Dla nauczyciela
Autor: Jarosław Dyrda
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Polscy zesłańcy na Syberii w XIX w. – wkład w rozwój cywilizacyjny i gospodarczy
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
4) analizuje przyczyny zamieszkiwania Polaków poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (potoki emigracyjne, zmiana granic i wysiedlenia); wyjaśnia zróżnicowanie form i treści polskiej tożsamości tych osób.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
Cele operacyjne:
Uczeń:
wskazuje przyczyny zsyłek Polaków na Syberię;
charakteryzuje ich etapy;
przedstawia wkład polskich zesłańców w rozwój cywilizacyjny i gospodarczy Syberii;
omawia przykłady zesłania Polaków na Syberię w XIX w.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca;
burza mózgów;
mapa myśli;
praca z audiobookiem;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów lekcji.
2. Przedstawienie sytuacji w Rzeczypospolitej w XVIII w., pierwsi zesłańcy.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel prosi klasę o wyszukanie w internecie informacji na temat Syberii. Praca w grupach z uwzględnieniem Syberii jako miejsca zsyłek. Uczniowie prezentują uzyskane informacje, które następnie pod kontrolą nauczyciela wypisują na tablicy.
2. Omówienie przyczyn zesłania pierwszych Polaków na Syberię w czasach Stefana Batorego oraz w kolejnych wiekach, z uwzględnieniem konfederatów barskich. Rozbiory Polski i kolejne zsyłki – rozmowa nauczająca.
3. Przedstawienie przez nauczyciela sytuacji na ziemiach polskich w 1. połowie XIX w. – powstanie listopadowe i kolejne zsyłki na Syberię.
4. Zesłańcy po klęsce powstania styczniowego. Praca z medium bazowym – wysłuchanie audiobooka o dokonaniach Polaków zesłanych na Syberię.
5. Burza mózgów na temat: „Zryw na zesłaniu (powstanie zabajkalskie) – czy ten akt powstańczy miał sens?”.
Faza podsumowująca
1. Dyskusja w parach: „Jakie były skutki zsyłki Polaków na Syberię?”. Zapisanie pracy na tablicy w postaci wspólnej mapy myśli.
2. Dokończenie notatki z lekcji.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wiktoria Śliwowska, Zesłańcy polscy w Imperium Rosyjskim w pierwszej połowie XIX wieku, Warszawa 1998.
Henryk Skok, Powstanie polskich zesłańców za Bajkałem w 1866 r., [w]: „Przegląd Historyczny”, t. LIV, z. 2, 1963.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Audiobook może zostać wykorzystany do projektu poświęconego zsyłkom na Syberię lub jako materiał powtórzeniowy do sprawdzianu wiadomości.