Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Dariusz Aksamit |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Statyka bryły sztywnej w obliczeniach |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie i metody nauczania: | grywalizacja/gamifikacja |
Formy zajęć: | praca grupowa, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputery dla każdego ucznia, wydrukowane materiały |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przed lekcją drukuje kilka darmowych zdjęć z Internetu, prezentujących śmigłowce różnej konstrukcji: układ Sikorskiego, układ Kamowa, układ Piaseckiego i układ Flettnera. W trakcie lekcji nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każdej przydzielając po jednym układzie – nauczyciel prosi uczniów o zaznaczenie na obrazkach wektorów sił i momentów sił występujących w tych układach. Następnie każda z grup prezentuje reszcie klasy, co ustaliła (nauczyciel ewentualnie komentuje i uzupełnia). Nauczyciel podsumowuje całość stwierdzeniem, że równowaga bryły sztywnej oznacza znoszenie się zarówno sił, jak i momentów sił przyłożonych do tej bryły. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zagranie w grę z niniejszego e‑materiału, rywalizując na czas wykonania całej gry. Uczniowie udzielają odpowiedzi, które nauczyciel wprowadza do gry, notując który z uczniów pierwszy udzielał poprawnych odpowiedzi. Gra może być czasochłonna, możliwe, że na lekcji zostanie zrealizowane tylko kilka etapów, pozostałe można zalecić jako pracę domową. | |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel podsumowuje wyniki gry, nagradzając zwycięzców. Prosi również o indywidualne rozwiązanie zadań 1, 2 i 7 dla upewnienia się, że wszyscy uczniowie zrozumieli najważniejsze założenia lekcji. Nauczyciel podsumowuje ostatni raz warunki równowagi bryły sztywnej i zadaje pracę domową. | |
Praca domowa: | |
Dokończenie gry oraz wykonanie zadań 3, 4 i 8 z zestawu ćwiczeń w celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości o warunkach statyki bryły sztywnej. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Medium może być wykorzystane przez uczniów w domu przed lekcją metodą odwróconej klasy. Uczniowie w domu grają w grę z e‑materiału, a na lekcji omawiane są otrzymane rezultaty. |