Dla nauczyciela
Autor: Bożena Staruch
Przedmiot: Matematyka
Temat zajęć: Uogólnienie twierdzenia Talesa
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria
Zakres podstawowy. Uczeń:
4. korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
7. stosuje twierdzenia: Talesa, odwrotne do twierdzenia Talesa, o dwusiecznej kąta oraz o kącie między styczną a cięciwą;
12. przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje i stosuje uogólnienie twierdzenia Talesa w różnych wersjach,
stosuje uogólnienie twierdzenia Talesa do opisu zasady działania projektora,
sprawdza praktycznie proporcje wynikające z odległości projektora od ekranu,
wykorzystuje uogólnienie twierdzenia Talesa w dowodzie własności przekątnych w trapezie,
wykorzystuje uogólnienie twierdzenia Talesa w sytuacjach praktycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
Pogadanka
Interaktywna aplikacja
Analiza pomysłów
Burza mózgów
Formy zajęć:
praca indywidualna
praca w parach
Środki dydaktyczne:
Komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń lub para uczniów miała do dyspozycji komputer. Lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym.
Rzutnik ze statywem, ekran, miarka do mierzenia długości.
Karta pracy do zapisania wyników doświadczenia.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Uczniowie przypominają twierdzenia Talesa w różnych wersjach oraz wnioski z nich wypływające.
Nauczyciel przedstawia temat lekcji i wraz z uczniami formułuje kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel formułuje uogólnienia twierdzenia Talesa i przedstawia jego dowód.
Uczniowie podczas burzy mózgów podają sytuacje, w których można zastosować to twierdzenie.
Nauczyciel przedstawia działania projektora.
Uczniowie przeprowadzają doświadczenie polegające na ustaleniu odpowiednich proporcji wielkości obrazu i odległości projektora od ekranu.
Nauczyciel omawia uogólnienia twierdzenia o proporcji odcinków wyznaczonych przez proste równoległe na dwóch przecinających się prostych.
Uczniowie w parach korzystając z Apletu zmieniają położenia punktów na prostych przecinających się obserwuje stosunki odcinków wyznaczonych przez proste równoległe.
Faza podsumowująca:
Uczniowie sprawdzają nabyte umiejętności i wiedzę podczas ćwiczeń sprawdzających.
Nauczyciel podsumowuje pracę uczniów na lekcji, zawracając uwagę na postawione wcześniej kryteria sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie opisują sposób w jaki można wyznaczyć szerokość konkretnej ulicy. Dokonują pomiarów i obliczeń. Przedstawiają raport z doświadczenia.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Aplet może zostać wykorzystany przez uczniów:
podczas przygotowywania się do zajęć.
do utrwalania wiedzy.
jako inspiracja do stworzenia własnego samouczka lub prezentacji.
Nauczyciel może wykorzystać Aplet podczas lekcji o twierdzeniu Talesa.