Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Wpływ szkodliwych czynników środowiskowych na przebieg ciąży i rozwój zarodka ludzkiego
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Pogrupujesz i scharakteryzujesz szkodliwe czynniki środowiskowe.
Przeanalizujesz negatywny wpływ szkodliwych czynników środowiskowych na przebieg ciąży i rozwój zarodka oraz płodu.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa;
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
praca z filmem;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
arkusze papieru, flamastry.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.
Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wymienienie czynników środowiskowych, które mogą negatywnie wpływać na rozwój zarodka i płodu oraz wskazanie okresu ciąży, w którym oddziaływanie tych czynników jest najbardziej szkodliwe.
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Uczniowie dzielą się na grupy 6‑osobowe. Każda z nich otrzymuje arkusze papieru i flamastry, a następnie na podstawie e‑materiału oraz materiałów, z którymi uczniowie zapoznali się przed lekcją, opracowuje mapę myśli do hasła: „Czynniki środowiskowe negatywnie wpływające na przebieg ciąży i rozwój zarodka”.
Praca z multimedium („Film”). Po skończonej pracy nauczyciel prosi uczniów o uważne obejrzenie filmu zawartego w e‑materiale. Na jego podstawie uczniowie mają ewentualnie uzupełnić swoje mapy myśli. Następnie wybrany zespół prezentuje mapę na forum klasy, a pozostali uczniowie lub nauczyciel w razie potrzeby uzupełniają ją.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1: „Wymień i krótko scharakteryzuj materialne czynniki środowiskowe mogące negatywnie wpływać na płód i przebieg ciąży”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia nr 6 i 7 (odnoszące się do schematu dotyczącego dróg transportu metali ciężkich w środowisku) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie odpowiadają na pytanie podsumowujące lekcję:
– Jakie środki ostrożności w związku z negatywnym wpływem czynników środowiskowych powinna podjąć kobieta w ciąży oraz osoby z jej najbliższego otoczenia? Dlaczego?Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.
Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Wyszukaj informacje na temat zaleceń rekomendowanych przez Ministerstwo Zdrowia i lekarzy ginekologów dla kobiet w ciąży.
Materiały pomocnicze:
Małgorzata Lesińska‑Sawicka, Planowanie ciąży a stosowanie używek w czasie ciąży przez kobiety z wybranych krajów europejskich, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2011, nr 92(1), s. 127–131.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.