Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Konstytucja 3 maja
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
14) przedstawia polskie tradycje demokratyczne na przykładzie podstawowych instytucji ustrojowych artykułów henrykowskich i konstytucji marcowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia podstawowe zasady Konstytucji 3 maja;
wyjaśnia znaczenie konstytucji w kontekście polskich tradycji demokratycznych;
porównuje Konstytucję 3 maja do konstytucji Francji z 1791 r.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
1. Uczniowie zapoznają się z tekstem Konstytucji 3 maja oraz dwóch dokumentów francuskich: Deklaracji praw człowieka i obywatela z 1789 r. oraz Konstytucji Francji z 1791 r.
Faza wstępna
1. Praca z prezentacją multimedialną dotycząca znaczenia Konstytucji 3 maja. Dyskusja i zapisanie wniosków.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Podział na dwa zespoły. Jeden otrzymuje zadanie znalezienia cech wspólnych Ustawy rządowej oraz dokumentów francuskich, drugi – znalezienia podstawowych różnic.
Nauczyciel instruuje obie grupy, które kwestie należy wziąć pod uwagę (rozumienie narodu, stosunek państwa do religii, system polityczny oraz społeczny). Każda z grup przeprowadza w swoim gronie burzę mózgów.
2. Przedstawiciele obu grup prezentują wnioski w formie listy. Nauczyciel koryguje ewentualne błędy, a przedstawione punkty są zapisywane na tablicy.
3. Dyskusja na temat przyczyn odmienności przypadku Polski i Francji. Nauczyciel uzupełnia dyskusję, przedstawiając kontekst historyczny (rewolucja francuska, sytuacja Polski w XVIII w.).
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel podsumowuje dyskusję. Zwraca uwagę na znaczenie Konstytucji 3 maja w kontekście późniejszej historii Polski.
2. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5–8 z sekcji „Sprawdź się”. Wspólne omówienie odpowiedzi i wyjaśnienie wątpliwości.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Juliusz Bardach, Bogusław Leśnodorski, Michał Pietrzak, Historia ustroju i prawa polskiego, Warszawa 2009.
Ustawa Rządowa czyli Konstytucya 3 maja 1791, libr. sejm.gov.pl.
Deklaracja praw człowieka i obywatela z 26 sierpnia 1789 r., libr.sejm.gov.pl.
Konstytucja francuska z 3 września 1791 r., [w:] Wiek XVI–XVIII w źródłach, oprac. S.B. Lenard, M. Sobańska‑Bondaruk, Warszawa 1997.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Prezentacja multimedialna może zostać wykorzystana przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć – w charakterze uzupełnienia głównego tematu.