Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1bLW7YAo5FrJ1
Ćwiczenie 1
Omów główne wątki zawarte w księdze Koheleta.
1
Ćwiczenie 1
RNSyYrOZjZFUn
Koh 1, 12–18 12 Ja, Kohelet, byłem królem nad Izraelem w Jeruzalem. 13 I skierowałem umysł swój ku temu, by zastanawiać się i badać, ile mądrości jest we wszystkim, co dzieje się pod niebem. To przykre zajęcie dał Bóg synom ludzkim, by się nim trudzili. 14 Widziałem wszelkie sprawy, jakie się dzieją pod słońcem. A oto: wszystko to marność i pogoń za wiatrem. 15 To, co krzywe, nie da się wyprostować, a czego nie ma, tego nie można liczyć. 16 Tak powiedziałem sobie w sercu: „Oto nagromadziłem i przysporzyłem mądrości więcej niż wszyscy, co władali przede mną na Jeruzalem”, a serce me doświadczyło wiele mądrości i wiedzy. 17 I postanowiłem sobie poznać mądrość i wiedzę, szaleństwo i głupotę. Poznałem, że również i to jest pogonią za wiatrem, 18 bo w wielkiej mądrości – wiele utrapienia, a kto przysparza wiedzy – przysparza i cierpień. (Uzupełnij).
R23wmTVrJpeOL11
Ćwiczenie 2
Połącz cytat z określeniem funkcji tekstu, która dominuje w tym fragmencie Księgi Koheleta. 1. 1 Słowa Koheleta, syna Dawida, króla w Jeruzalem. Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna 2. 11 I przyjrzałem się wszystkim dziełom, jakich dokonały moje ręce, i trudowi, jaki sobie przy tym zadałem. A oto: wszystko to marność i pogoń za wiatrem! Z niczego nie ma pożytku pod słońcem. Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna 3. 2 Jest czas rodzenia i czas umierania, czas sadzenia i czas wyrywania tego, co zasadzono, 3 czas zabijania i czas leczenia, czas burzenia i czas budowania, 4 czas płaczu i czas śmiechu, czas zawodzenia i czas pląsów, 5 czas rzucania kamieni i czas ich zbierania, czas pieszczot cielesnych i czas wstrzymywania się od nich, 6 czas szukania i czas tracenia, czas zachowania i czas wyrzucania, 7 czas rozdzierania i czas zszywania, czas milczenia i czas mówienia, 8 czas miłowania i czas nienawiści, czas wojny i czas pokoju. Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna 12. 12 Ponadto, mój synu, przyjmij przestrogę: […] Boga się bój i przykazań Jego przestrzegaj, bo cały w tym człowiek! 14 Bóg bowiem każdą sprawę wezwie na sąd, wszystko, choć ukryte: czy dobre było, czy złe. Możliwe odpowiedzi: 1. funkcja impresywna, 2. funkcja poetycka, 3. funkcja informacyjna, 4. funkcja ekspresywna
11
Ćwiczenie 3

Zacytuj werset (lub jego fragment), który wyjaśnia, na jakiej podstawie Kohelet doszedł do wniosku, że wszystko jest marnością.

R1aWahYz0o7aK
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Własnymi słowami wyjaśnij sens wersetu 1, 18: bo w wielkiej mądrości – wiele utrapienia, a kto przysparza wiedzy – przysparza i cierpień.

RUYMhzvqntc03
(Uzupełnij).
R1Cv8FJLw9f5T2
Ćwiczenie 5
Wybierz odpowiedzi wskazujące na to, w czym Kohelet poszukiwał sensu życia. Możliwe odpowiedzi: 1. szczęście doczesne, 2. wiedza, 3. płacz, 4. tężyzna fizyczna, 5. wino, 6. majątek, 7. posiadanie potomstwa, 8. rozrywka, 9. rozkosz cielesna, 10. kontemplacja, 11. podróże
21
Ćwiczenie 6

Jaki wniosek wyciągnął Kohelet ze swoich doświadczeń i działań życiowych? Zaznacz stosowny fragment tekstu. Dopisz swój komentarz.

