Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Kosińska‑Pułka, Anna Grabarczyk
Przedmiot: język polski
Temat: Czym jest człowiek i jego życie? Księga Koheleta.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej,
kompetencje osobiste,
społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
odczytuje główną myśl tekstów kultury, w tym biblijnej Księgi Koheleta;
wymienia wartości, które biblijny autor uznaje za marność;
wypisuje antonimy z fragmentu Księgi Koheleta;
wybiera z tekstu odpowiednie cytaty i stosuje je w wypowiedzi;
wyjaśnia przesłanie zawarte w wybranych fragmentach Księgi Koheleta.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa kierowana,
metoda ćwiczeń przedmiotowych,
mapa myśli,
metoda kuli śniegowej.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca całego zespołu klasowego,
samokształcenie.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda,
rekwizyty ukazujące przemijanie;
kartki z cytatami z Księgi Koheleta.
Przebieg zajęć:
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel ustawia w widocznym miejscu rekwizyty: suche kwiaty, wypalone świece, gadżety z kościotrupem, klepsydrę. Prosi, by uczniowie powiedzieli, z czym je kojarzą (śmierć, przemijane).
2. Nauczyciel rozdaje kartki z cytatami z Księgi Koheleta, które zawierają odniesienie do przemijania. Prosi o ich odczytanie i skomentowanie sensu, który wyrażają. Uczniowie prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
3. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło Marność nad marnościami i wszystko marność. Inicjuje rozmowę o sensie i celach w życiu. Prosi, żeby uczniowie sformułowali wskazówki, aby można było je zapisać na drogowskazach dotyczących postępowania (na przykład na szlaku wędrówki górskiej).
Faza realizacyjna:
1. Nauczyciel przedstawia cel i temat zajęć. Następnie uczniowie indywidualnie zapoznają się z treściami w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”. Chętna osoba przedstawia krótko informacje, które zapamiętała z przeczytanych materiałów.
2. Nauczyciel prosi, by uczniowie w parach zapoznali się z mapą myśli, a następnie wykonali polecenie 1 zamieszczone w sekcji „Mapa myśli”. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają uzupełnioną mapę. Później nauczyciel prosi o napisanie krótkiego tekstu, w którym uczniowie uzasadnią nazywanie Księgi Koheleta księgą mądrościową (polecenie 2), posiłkując się mapą myśli i informacjami z bloku tekstowego.
3. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2, 5 i 7. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
4. Uczniowie dobierają się w pary. Ćwiczenia 3, 4 oraz 6 wykonują w kilkuosobowych grupach. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
5. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 8 (sekcja „Sprawdź się”). Następnie łączą się w pary, potem w czwórki (metoda kuli śniegowej). Dyskutują na temat życiowych wartości, które nadają mu sens. Wyjaśniają przesłanie zawarte w wybranym fragmencie Księgi Koheleta, nie zapominając o przemyślanej argumentacji. Zapisują swoje opinie. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi o przedstawienie wniosków i ewentualny komentarz.
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. 2. Dyskusję podsumowującą nauczyciel może rozpocząć od pytania z tematu lekcji: Czym jest człowiek i jego życie? Czy Księga Koheleta daje odpowiedź na to pytanie? Uzasadnijcie swoją odpowiedź.
Praca domowa
Potraktuj słowa z jedenastego rozdziału Księgi Koheleta jako punkt wyjścia do twoich osobistych rozważań nad tym, co może być sensem ludzkiego życia. Sformułuj wypowiedź pisemną.
Materiały pomocnicze:
Ks. Kazimierz Bukowski, Biblia a literatura polska, Poznań 1988.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.