Dla nauczyciela
Autor: Bogdan Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat: Trójkąt opisany na okręgu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykorzystuje podobieństwo trójkątów i własności okręgu wpisanego w trójkąt do konstrukcji trójkąta opisanego na okręgu
stosuje powiązanie trójkąta opisanego na okręgu z pojęciem stycznej do okręgu
określa warunki, jakie musi spełnić trójkąt wpisany w okrąg, aby wierzchołki tego trójkąta były punktami styczności trójkąta opisanego na tym okręgu i konstruuje trójkąt opisany na tym okręgu
opisuje na okręgu trójkąty o danych własnościach i stosuje ich własności w problemach praktycznych i zagadnieniach matematycznych
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
metoda tekstu przewodniego
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg zajęć:
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia temat lekcji, wyznacza cele i kryteria sukcesu.
Uczniowie tworzą mapy myśli dotyczącej własności okręgów i stycznych do okręgów oraz okręgu wpisanego w trójkąt.
Faza realizacyjna:
Dyskusja - na czym polega różnica między wpisywaniem okręgu w trójkąt i opisywaniem trójkąta na okręgu.
Uczniowie w parach zapoznają się z animacją i rozwiązuja zadania zawarte w Problemach.
Uczniowie metodą tekstu przewodniego analizują w parach przykłady zawarte w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie formułują warunki, jakie powinien spełniać trójkąt wpisany w okrąg, aby wierzchołki tego trójkąta były punktami styczności trójkąta opisanego na tym okręgu. Ustalają kolejne kroki konstrukcji takiego okręgu.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają umiejętności i wiedzę, rozwiązując wskazane ćwiczenia 1 - 8.
Nauczyciel podsumowuje lekcję, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa
Uczniowie wykonują pomiar promienia największego okrągłego talerza/półmiska, jaki posiadają w domu. Wyznaczają minimalne rozmiary podstawy szafki trójkątnej (wiedząc, że podstawa jest prostokątnym trójkątem równoramiennym), w której zmieści się ten talerz.
Materiały pomocnicze:
Okrąg wpisany w trójkątOkrąg wpisany w trójkąt
Wskazówki metodyczne:
Uczeń może wykorzystać animację:
podczas przygotowywania się do zajęć,
do utrwalania wiedzy,
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.
Materiał w animacji można wykorzystać w lekcji „Okrąg wpisany i opisany na trójkącie prostokątnym”.