Dla nauczyciela
Autor: Robert Bednarz
Przedmiot: Informatyka
Temat: Symulacja ruchów Browna metodą Monte Carlo w języku Python
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Utworzysz szkic przykładowej trasy cząsteczki, która porusza się zgodnie z ruchami Browna symulowanymi metodą Monte Carlo, wykorzystując możliwości graficzne języka Python.
Prześledzisz, jak można przeprowadzić prezentację wyników symulacji w programie.
Przeanalizujesz sposób wykorzystania rozkładu normalnego Gaussa w języku Python.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka Python 3 (lub nowszej wersji), w tym PyCharm lub IDLE.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Symulacja ruchów Browna metodą Monte Carlo w języku Python”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
jakie zjawisko nosi nazwę ruchów Browna?
co to jest zmienna losowa?
na czym polega modelowanie z wykorzystaniem tzw. metody Monte Carlo?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie analizują w parach przykład z sekcji „Przeczytaj”, powtarzają i testują zaprezentowane rozwiązanie na swoich komputerach.
Praca z multimedium. Nauczyciel prosi uczniów, aby indywidualnie wzięli udział w grze z sekcji „Gra edukacyjna”. Po ustalonym wcześniej czasie wskazane osoby prezentują swoje odpowiedzi.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 1 z sekcji „Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenie 2 z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie wykonują polecenie 2 z sekcji „Gra edukacyjna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka Python 3 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania PyCharm lub IDLE.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.