Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Jakie związki chemiczne tworzy mangan?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Poziom podstawowy i rozszerzony
Wymagania ogólne
II. Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. Uczeń:
1) opisuje właściwości substancji i wyjaśnia przebieg procesów chemicznych;
4) wskazuje na związek między właściwościami substancji a ich budową chemiczną.
Wymagania szczegółowe
Poziom podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
4) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla , , , , , , ), wody (dla , , , ), kwasów nieutleniających (dla , , , , , , , , ), przewiduje i opisuje słownie przebieg reakcji rozcieńczonych i stężonych roztworów kwasów: azotowego() i siarkowego() z , , , .
Poziom rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
3) pisze równania reakcji otrzymywania tlenków pierwiastków o liczbach atomowych od 1 do 30 (synteza pierwiastków z tlenem, rozkład soli, np. , i wodorotlenków, np. ).
X. Metale, niemetale i ich związki. Uczeń:
5) pisze równania reakcji ilustrujące typowe właściwości chemiczne metali wobec: tlenu (dla , , , , , , ), wody (dla , , , ), kwasów nieutleniających (dla , , , , , , , , ), rozcieńczonego i stężonego roztworu kwasu azotowego() oraz stężonego roztworu kwasu siarkowego() (dla , , , ).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
napiszesz konfigurację elektronową manganu;
wymienisz przykładowe związki chemiczne manganu;
napiszesz i uzgodnisz równania reakcji chemicznych, jakim ulegają związki manganu.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
technika zdań podsumowujących;
burza mózgów;
film;
metoda JIGSAW.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący prosi uczniów, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią pomysły, a pozostały jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel je dopowiada.
Przedstawienie tematu: „Jakie związki chemiczne tworzy mangan?” i celów zajęć oraz wspólne z uczniami ustalenie kryteriów sukcesu.
Uczniowie poszukują odpowiedzi na zadane przez siebie pytania w pkt. pierwszym w e‑materiale, w podręcznikach tradycyjnych oraz ewentualnie w internecie. Nauczyciel poszerza zdobyte informacje, tłumaczy niejasności lub koryguje błędne spostrzeżenia. Podopieczni mogą postawić następne pytania po zapoznaniu się z treścią ,,Przeczytaj''.”
Faza realizacyjna:
Praca metodą JIGSAW. Nauczyciel dzieli klasę na czteroosobowe grupy. Są to tzw. grupy eksperckie. Każdy uczestnik zostaje ekspertem, który w istotny sposób przyczyni się do sukcesu całej grupy. Każdy uczeń występuje w roli uczącego się i nauczającego. Zespoły otrzymują arkusze papieru i mazaki. Nauczyciel przydziela im różne zagadnienia do opracowania w ciągu dziesięciu minut:
grupa: tlenki manganu;
grupa: sole manganu;
grupa: wodorotlenki;
grupa: manganiany.
Każda grupa zapoznaje się z informacjami w ramach swojego zagadnienia, korzystając z e‑materiałów (zwłaszcza informacje przedstawione na schemacie interaktywnym), podręcznika tradycyjnego oraz internetu. W opracowaniach grupy zwracają uwagę na budowę wewnętrzną, właściwości i zastosowanie podanych materiałów lub pierwiastków. Efektem pracy powinno być wspólne opracowanie na podstawie dyskusji oraz uczenia się nawzajem.
Na umówiony znak uczniowie tworzą nowe grupy tak, aby w każdej nowej grupie znaleźli się eksperci z wszystkich pozostałych grup.
Eksperci kolejno relacjonują to, czego nauczyli się w swoich pierwotnych grupach, czyli ekspert grupy I uczy pozostałych tego, czego się nauczył sam przed chwilą itd. Uczący uczestnicy przekazują wiedzę pozostałym uczniom. Każda z grup w ten sposób zapoznaje się z całym materiałem przewidzianym do realizacji na danej jednostce lekcyjnej (czas ok. 10 minut).
Eksperci wracają do swoich pierwotnych grup, konfrontują zdobytą wiedzę, uzupełniają, sprawdzają, czy wszyscy posiadają zbieżne informacje w omawianych kwestiach (czas ok. 7 minut).
Uczniowie w parach analizują medium bazowe – film edukacyjny pt. „Jakie związki chemiczne tworzy mangan?”. Następnie wykonują dołączone do medium ćwiczenie.
Uczniowie już samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w e‑materiale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji, zadając przykładowe pytania: ile elektronów niesparowanych znajduje się w atomie manganu? Jakie są typowe stopnie utlenienia manganu w związkach? Jakie tlenek manganu() ma właściwości? Który wśród związków manganu brunatnieje wskutek utleniania?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio. W tym celu nauczyciel może wykorzystać Kostkę Podsumowania (to szablon sześciościennej kostki, którą może sam wydrukować, wyciąć i skleić) oraz odpowiadająca jej prezentację Power Point z pytaniami do podsumowania lekcji. Każdy uczeń rzuca kostką i kończy zdanie, które na prezentacji jest wyświetlone.
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, których nie rozwiązali na zajęciach.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): ile elektronów niesparowanych znajduje się w atomie manganu? Jakie są typowe stopnie utlenienia manganu w związkach? Jakie tlenek manganu(IV) ma właściwości? Który wśród związków manganu brunatnieje wskutek utleniania?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.