Sprawdź się
Słowa Koheleta, syna Dawida, króla w Jeruzalem.Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna 2. 11
I przyjrzałem się wszystkim dziełom, jakich dokonały moje ręce, i trudowi, jaki sobie przy tym zadałem. A oto: wszystko to marność i pogoń za wiatrem! Z niczego nie ma pożytku pod słońcem.Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna 3. 2
Jest czas rodzenia i czas umierania, czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono, 3 czas zabijania i czas leczenia, czas burzenia i czas budowania, 4 czas płaczu i czas śmiechu, czas zawodzenia i czas pląsów, 5 czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i czas wstrzymywania się od nich, 6 czas szukania i czas tracenia, czas zachowania i czas wyrzucania, 7 czas rozdzierania i czas zszywania, czas milczenia i czas mówienia, 8 czas miłowania i czas nienawiści, czas wojny i czas pokoju.Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna 12. 12
Ponadto, mój synu, przyjmij przestrogę: […] Boga się bój i przykazań Jego przestrzegaj, bo cały w tym człowiek! 14 Bóg bowiem każdą sprawę wezwie na sąd, wszystko, choć ukryte: czy dobre było, czy złe.Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna
Połącz cytat z określeniem funkcji tekstu, która dominuje w tym fragmencie Księgi Koheleta.
funkcja ekspresywna, funkcja informacyjna, funkcja impresywna, funkcja poetycka
1. 1 Słowa Koheleta, syna Dawida, króla w Jeruzalem. |
|
2. 11 I przyjrzałem się wszystkim dziełom, jakich dokonały moje ręce, i trudowi, jaki sobie przy tym zadałem. A oto: wszystko to marność i pogoń za wiatrem! Z niczego nie ma pożytku pod słońcem. |
|
3. 2 Jest czas rodzenia i czas umierania, czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono, 3 czas zabijania i czas leczenia, czas burzenia i czas budowania, 4 czas płaczu i czas śmiechu, czas zawodzenia i czas pląsów, 5 czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i czas wstrzymywania się od nich, 6 czas szukania i czas tracenia, czas zachowania i czas wyrzucania, 7 czas rozdzierania i czas zszywania, czas milczenia i czas mówienia, 8 czas miłowania i czas nienawiści, czas wojny i czas pokoju. |
|
12. 12 Ponadto, mój synu, przyjmij przestrogę: […] Boga się bój i przykazań Jego przestrzegaj, bo cały w tym człowiek! 14 Bóg bowiem każdą sprawę wezwie na sąd, wszystko, choć ukryte: czy dobre było, czy złe. |
Zacytuj werset (lub jego fragment), który wyjaśnia, na jakiej podstawie Kohelet doszedł do wniosku, że wszystko jest marnością.
Własnymi słowami wyjaśnij sens wersetu 1, 18: bo w wielkiej mądrości – wiele utrapienia, a kto przysparza wiedzy – przysparza i cierpień
.
Jaki wniosek wyciągnął Kohelet ze swoich doświadczeń i działań życiowych? Zaznacz stosowny fragment tekstu. Dopisz swój komentarz.
Wypisz te fragmenty rozdziału 3, 1‑13 (wersety lub ich części), które nadają Księdze Koheleta wydźwięk pesymistyczny/optymistyczny.
Odszukaj w rozdziałach: 9, 11 i 12 wersety, które podkreślają, że należy w doczesnym życiu dostrzegać to, co jest wartościowe i nadaje mu sens. Następnie własnymi słowami wyjaśnij przesłanie zawarte w wybranych przez ciebie fragmentach Księgi Koheleta.
Potraktuj słowa z jedenastego rozdziału Księgi Koheleta jako punkt wyjścia do twoich osobistych rozważań nad tym, co może być sensem ludzkiego życia. Sformułuj wypowiedź pisemną.
Koh 11, 4-64 Kto baczy na wiatr, nie będzie siał,
a kto ma chmury patrzy, nie będzie zbierał.
[...]
6 Rano siej swoje ziarno
i do wieczora nie pozwól spocząć swej ręce,
bo nie wiesz, czy wzejdzie jedno czy drugie,
czy też są jednakowo dobre.