę na temat: Czy Syzyfa można uznać za człowieka szczęśliwego?
Materiały pomocnicze:
Gadacz T., Historia filozofii XX wieku, Kraków 2009.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, tom 3, Warszawa 2005.
Szydłowska W., Albert Camus, Warszawa 2001.
Mordarski R., Albert Camus - między absurdem a solidarnością, Bydgoszcz 1999.
Walczak P., Metody aktywizujące w nauczaniu filozofii, w: „Analiza i egzystencja” 10 (2009).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.