Dla nauczyciela
Autorka: Anna Wąsiel‑Alberska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Geneza i założenia liberalizmu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
6) porównuje założenia myśli liberalnej i konserwatywnej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie liberalizmu, leseferyzmu i rządów prawa;
syntetyzuje główne założenia liberalizmu klasycznego;
przygotowuje krótką wypowiedź na zadany temat;
formułuje wnioski na podstawie źródeł.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
jigsaw;
analiza źródeł.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
2. Nauczyciel, wykorzystując burzę mózgów, charakteryzuje relacje państwo‑obywatel w XVII i XVIII wieku. Zwraca uwagę na system absolutystyczny we Francji i rolę Kościoła w państwie.
3. Uczniowie poproszeni są o zastanowienie się, dlaczego w takiej sytuacji społeczno‑politycznej narodziła się doktryna liberalna. Uczniowie mają wskazać najbardziej postępowe grupy społeczne.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie poproszeni są, aby odliczyli do 5, zapamiętując numer. W tym i kolejnym ćwiczeniu będą pracować metodą układanki (jigsaw puzzle). Najpierw zadaniem każdej osoby jest zapoznanie się z jedną z pięciu idei liberalizmu na podstawie źródeł. Następnie uczniowie łączą się w grupy pięcioosobowe (w taki sposób, żeby w każdej grupie znalazł się jeden uczeń o danym numerze) i każdy członek grupy wyjaśnia pozostałym jedną z idei, którą przygotował. Nauczyciel wyznacza czas na realizację zadania, monitoruje jego przebieg, dbając, by uczniowie rzeczywiście uczyli się wzajemnie. Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie opowiadają, czego się dowiedzieli i jak rozumieją poszczególne idee liberalizmu. Chętne/wybrane osoby udzielają odpowiedzi, nauczyciel poprawia je i uzupełnia.
2. Tym razem uczniowie łączą się w pięć grup – zgodnie z przypisanymi wcześniej numerami (tj. grupy tworzą wszyscy uczniowie z numerem 1, wszyscy uczniowie z numerem 2 itd.). Zadaniem każdej grupy jest połączenie zebranych informacji i stworzenie spójnej notatki, w której znajdą się wszystkie założenia liberalizmu klasycznego. Nauczyciel wyznacza czas realizacji zadania i monitoruje jego przebieg (wspiera uczniów w znalezieniu precyzyjnych sformułowań itp.).
3. W następnym etapie ćwiczenia uczniowie wracają do swoich pierwotnych grup (składających się z uczniów o różnych numerach) i przekazują pozostałym członkom grupy informacje, jakie zdobyli. W ten sposób wszyscy uczniowie uzyskują informacje na omawiany temat.
Faza podsumowująca
1. Wybrana osoba proszona jest o przeczytanie notatki.
2. Przedstawiciele pozostałych grup mogą wprowadzać do niej własne poprawki. Wykorzystując burzę mózgów, nauczyciel wypisuje na tablicy słowa kluczowe.
Materiały pomocnicze:
Andrew Heywood, Ideologie polityczne, Warszawa 2007.
Roman Tokarczyk, Współczesne doktryny polityczne, Kraków 2003.
Konstanty Adam Wojtaszczyk, Wojciech Jakubowski (red.), Społeczeństwo i polityka, Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja może zostać wykorzystana w fazie podsumowującej, kiedy nauczyciel porządkuje wiedzę zdobytą przez uczniów na podstawie źródeł.