RMeAoiPEWnbVn2
Przytocz fragment wypowiedzi Koheleta, który wskazuje, jakie były wnioski wynikające z działań mędrca: 2.1 Powiedziałem sobie: „Nuże! Doświadczę radości i zażyję szczęścia!” Lecz i to jest marność. 2 O śmiechu powiedziałem: „Szaleństwo!”, a o radości: „Cóż to ona daje?” 3 Postanowiłem w sercu swoim krzepić ciało moje winem – choć rozum miał zostać moim mądrym przewodnikiem - i oddać się głupocie, aż zobaczę, co dla ludzi jest szczęściem, które gotują sobie pod niebem, dopóki trwają dni ich życia. […] 8 Nagromadziłem też sobie srebra i złota, i skarby królów i krain. Nabyłem śpiewaków i śpiewaczki oraz rozkosze synów ludzkich: kobiet wiele. […] 10 Niczego też, czego oczy moje pragnęły, nie odmówiłem im. Nie wzbraniałem sercu memu żadnej radości – bo serce moje miało radość z wszelkiego mego trudu; a to mi było zapłatą za wszelki mój trud. 11I przyjrzałem się wszystkim dziełom, jakich dokonały moje ręce, i trudowi, jaki sobie przy tym zadałem. A oto: wszystko to marność i pogoń za wiatrem! Z niczego nie ma pożytku pod słońcem.
R12f2L7gEZMcJ
Koh 2, 1-11 1 Powiedziałem sobie: „Nuże! Doświadczę radości i zażyję szczęścia!” Lecz i to jest marność. 2 O śmiechu powiedziałem: „Szaleństwo!”, a o radości: „Cóż to ona daje?” 3 Postanowiłem w sercu swoim krzepić ciało moje winem – choć rozum miał zostać moim mądrym przewodnikiem - i oddać się głupocie, aż zobaczę, co dla ludzi jest szczęściem, które gotują sobie pod niebem, dopóki trwają dni ich życia. […] 8 Nagromadziłem też sobie srebra i złota, i skarby królów i krain. Nabyłem śpiewaków i śpiewaczki oraz rozkosze synów ludzkich: kobiet wiele. […] 10 Niczego też, czego oczy moje pragnęły, nie odmówiłem im. Nie wzbraniałem sercu memu żadnej radości – bo serce moje miało radość z wszelkiego mego trudu; a to mi było zapłatą za wszelki mój trud. 11 I przyjrzałem się wszystkim dziełom, jakich dokonały moje ręce, i trudowi, jaki sobie przy tym zadałem. A oto: wszystko to marność i pogoń za wiatrem! Z niczego nie ma pożytku pod słońcem. (Uzupełnij).
RfcqtcXTq3uCX
Komentarz: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wypisz te fragmenty rozdziału 3, 1‑13 (wersety lub ich części), które nadają Księdze Koheleta wydźwięk pesymistyczny/optymistyczny.

RbajAXfGzLiYh
Księga Koheleta to dzieło pesymistyczne: (Uzupełnij). Księga Koheleta to dzieło optymistyczne: (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8

Odszukaj w rozdziałach: 9, 11 i 12 wersety, które podkreślają, że należy w doczesnym życiu dostrzegać to, co jest wartościowe i nadaje mu sens. Następnie własnymi słowami wyjaśnij przesłanie zawarte w wybranych przez ciebie fragmentach Księgi Koheleta.

RuCNFtOFh8jhl
Cytat: Nie mów: Jak się to dzieje, że dawne dni były lepsze niż obecne?. (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij). Wyjaśnienie jego sensu: Nie należy przedkładać przeszłości nad teraźniejszość. (Uzupełnij) (Uzupełnij) (Uzupełnij).
Praca domowa

Potraktuj słowa z jedenastego rozdziału Księgi Koheleta jako punkt wyjścia do twoich osobistych rozważań nad tym, co może być sensem ludzkiego życia. Sformułuj wypowiedź pisemną.

Koh 11, 4-6

4 Kto baczy na wiatr, nie będzie siał,
a kto ma chmury patrzy, nie będzie zbierał.
[...]
6 Rano siej swoje ziarno
i do wieczora nie pozwól spocząć swej ręce, 
bo nie wiesz, czy wzejdzie jedno czy drugie,
czy też są jednakowo dobre.

3 Źródło: Koh 11, 4-6, [w:] Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, oprac. Zespół Biblistów Polskich z inicjatywy benedyktynów tynieckich, Poznań 1980, s. 744.