Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Wpływ szkodliwych czynników środowiskowych na przebieg ciąży i rozwój zarodka ludzkiego

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
V. Budowa i fizjologia człowieka.
10. Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
6) przedstawia przebieg ciąży, z uwzględnieniem funkcji łożyska i błon płodowych; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Funkcjonowanie zwierząt.
2. Porównanie poszczególnych czynności życiowych zwierząt, z uwzględnieniem struktur odpowiedzialnych za ich przeprowadzanie.
9) Rozmnażanie i rozwój. Uczeń:
q) przedstawia przebieg ciąży z uwzględnieniem funkcji łożyska; analizuje wpływ czynników wewnętrznych i zewnętrznych na przebieg ciąży; wyjaśnia istotę i znaczenie badań prenatalnych,

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Pogrupujesz i scharakteryzujesz szkodliwe czynniki środowiskowe.

  • Przeanalizujesz negatywny wpływ szkodliwych czynników środowiskowych na przebieg ciąży i rozwój zarodka oraz płodu.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • praca z filmem;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • arkusze papieru, flamastry.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Prowadzący lekcję wyświetla treści z sekcji „Wprowadzenie”. Informuje uczniów o planowanym przebiegu lekcji i przedstawia kryteria sukcesu.

  2. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel prosi wybranych uczniów o wymienienie czynników środowiskowych, które mogą negatywnie wpływać na rozwój zarodka i płodu oraz wskazanie okresu ciąży, w którym oddziaływanie tych czynników jest najbardziej szkodliwe.

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Uczniowie dzielą się na grupy 6‑osobowe. Każda z nich otrzymuje arkusze papieru i flamastry, a następnie na podstawie e‑materiału oraz materiałów, z którymi uczniowie zapoznali się przed lekcją, opracowuje mapę myśli do hasła: „Czynniki środowiskowe negatywnie wpływające na przebieg ciąży i rozwój zarodka”.

  2. Praca z multimedium („Film”). Po skończonej pracy nauczyciel prosi uczniów o uważne obejrzenie filmu zawartego w e‑materiale. Na jego podstawie uczniowie mają ewentualnie uzupełnić swoje mapy myśli. Następnie wybrany zespół prezentuje mapę na forum klasy, a pozostali uczniowie lub nauczyciel w razie potrzeby uzupełniają ją.

  3. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 1: „Wymień i krótko scharakteryzuj materialne czynniki środowiskowe mogące negatywnie wpływać na płód i przebieg ciąży”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia nr 6 i 7 (odnoszące się do schematu dotyczącego dróg transportu metali ciężkich w środowisku) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie odpowiadają na pytanie podsumowujące lekcję:
    – Jakie środki ostrożności w związku z negatywnym wpływem czynników środowiskowych powinna podjąć kobieta w ciąży oraz osoby z jej najbliższego otoczenia? Dlaczego?

  2. Nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdań: „Dziś nauczyłem/nauczyłam się…”, „Zrozumiałem/zrozumiałam, że…”, „Zaskoczyło mnie…”, „Dowiedziałem/dowiedziałam się...”.

  3. Nauczyciel wyświetla treści zawarte w sekcji „Wprowadzenie” i na ich podstawie dokonuje podsumowania najważniejszych informacji przedstawionych na lekcji. Wyjaśnia także wątpliwości uczniów.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia od 1 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wyszukaj informacje na temat zaleceń rekomendowanych przez Ministerstwo Zdrowia i lekarzy ginekologów dla kobiet w ciąży.

Materiały pomocnicze:

  • Małgorzata Lesińska‑Sawicka, Planowanie ciąży a stosowanie używek w czasie ciąży przez kobiety z wybranych krajów europejskich, „Problemy Higieny i Epidemiologii” 2011, nr 92(1), s. 127–131.

Dodatkowe wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium zamieszczonym w sekcji „Film”, aby przygotować się do późniejszej pracy na zajęciach.