Autor: Bożena Staruch

Przedmiot: Matematyka

Temat zajęć: Uogólnienie twierdzenia Talesa

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria

Zakres podstawowy. Uczeń:

4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

7. stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;

12. przeprowadza dowody geometryczne.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje i stosuje uogólnienie twierdzenia Talesa w różnych wersjach,

  • stosuje uogólnienie twierdzenia Talesa  do opisu zasady działania projektora,

  • sprawdza praktycznie proporcje wynikające z odległości projektora od ekranu,

  • wykorzystuje uogólnienie twierdzenia Talesa w dowodzie własności przekątnych w trapezie,

  • wykorzystuje uogólnienie twierdzenia Talesa w sytuacjach praktycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm,

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • Pogadanka

  • Interaktywna aplikacja

  • Analiza pomysłów

  • Burza mózgów

Formy zajęć:

  • praca indywidualna

  • praca w parach

Środki dydaktyczne:

  • Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.

  • Rzutnik ze statywem, ekran, miarka do mierzenia długości.

  • Karta pracy do zapisania wyników doświadczenia.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Uczniowie przypominają twierdzenia Talesa w różnych wersjach oraz wnioski z nich wypływające.

  2. Nauczyciel przedstawia temat lekcji i wraz z uczniami formułuje kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel formułuje uogólnienia twierdzenia Talesa i przedstawia jego dowód.

  2. Uczniowie podczas burzy mózgów podają sytuacje, w których można zastosować to twierdzenie.

  3. Nauczyciel przedstawia działania projektora.

  4. Uczniowie przeprowadzają doświadczenie polegające na ustaleniu odpowiednich proporcji wielkości obrazu i odległości projektora od ekranu.

  5. Nauczyciel omawia uogólnienia twierdzenia o proporcji odcinków wyznaczonych przez proste równoległe na dwóch przecinających się prostych.

  6. Uczniowie w parach korzystając z Apletu zmieniają położenia punktów na prostych przecinających się obserwuje stosunki odcinków wyznaczonych przez proste równoległe.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę podczas ćwiczeń sprawdzających.

  2. Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na lekcji, zawracając uwagę na postawione wcześniej kryteria sukcesu.

Praca domowa:

Uczniowie opisują sposób w jaki można wyznaczyć szerokość konkretnej ulicy. Dokonują pomiarów i obliczeń. Przedstawiają raport z doświadczenia.

Materiały pomocnicze:

Twierdzenie Talesa

Wskazówki metodyczne:

Aplet może zostać wykorzystany przez uczniów:

  • podczas przygotowywania się do zajęć.

  • do utrwalania wiedzy.

  • jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.

Nauczyciel może wykorzystać Aplet podczas lekcji o twierdzeniu Talesa.