Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jerzy Ginter i Michał Kurek |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Rozchodzenie się fal |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony - rozszerzenie zapisu podstawy programowej |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna - dostrzeganie i definiowanie problemów oraz odkrywanie rzeczywistości poprzez eksperymenty |
Metody nauczania: | pogadanka, analiza pomysłów, wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | długa, szeroka sprężyna na każdą grupę, wahadło matematyczne (w miarę możliwości też na każdą grupę) |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał „Na czym polega rozchodzenie się fal?” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Na początku lekcji odbywa się dyskusja, w wyniku której zostaną przypomniane pojęcia: fala, długość fali, prędkość rozchodzenia się fali, rodzaje fal oraz wahadło matematyczne. Uczniowie zostają podzieleni na grupy. Każda grupa dostaje sprężynę i, w miarę możliwości, wahadło matematyczne. Uczniowie w grupie wywołują jednocześnie falę podłużną oraz pojedynczy impuls falowy. Obserwują, w jaki sposób poruszają się poszczególne elementy sprężyny. Szukają analogii pomiędzy ruchem elementów sprężyny a ruchem wahadła matematycznego. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie na poziomie klasy podsumowują swoje spostrzeżenia na temat podobieństw między ruchem falowym a ruchem drgającym wahadła matematycznego. Nauczyciel przedstawia uczniom, w jaki sposób fale rozchodzą się w ośrodkach nieciągłych i dlaczego ruch poszczególnych elementów ośrodka wygląda jak ruch wahadła matematycznego. Następnie uczniowie rozpatrują ruch trzech sąsiednich mas oraz ich wzajemne oddziaływanie, korzystając z animacji. Na koniec uczniowie próbują jednocześnie wprawić w drgania wahadło matematyczne i wytworzyć falę podłużną na strunie z tym samym okresem. Celem jest obserwacja, że okres drgań wahadła nie zależy od masy wahadła ani od amplitudy drgań (przy małych wychyleniach). | |
Faza podsumowująca: | |
W ramach utrwalenia zdobytych wiadomości i zrozumienia równania fali uczniowie rozwiązują zadania 3, 4, 5 i 7 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie rozwiązują zadania 1, 2, 6 i 8 z zestawu ćwiczeń. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może posłużyć do przypomnienia ruchu falowego, wskazania podobieństw między ruchem falowym i drgającym, opisu ruchu ciała pod wpływem dwóch sił harmonicznych. |