Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Na drodze do nowoczesności. Osiągnięcia techniki i sportu w II Rzeczypospolitej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XLIV. Kultura i nauka w okresie II Rzeczypospolitej. Uczeń:
1) rozpoznaje osiągnięcia w dziedzinie kultury i nauki z okresu II Rzeczypospolitej oraz ich twórców;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje rozwiązania techniczne dostępne mieszkańcom II Rzeczypospolitej;

  • analizuje, ile trzeba było zarabiać, aby wyposażyć mieszkanie w kuchenkę elektryczną albo kupić samochód;

  • przedstawia najważniejsze wynalazki techniczne II Rzeczypospolitej;

  • wymienia najważniejszych polskich sportowców dwudziestolecia międzywojennego i omawia rolę sportu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Nauczyciel poleca uczniom, aby wyszukali w różnych źródłach i wynotowali nazwiska polskich sportowców, którzy odnosili sukcesy w II Rzeczypospolitej.

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.

  2. Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie „Wprowadzenia” i pytań w nim zawartych.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia osiągnięcia techniczne, które pojawiały się w polskich domach w okresie II Rzeczypospolitej. Wspomina znaczenie lodówek, kuchenek elektrycznych i innego sprzętu AGD, ale przede wszystkim kwestie dostępu do elektryfikacji i bieżącej wody. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 8, następnie wybrana osoba udziela odpowiedzi.

  2. Nauczyciel podkreśla, że Polska, choć borykała się z wieloma problemami (m.in. ubóstwem), to mogła poszczycić się osiągnięciami technicznymi. Wymienia najważniejsze wynalazki i wynalazców. Dodaje, że był to również okres rozwoju motoryzacji i także w Polsce pracowano nad rodzimymi konstrukcjami. Zapowiada, że więcej o motoryzacji w czasie II Rzeczypospolitej uczniowie dowiedzą się z audiobooka.

  3. Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, a następnie w parach wykonują polecenie 2, oceniają, czy przeciętnego Polaka było stać na zakup i utrzymanie jednego z najtańszych aut wspomnianych w nagraniu. Wybrana para przedstawia odpowiedź, pozostali uczniowie mogą dodawać swoje komentarze.

  4. Jako uzupełnienie uczniowie wykonują indywidualnie najpierw ćwiczenie 3 (analizują wykres), a po nim ćwiczenie 5. Dwie wskazane osoby (lub ochotnicy) przedstawiają swoje odpowiedzi, klasa wspólnie z nauczycielem weryfikuje ich poprawność.

  5. Nauczyciel przypomina o zadaniu, które uczniowie mieli wykonać przed lekcją. Prosi, aby wymienili polskich sportowców, którzy odnosili sukcesy w II Rzeczypospolitej. Wynotowuje podane nazwiska na tablicy. Jeżeli uczniowie pominęli którąś z ważnych postaci, prowadzący uzupełnia ich wypowiedzi. Wspomina, że sport był nie tylko formą rozrywki, ale też odgrywał istotną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich i patriotycznych.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1, dopasowują nazwiska do osiągnięć z zakresu techniki lub sportu.

  2. Nauczyciel ponownie wyświetla pytania otwarte z sekcji „Wprowadzenie”, a uczniowie odnoszą się do nich i zapisują swoje wnioski.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 7: „Przygotuj się do debaty na temat korzyści oraz zagrożeń wynikających z postępu technologicznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Sformułuj minimum trzy argumenty po obu stronach. Do każdego z argumentów dopisz dwa szczegółowe przykłady”.

  2. Zadanie dla uczniów chętnych: wykonaj ćwiczenie 9.

Materiały pomocnicze:

J. Żarnowski, Polska 1918–1939: praca, technika, społeczeństwo, Warszawa 1999.

Podjąć wyzwanie! Druga Rzeczpospolita na drodze do nowoczesności, Warszawa 2019.

Wskazówki metodyczne:

  • Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Audiobook” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.