Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska
Przedmiot: biologia
Temat: Wpływ człowieka na obieg pierwiastków w przyrodzie
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
przedstawia obieg materii w przyrodzie;
charakteryzuje wpływ człowieka na krążenie materii;
określa możliwe sposoby rozwiązania problemów związanych z generowaniem zanieczyszczeń środowiska.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
nauczanie hybrydowe;
operacyjna – wykorzystanie gier;
emocjonalna.
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona;
burza mózgów;
gra dydaktyczna;
metaplan.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego;
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
mapy myśli zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z materiałami z e‑materiału.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina uczniom, że poznali już obiegi kilku pierwiastków. Wiedzą też, że materia krąży pomiędzy lito-, hydro- i biosferą głównie dzięki zależnościom pokarmowym.
Nauczyciel prowokuje burzę mózgów pytając: „Jak ludziom udało się zaburzyć obiegi pierwiastków na »statku kosmicznym Ziemia«”? Uczniowie wypowiadają się, podając argumenty z e‑materiału.
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę ilustrującą obieg pierwiastków i jego zaburzenie przez człowieka.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyjaśnia zasady gry: uczniowie losowo wyciągają piłeczki znajdujące się w pojemniku (pudełku), oznaczone jako: skały, powietrze, woda, rośliny, zwierzęta, bakterie, grzyby. Po wyczerpaniu piłeczek uczniowie analizują skład pierwiastków w biotopie i biocenozie, porównują z danymi z e‑materiału. Polecenie dla ucznia: „Wylosuj piłeczkę z poszczególnymi elementami biotopu i biocenozy, a następnie określ, jakie pierwiastki są z nimi związane”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej schematy obiegu poszczególnych pierwiastków. Uczniowie mają teraz za zadanie przerzucać do siebie piłeczki w taki sposób, aby odtworzyć obieg pierwiastków. Nauczyciel woła np.: „Węgiel!”, a uczeń, który ma taką piłeczkę, rzuca ją innemu, zgodnie z modelem obiegu danego pierwiastka (np. uczeń „powietrze” rzuca do ucznia „rośliny”, dalej do ucznia „zwierzęta” lub „grzyby” itd.).
Nauczyciel przyjmuje rolę “człowieka”. Stara się złapać przerzucane piłeczki i skierować je do ucznia niezgodnie z obiegiem lub je zatrzymuje. Oczekiwany efekt: bałagan.
Nauczyciel objaśnia metodę metaplanu. Podaje temat do analizy: „Działania człowieka zaburzają obieg pierwiastków w przyrodzie”, a następnie stawia pytania pomocnicze: „Dlaczego obieg pierwiastków został zaburzony?”, „Jakie są tego skutki?”, „Co możemy zrobić?”. Uczniowie analizują mapy myśli zawarte w e‑materiale („Działania człowieka”, „Skutki działania człowieka”) i formułują argumenty.
Uczniowie w podziale na grupy wypisują na kartkach/w zeszytach swoje pomysły, które następnie omawiają. Wyznaczony uczeń wypisuje pomysły (na tablicy/tablicy interaktywnej) do odpowiednich pól: „Jak jest?”, „Jak powinno być?”, „Dlaczego nie jest tak, jak być powinno?”, „Wnioski”.
Faza podsumowująca:
Kilkoro uczniów wypowiada się: „Dziś dowiedziałem/-am się, że…”, „Przekonałem/-am się, że…”.
Praca domowa:
Każdy uczeń za pomocą kalkulatora online oblicza „ślad węglowy” swój lub swojej rodziny.
Materiały pomocnicze:
piłeczki pingpongowe z zapisanymi symbolami pierwiastków: „C”, „N”, „P”, „O”, „S” i „H”; każdy symbol należy zapisać na siedmiu piłeczkach;
kartoniki z napisami „skały”, „powietrze”, „woda”, „rośliny”, „zwierzęta”, „bakterie” i „grzyby” oraz taśma klejąca do ich umocowania na ubraniu ucznia;
cztery arkusze brystolu, karteczki samoprzylepne;
Manfred Häfner, Ochrona środowiska. Księga eko‑testów do pracy w szkole i w domu, Polski Klub Ekologiczny, Kraków 1993;
Elizabeth Kolbert, Tatiana Grzegorzewska i Piotr Grzegorzewski, Szóste wymieranie, WAB, Warszawa 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania mapy myśli:
Mapa myśli może być wykorzystana przez uczniów przed sporządzeniem metaplanu lub jako jego „sprawdzenie” w celu naniesienia poprawek i uzupełnień. Może też być wykorzystana na lekcjach z zakresu ochrony przyrody, np. przy temacie “Rozwój zrównoważony”.