Autor: Bogdan Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat: Trójkąt opisany na okręgu

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;

5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;

8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;

10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;

12) przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykorzystuje podobieństwo trójkątów i własności okręgu wpisanego w trójkąt do konstrukcji trójkąta opisanego na okręgu

  • stosuje  powiązanie trójkąta opisanego na okręgu z pojęciem stycznej do okręgu

  • określa warunki,  jakie musi spełnić trójkąt wpisany w okrąg, aby wierzchołki tego trójkąta były punktami styczności trójkąta opisanego na tym okręgu i konstruuje trójkąt opisany na tym okręgu

  • opisuje na okręgu trójkąty o danych własnościach i stosuje ich własności w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli

  • metoda tekstu przewodniego

  • dyskusja

Formy pracy:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym

Przebieg zajęć:

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia temat lekcji, wyznacza cele i kryteria sukcesu.

  2. Uczniowie tworzą mapy myśli dotyczącej własności okręgów i stycznych do okręgów oraz okręgu wpisanego w trójkąt.

Faza realizacyjna:

  1. Dyskusja -  na czym polega różnica między wpisywaniem okręgu w trójkąt i opisywaniem trójkąta na okręgu.

  2. Uczniowie w parach zapoznają się z animacją i rozwiązuja zadania zawarte w Problemach.

  3. Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują w parach przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj.

  4. Uczniowie formułują warunki, jakie powinien spełniać trójkąt wpisany w okrąg, aby wierzchołki tego trójkąta były punktami styczności trójkąta opisanego na tym okręgu. Ustalają kolejne kroki konstrukcji takiego okręgu.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają umiejętności i wiedzę, rozwiązując wskazane ćwiczenia 1 - 8.

  2. Nauczyciel podsumowuje lekcję, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa

Uczniowie wykonują pomiar promienia największego okrągłego talerza/półmiska, jaki posiadają  w domu. Wyznaczają minimalne rozmiary podstawy szafki trójkątnej (wiedząc, że podstawa jest prostokątnym trójkątem równoramiennym), w której zmieści się ten talerz.

Materiały pomocnicze:

Okrąg wpisany w trójkątD1H1PzHOLOkrąg wpisany w trójkąt

Wskazówki metodyczne:

Uczeń może wykorzystać animację:

  • podczas przygotowywania się do zajęć,

  • do utrwalania wiedzy,

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.

Materiał w animacji można wykorzystać w lekcji „Okrąg wpisany i opisany na trójkącie prostokątnym”.