Scenariusz zajęć

Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak

Przedmiot: chemia

Temat: Definicja szybkości reakcji chemicznych

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

1) definiuje szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie).

Zakres rozszerzony

IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:

1) definiuje i oblicza szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje pojęcie szybkości reakcji chemicznej;

  • analizuje wykres zależności stężenia od czasu;

  • oblicza szybkość reakcji chemicznej;

  • rysuje wykres zależności stężenia od czasu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • dyskusja dydaktyczna;

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • słuchawki;

  • rzutnik multimedialny;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Co musi się wydarzyć aby zaszła reakcja chemiczna? Jak długo trwa reakcja chemiczna w określonych warunkach? Po jakim czasie wiemy, że powstał żądany produkt?

  2. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.

  3. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów dotycząca rozumienia terminów szybkość i prędkość oraz wiedzy uczniów dotyczących szybkości reakcji chemicznych.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał, zwracając uwagę na terminy: kinetyka chemiczna oraz szybkość reakcji chemicznej.

  2. Nauczyciel inicjuje dyskusję - wyjaśnienie pojęcia kinetyka chemiczna; uzasadnienie, dlaczego ten dział chemii jest taki istotny w gospodarce człowieka - poparcie przykładami; zdefiniowanie pojęcia szybkości reakcji, wskazanie czynników mających wpływ na szybkość reakcji; generowanie przykładów reakcji chemicznych z podziałem na ich szybkość, z podaniem ich znaczenia dla środowiska i otoczenia człowieka.

  3. Uczniowie pracują parami z wykorzystaniem filmu samouczek zawartego w e‑materiale, zwracając uwagę na omawiane wzory, analizę wykresów oraz analizę przykładu obliczenia.

  4. Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, każda z grup otrzymuje zadanie obliczeniowe (zawarte w e‑materiale - sprawdź się). Uczniowie w grupach rozwiązują zadania w podanym czasie. Następnie chętna lub wskazana osoba z każdej grupy przedstawia rozwiązanie na forum klasy. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność zadań, zadają pytania jeżeli wystąpią jakieś niejasności.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:

  • Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji?

  • Dlaczego dział kinetyka chemiczna jest ważny?

  • Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji chemicznej?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Przypomniałem sobie, że...

  • Czego się nauczyłam/łem...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń w e‑materiale, których nie wykonali na zajęciach.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Film samouczek może zostać wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.

Materiały pomocnicze:

Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji?

  • Dlaczego dział kinetyka chemiczna jest ważny?

  • Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji chemicznej?