Dla nauczyciela
Autor: Jolanta Schilling
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zadania tekstowe prowadzące do rozwiazywania równania kwadratowego – zadania z teorii liczb
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
III. Równania i nierówności. Zakres podstawowy.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
zapisuje wyrażenia algebraiczne przedstawiające zależności między liczbami
zapisuje i rozwiązuje równanie kwadratowe opisujące dane zależności między liczbami
dobiera model matematyczny do określonej sytuacji
analizuje podane warunki i buduje na ich podstawie odpowiednie równanie
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda wędrujących plakatów
dyskusja
burza mózgów
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do Internetu, słuchawki
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Wybrany przez nauczyciela uczeń przypomina definicję równania kwadratowego i podaje przykłady opisu równania za pomocą metody słownej, a uczniowie zapisują odpowiedni wzór funkcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach 4 osobowych pracują metodą wędrujących plakatów. Celem jest przypomnienie zapisu wyrażeń algebraicznych opisujących liczby podzielne przez 2 i niepodzielne przez 2.
Rozpoczyna grupa wybrana losowo – zapisuje na kartonie za pomocą wyrażeń algebraicznych cztery kolejne liczby podzielne przez 2. Kolejna grupa podaje przykład zastosowania tych wyrażeń w konkretnym zadaniu. Plakat wędruje do następnej grupy, która dopisuje kolejne cztery liczby niepodzielne przez 2 itd. W ten sposób uczniowie przypominają poznane wcześniej sposoby zapisu liczb.Uczniowie samodzielnie analizują przykłady zapisane w sekcji Przeczytaj i następnie wspólnie wyjaśniają wątpliwości, jakie ewentualnie im się nasunęły.
Uczniowie w parach oglądają infografikę i następnie omawiają ją wraz z nauczycielem.
Uczniowie w parach rozwiązują zadania interaktywne 1 – 6. Wspólnie omawiają odpowiedzi.
Faza podsumowująca:
Jako podsumowanie nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące metod rozwiązywania zadań i analizy zadań o liczbach prowadzących do rozwiązywania równań kwadratowych.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej. Omawia ewentualne problemy, które powstały podczas rozwiązywania ćwiczeń interaktywnych.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i tworzą dla drugiej osoby zadania analogiczne do zadań 6 i 7 z części „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Równanie kwadratoweRównanie kwadratowe
Wskazówki metodyczne:
Polecenia pod infografiką można wykorzystać jako samodzielną pracę w domu lub w czasie zajęć pokazujących zastosowanie wzorów skróconego mnożenia.