Autor: Paweł Kaniowski

Przedmiot: Filozofia

Temat: Słownik filozoficzny: stoicyzm

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
1. Filozofia starożytna. Uczeń opanowuje następujące treści nauczania zawarte w podstawie programowej do filozofii zakresu podstawowego:
5) epikureizm i stoicyzm jako dwa paradygmaty etyki (punkt IX);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele lekcji. Uczeń:

  • pozna kontekst historyczny i charakter filozofii stoickiej;

  • prześledzi rozwój stoicyzmu i scharakteryzuje trzy jego okresy;

  • przeanalizuje wpływ filozofii stoickiej na kształtowanie się myśli społeczno‑politycznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • mapa myśli;

  • audiobook;

  • esej filozoficzny.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

Faza wprowadzająca:

  1. Prowadzący zajęcia loguje się na platformie, wyświetla temat lekcji oraz cele. Wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, za pomocą raportu dostępnego w panelu użytkownika, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji. Następnie inicjuje dyskusję, zadając pytanie: Jak współcześnie mogłoby wyglądać realizowanie założeń stoicyzmu?

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każdej z nich zadaje do opracowania zagadnienia z sekcji „Przeczytaj”. Zespoły pracują według ustalonego porządku:
    – grupa 1: definicja;
    – grupa 2: tło historyczne;
    – grupa 3: doktryna;
    – grupa 4: nawiązania i oponenci.
    Uczniowie przygotowują krótkie wystąpienia z syntezą przydzielonego materiału. Po wyznaczonym czasie zespoły prezentują efekty swojej pracy.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej materiał z sekcji „Mapa myśli”. Odczytanie poleceń do multimedium: Wymień okresy i najważniejszych przedstawicieli w dziejach stoicyzmu. oraz Omów okoliczności formowania się poszczególnych etapów stoicyzmu. Wspólna praca całego zespołu klasowego nad odpowiedziami.

  3. Praca z multimedium nr 2. Nauczyciel wyświetla multimedium z sekcji „Audiobook”. Tym razem uczniowie pracują w parach, przygotowując odpowiedzi na pytania: Jaka była stoicka koncepcja wszechświata? oraz Jakie są cechy charakterystyczne dla postawy stoickiej? . Po wyznaczonym czasie pary łączą się w czwórki i wspólnie omawiają swoje odpowiedzi, uzupełniając zawarte w nich wnioski i wiadomości. Nauczyciel pilnuje porządku pracy, pełni funkcję doradcy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

  4. Uczniowie w parach opracowują quiz sprawdzający wiedzę z całej lekcji. Po określonym czasie wymieniają się przygotowanymi pytaniami z inną parą uczniów. Następnie wspólnie komentują swoje odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

  2. Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Napisz esej na temat: Dlaczego stoicyzm jest atrakcyjny dla współczesnego człowieka?

Materiały pomocnicze:

  • Tatarkiewicz W., Historia filozofii, Warszawa 2005.

  • Reale G., Historia filozofii starożytnej, t. 3, tłum. E.I. Zieliński, Lublin 1999.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.