Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann

Przedmiot: geografia

Temat: Poglądy filozoficzne dotyczące relacji człowiek – środowisko

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XIII. Człowiek a środowisko geograficzne – konflikty interesów: wpływ działalności człowieka na atmosferę na przykładzie smogu, inwestycji hydrologicznych na środowisko geograficzne, rolnictwa, górnictwa i turystyki na środowisko geograficzne, transportu na warunki życia i degradację środowiska przyrodniczego, zagospodarowania miast i wsi na krajobraz kulturowy, konflikt interesów człowiek – środowisko, procesy rewitalizacji i działania proekologiczne.

Uczeń:

  1. identyfikuje konflikty interesów w relacjach człowiek – środowisko i rozumie potrzebę ich rozwiązywania zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju oraz podaje własne propozycje sposobów rozwiązania takich konfliktów;

  1. przyjmuje postawę współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matymatyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia różne poglądy filozoficzne dotyczące relacji człowiek – środowisko,

  • wskazuje, w jaki sposób wybrane poglądy filozoficzne dotyczące relacji człowiek – środowisko zmieniały się w czasie,

  • wskazuje autorów związanych z wybranymi poglądami na relacje człowiek – środowisko.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE, debata

Formy pracy: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt przedmiotowy

Materiały pomocnicze:

J.M. Dołęga, Ekofilozofia – nauka XXI wieku, „Problemy Ekorozwoju” 2006, nr 1 (1), s. 17–22.

W. Tyburski, Człowiek – środowisko przyrodnicze w świetle wybranych stanowisk filozoficznych i ekofilozoficznych, „Paedagogia Christiana” 2011, nr 2 (28) s. 41–63.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel otwiera wstępną dyskusję na temat znaczenia przyrody w życiu człowieka.

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Nauczyciel sprawdza zrozumienie treści grafiki przez uczniów. Uczniowie w parach lub indywidualnie wykonują polecenie zawarte w tej części e‑materiału. Po upływie określonego przez nauczyciela czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują swoje odpowiedzi.

  • Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Po wysłuchaniu treści wspólnie z nauczycielem rozmawiają na temat przedstawionego w materiale poglądu (ekofilozofia). Następnie indywidualnie, w parach lub grupach (w zależności od wielkości i poziomu klasy) wykonują polecenia zawarte w tej części e‑materiału (sekcja „Audiobook”). Po upływie określonego przez nauczyciela czasu wskazani uczniowie bądź ochotnicy prezentują swoje odpowiedzi, możliwa krótka dyskusja na temat przedstawionych przez uczniów odpowiedzi.

  • Jeśli pozostanie na to czas, nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje jeden z poglądów dotyczących relacji człowiek – środowisko (nihilizm geograficzny, determinizm geograficzny, posybilizm geograficzny). Uczniowie otrzymują czas na przygotowanie argumentów „za” słusznością danego poglądu. Uczniowie mogą korzystać z e‑materiału oraz dostępnych źródeł informacji. Następnie w debacie uczniowie przedstawiają swoje argumenty i próbują się nawzajem przekonać. Moderatorem debaty jest nauczyciel. W podsumowaniu debaty nauczyciel może poprosić zespół klasowy o wybranie poglądu, który najbardziej przekonuje uczniów (np. poprzez głosowanie).

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji, uwzględniając ich aktywność i zaangażowanie.

Praca domowa

  • Praca pisemna: „Postawa ekologiczna w odniesieniu do relacji człowiek – środowisko. W wypowiedzi uwzględnij, jak postawa ekologiczna może przejawiać się w skali lokalnej (np. w codziennym życiu człowieka) oraz w skali globalnej (np. na poziomie polityki państw)”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany w ramach uzupełnienia podczas lekcji dotyczącej postaw proekologicznych (zakres podstawowy: XIII. 9) oraz podczas lekcji dotyczącej ochrony środowiska przyrodniczego (zakres podstawowy: XIV. 11).