1
Pokaż ćwiczenia:
RRhc2aY3GhoPy1
Ćwiczenie 1
Połącz w pary działanie i jego skutek. spalanie zasiarczonego węgla Możliwe odpowiedzi: 1. śnięcie ryb, 2. niszczenie warstwy ozonowej, 3. kwaśne deszcze, 4. ocieplenie klimatu używanie nawozów azotowych Możliwe odpowiedzi: 1. śnięcie ryb, 2. niszczenie warstwy ozonowej, 3. kwaśne deszcze, 4. ocieplenie klimatu spaliny samochodowe Możliwe odpowiedzi: 1. śnięcie ryb, 2. niszczenie warstwy ozonowej, 3. kwaśne deszcze, 4. ocieplenie klimatu wycinka drzew Możliwe odpowiedzi: 1. śnięcie ryb, 2. niszczenie warstwy ozonowej, 3. kwaśne deszcze, 4. ocieplenie klimatu
R1WTq5mDvRh871
Ćwiczenie 2
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
11
Ćwiczenie 3
Rr73DXGEMi4Fc
Podaj przykład codziennych działań człowieka, które wpływają negatywnie na środowisko. (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 4
R1EqZt5lpL1sg
Opisz, jaki może być efekt zastąpienia fosforanów w proszkach do prania sodą oczyszczoną (wodorowęglanem sodu). (Uzupełnij).

Diagram do ćwiczeń od 4 do 6

Na podstawie danych przedstawionych na diagramie wykonaj poniższe ćwiczenia.

R19JdyFeXwrBI1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
21
Ćwiczenie 5
RU8ohu0GtvDfk
Określ, jaka jest tendencja zmian intensywności rocznej emisji dwutlenku węgla w stosunku do PKB w różnych regionach świata w ciągu ostatnich 20 lat. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
RIqbKRE34oFHB
Który region wyłamuje się z tej tendencji? (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 7
RgqI5OwUZJGbV
Zidentyfikuj kraje wchodzące w skład tego regionu. Podaj prawdopodobną przyczynę odwrócenia zauważonej tendencji zmian. (Uzupełnij).

Informacja do ćwiczenia 8

Gatunki glonów

Zakres temperatur [°C]

Tolerowane pH

Czas podwojenia biomasy [h]

Chlorococcum sp.

15–27

4–9

8

Chlorella sp.

15–45

3–7

2,5–8

Euglena gracilis

23–27

3

24

Galdieria sp.

do 50

1–4

13

Viridiella sp.

15–42

2–6

2,9

21
Ćwiczenie 8

Fotobioreaktory to zamknięte systemy hodowli glonów jednokomórkowych w celu szybkiego wykorzystania COIndeks dolny 2. Powstały produkt (biomasę) można dalej wykorzystywać, np. jako paszę. Glony tolerują wysokie temperatury i niskie pH wody.

Rj27emEFTFKbR
Na podstawie danych w tabeli określ, który z gatunków jest najlepszy do wykorzystania w Polsce przy elektrowniach generujących ciepło odpadowe? (Uzupełnij).
R1E5fvd8jmres2
Ćwiczenie 9
Łączenie par. Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń.. Ograniczenie zużycia paliw kopalnych spowoduje niekorzystne zmiany klimatyczne.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Latem w południe w miastach w efekcie reakcji fotochemicznej tworzy się ozon, szkodliwy dla układu oddechowego.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dopływ nawozów z pól prowadzi do bujnego rozwoju planktonu roślinnego, co jest korzystne dla ryb i zwierząt dennych.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz

Informacja do ćwiczeń od 9 do 11

W stacji badawczej Atlzomoni, odległej o 60 km od Mexico City, prowadzone są pomiary gazów pochodzenia antropogenicznego w tzw. „pióropuszu”, czyli unoszącej się nad miastem chmurze zanieczyszczeń.

Organiczne tlenki azotu: PAN – azotan nadtlenku acetylu (ang. peroxyacetyl nitrate); PPN – azotan nadtlenku propionylu (ang. peroxypropionyl nitrate); CO – tlenek węgla; OIndeks dolny 3 – ozon.

R7G8SXryAGNpV1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
31
Ćwiczenie 10
R1VTZ1iEe6HjZ
Odczytaj z wykresu, w jakie dni mieszkańcy okolic Mexico City byli najbardziej narażeni na smog fotochemiczny. Podaj prawdopodobne przyczyny tego zjawiska. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 11
RX5xhCSb9LwuJ
Na podstawie wykresu wyjaśnij związek pomiędzy ilością ozonu przypowierzchniowego i PAN. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 12
REzVXo94jUcuG
Oceń prawdziwość stwierdzenia: „W czasie normalnych warunków pogodowych smog fotochemiczny jest groźny przez krótki okres, gdyż tlenki azotu ulatniają się do wyższych warstw atmosfery, a ozon rozkłada w reakcjach z roślinami i asfaltem”. (Uzupełnij).