Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Na drodze do nowoczesności. Osiągnięcia techniki i sportu w II Rzeczypospolitej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje rozwiązania techniczne dostępne mieszkańcom II Rzeczypospolitej;
analizuje, ile trzeba było zarabiać, aby wyposażyć mieszkanie w kuchenkę elektryczną albo kupić samochód;
przedstawia najważniejsze wynalazki techniczne II Rzeczypospolitej;
wymienia najważniejszych polskich sportowców dwudziestolecia międzywojennego i omawia rolę sportu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom, aby wyszukali w różnych źródłach i wynotowali nazwiska polskich sportowców, którzy odnosili sukcesy w II Rzeczypospolitej.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Przedstawia kryteria sukcesu oraz wyświetla na tablicy temat lekcji.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o przeczytanie „Wprowadzenia” i pytań w nim zawartych.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel omawia osiągnięcia techniczne, które pojawiały się w polskich domach w okresie II Rzeczypospolitej. Wspomina znaczenie lodówek, kuchenek elektrycznych i innego sprzętu AGD, ale przede wszystkim kwestie dostępu do elektryfikacji i bieżącej wody. Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 8, następnie wybrana osoba udziela odpowiedzi.
Nauczyciel podkreśla, że Polska, choć borykała się z wieloma problemami (m.in. ubóstwem), to mogła poszczycić się osiągnięciami technicznymi. Wymienia najważniejsze wynalazki i wynalazców. Dodaje, że był to również okres rozwoju motoryzacji i także w Polsce pracowano nad rodzimymi konstrukcjami. Zapowiada, że więcej o motoryzacji w czasie II Rzeczypospolitej uczniowie dowiedzą się z audiobooka.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem, a następnie w parach wykonują polecenie 2, oceniają, czy przeciętnego Polaka było stać na zakup i utrzymanie jednego z najtańszych aut wspomnianych w nagraniu. Wybrana para przedstawia odpowiedź, pozostali uczniowie mogą dodawać swoje komentarze.
Jako uzupełnienie uczniowie wykonują indywidualnie najpierw ćwiczenie 3 (analizują wykres), a po nim ćwiczenie 5. Dwie wskazane osoby (lub ochotnicy) przedstawiają swoje odpowiedzi, klasa wspólnie z nauczycielem weryfikuje ich poprawność.
Nauczyciel przypomina o zadaniu, które uczniowie mieli wykonać przed lekcją. Prosi, aby wymienili polskich sportowców, którzy odnosili sukcesy w II Rzeczypospolitej. Wynotowuje podane nazwiska na tablicy. Jeżeli uczniowie pominęli którąś z ważnych postaci, prowadzący uzupełnia ich wypowiedzi. Wspomina, że sport był nie tylko formą rozrywki, ale też odgrywał istotną rolę w kształtowaniu postaw obywatelskich i patriotycznych.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 1, dopasowują nazwiska do osiągnięć z zakresu techniki lub sportu.
Nauczyciel ponownie wyświetla pytania otwarte z sekcji „Wprowadzenie”, a uczniowie odnoszą się do nich i zapisują swoje wnioski.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 7: „Przygotuj się do debaty na temat korzyści oraz zagrożeń wynikających z postępu technologicznego w dwudziestoleciu międzywojennym. Sformułuj minimum trzy argumenty po obu stronach. Do każdego z argumentów dopisz dwa szczegółowe przykłady”.
Zadanie dla uczniów chętnych: wykonaj ćwiczenie 9.
Materiały pomocnicze:
J. Żarnowski, Polska 1918–1939: praca, technika, społeczeństwo, Warszawa 1999.
Podjąć wyzwanie! Druga Rzeczpospolita na drodze do nowoczesności, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne:
Cały e‑materiał może być wykorzystany do realizacji zajęć metodą odwróconej klasy. Wtedy uczniowie zapoznają się z informacjami w sekcji „Audiobook” i przygotowują swoje propozycje odpowiedzi. W szkole następuje czytanie i ocena koleżeńska opracowań uczniów.