Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Patrycja Męcik, Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Definicja szybkości reakcji chemicznych
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego - kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
1) definiuje szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie).
Zakres rozszerzony
IV. Kinetyka i statyka chemiczna. Energetyka reakcji chemicznych. Uczeń:
1) definiuje i oblicza szybkość reakcji (jako zmianę stężenia reagenta w czasie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne, samokontrola podczas nauki.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje pojęcie szybkości reakcji chemicznej;
analizuje wykres zależności stężenia od czasu;
oblicza szybkość reakcji chemicznej;
rysuje wykres zależności stężenia od czasu.
Strategie nauczania:
asocjacyjna.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja dydaktyczna;
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu;
słuchawki;
rzutnik multimedialny;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica;
pisak/kreda.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału, np.: Co musi się wydarzyć aby zaszła reakcja chemiczna? Jak długo trwa reakcja chemiczna w określonych warunkach? Po jakim czasie wiemy, że powstał żądany produkt?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów dotycząca rozumienia terminów szybkość i prędkość oraz wiedzy uczniów dotyczących szybkości reakcji chemicznych.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst w dostępnych źródłach informacji, w tym e‑materiał, zwracając uwagę na terminy: kinetyka chemiczna oraz szybkość reakcji chemicznej.
Nauczyciel inicjuje dyskusję - wyjaśnienie pojęcia kinetyka chemiczna; uzasadnienie, dlaczego ten dział chemii jest taki istotny w gospodarce człowieka - poparcie przykładami; zdefiniowanie pojęcia szybkości reakcji, wskazanie czynników mających wpływ na szybkość reakcji; generowanie przykładów reakcji chemicznych z podziałem na ich szybkość, z podaniem ich znaczenia dla środowiska i otoczenia człowieka.
Uczniowie pracują parami z wykorzystaniem filmu samouczek zawartego w e‑materiale, zwracając uwagę na omawiane wzory, analizę wykresów oraz analizę przykładu obliczenia.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy, każda z grup otrzymuje zadanie obliczeniowe (zawarte w e‑materiale - sprawdź się). Uczniowie w grupach rozwiązują zadania w podanym czasie. Następnie chętna lub wskazana osoba z każdej grupy przedstawia rozwiązanie na forum klasy. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność zadań, zadają pytania jeżeli wystąpią jakieś niejasności.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, wykorzystując pytania z e‑materiału, np. polecenia do multimedium. Pyta:
Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji?
Dlaczego dział kinetyka chemiczna jest ważny?
Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji chemicznej?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Co było dla mnie łatwe...
Przypomniałem sobie, że...
Czego się nauczyłam/łem...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel zleca uczniom wykonanie ćwiczeń w e‑materiale, których nie wykonali na zajęciach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film samouczek może zostać wykorzystany przez uczniów podczas przygotowywania się do zajęć lub sprawdzianu wiedzy.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Jak rozumiesz pojęcie szybkości reakcji?
Dlaczego dział kinetyka chemiczna jest ważny?
Jakie czynniki wpływają na szybkość reakcji chemicznej?