Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Monika Piechowicz‑Kruk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Czynniki wpływające na zróżnicowanie temperatury powietrza na Ziemi. Rozkład średniej rocznej temperatury powietrza na Ziemi
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
III. Atmosfera: czynniki klimatotwórcze, rozkład temperatury powietrza, ciśnienia atmosferycznego i opadów, ogólna cyrkulacja atmosferyczna, mapa synoptyczna, strefy klimatyczne i typy klimatów.
Uczeń:
wyjaśnia rozkład temperatury powietrza i ciśnienia atmosferycznego na Ziemi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
objaśnia, czym jest temperatura powietrza,
wskazuje czynniki wpływające na zróżnicowanie temperatury na Ziemi,
wyjaśnia rozkład średniej rocznej temperatury na Ziemi.
Strategie nauczania: konektywizm
Metody nauczania: burza mózgów, miniwykład, pogadanka, rybi szkielet, gadająca ściana
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, plenum
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy lub tablety, plakaty z rybim szkieletem, atlas geograficzny świata, mapa świata
Materiały pomocnicze
R. Przybylak, A. Araźny, M. Kejna, A. Pospieszyńska, Zróżnicowanie warunków termicznych w rejonie Forlandsundet (NW Spitsbergen) w sezonie letnim 2010, „Prace i Studia Geograficzne” 2011, t. 47, s. 451–462.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy kilkuosobowe i zapisuje na tablicy dwa pytania:
Na co ma wpływ temperatura powietrza na Ziemi?
Co wpływa na temperaturę powietrza na Ziemi?
Uczniowie ustalają dane za pomocą burzy mózgów. Robią notatki na dużej kartce, mogą je zapisywać w dowolnej formie graficznej. Gdy grupy są gotowe do konfrontacji, nauczyciel zbiera dwa plakaty i przywiesza pod pytaniami zapisanymi na tablicy. Uczniowie wraz z nauczycielem konfrontują czynniki mające wpływ na temperaturę oraz strefy i składniki życia na Ziemi, które są zależne od temperatury powietrza. Wypowiedzi są konfrontowane z mapą fizyczną świata i atlasami geograficznymi, w których można dokonać odczytu parametrów na potwierdzenie omawianych treści.
Pozostali uczniowie mogą dodać swoje pomysły lub podważyć zasadność podanych informacji. Wszyscy ustalają czynniki wpływające na różnice temperatur powietrza na Ziemi.
Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje i przedstawia temat lekcji.
Faza realizacyjna
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią części „Przeczytaj”. Nauczyciel dzieli uczniów na nowe 4‑osobowe grupy i rozdaje kartki formatu A2. Uczniowie po zapoznaniu się z tekstem za pomocą metody burzy mózgów ustalają i rozpisują zebrane informacje na „rybim szkielecie”. Temat: Czynniki wpływające na zróżnicowanie temperatury na Ziemi. Każda grupa opracowuje ten sam temat. Uczniowie oglądają film edukacyjny, dyskutują nad jego treścią i opracowują zawarte w nim informacje. Nauczyciel obserwuje pracę grup, doradza i pomaga, w razie potrzeby naprowadza na właściwe wnioski. Po zakończeniu prac wszystkie opracowania są wywieszane obok siebie na ścianie lub tablicy i są omawiane przez uczniów, którzy dany plakat opracowali.
Następnie na plenum wszyscy zapoznają się z grafiką interaktywną i konfrontują z wcześniejszymi opracowaniami. Po obejrzeniu każda z grup nanosi ostatnie poprawki, które uważa za konieczne.
Nauczyciel podsumowuje zebrane informacje za pomocą miniwykładu.
Faza podsumowująca
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami i wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują ćwiczenia z e‑materiału.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów podczas lekcji, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie.
Praca domowa
Wybierz wymarzone miejsce do życia na przyszłość, w którym warunki pogodowe i zjawiska przyrody gwarantowane są przez panujące tam warunki klimatyczne i amplitudy temperatury powietrza. Uargumentuj swój wybór.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Film edukacyjny może zostać wykorzystany przy omawianiu stref klimatycznych i zmian ciśnienia atmosferycznego.