Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Mendel Gdański Marii Konopnickiej jako głos pisarki w sprawie antysemityzmu
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna stanowisko Marii Konopnickiej w kwestii żydowskiej, analizując fragment jej noweli Mendel Gdański;
prześledzi, jak Konopnicka poprzez kreacje bohaterów wrogo nastawionych do Żydów potępia głupotę i opartą na przesądach nienawiść;
określi znaczenie tego utworu dla propagowania postawy poszanowania wobec odmienności kulturowej i religijnej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się, czym jest antysemityzm i w jaki sposób może się przejawiać.
Uczniowie zapoznają się z tekstem Marii Konopnickiej Mendel Gdański.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.
Uczniowie przygotowują na tablicy mapę myśli związaną z antysemityzmem. Chętna osoba omawia gotową mapę.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na 4‑osobowe grupy i postępują według ustalonego trybu pracy:
– Wstępne rozpoznanie. Określenie czasu, miejsca, akcji, krótka charakterystyka bohaterów.
– Określenie tematyki i problematyki utworu.
– Omówienie głównych wydarzeń.
– Wskazanie realizacji problematyki antysemityzmu w utworze.
Nauczyciel może wyznaczyć zdolnego ucznia do pomocy określonej grupie lub grupom uczniów (ekspert).Nauczyciel przechodzi do sekcji „Audiobook”. Uczniowie indywidualnie pracują nad odpowiedziami do poleceń 1 i 2. Następnie na forum klasy nauczyciel prezentuje materiał multimedialny, z którego uczniowie w parach przygotowują notatkę z najważniejszymi informacjami z audiobooka
Faza podsumowująca:
Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia i polecenia zawarte w drugiej sekcji „Audiobook”. Następnie, aby uzasadnić poprawność rozwiązań, omawiają je w większych grupach, przygotowując spójną argumentację, którą zaprezentują na forum klasy. Po wyznaczonym czasie następuje wspólne omówienie zadań.
Praca domowa:
Odczytując fragment Mendla Gdańskiego Marii Konopnickiej oraz odwołując się do całości utworu, przedstaw nowelę jako głos pisarki w sprawie antysemityzmu. Zwróć uwagę na przyczyny zjawiska oraz argumentację bohaterów.
Materiały pomocnicze:
Aleksander Świętochowski, Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka‑Saloni, Wrocław 1985.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Audiobook” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.