Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje prawne prawa rzeczowego w RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
5) wyjaśnia podstawowe instytucje prawne prawa rzeczowego i spadkowego w Rzeczypospolitej Polskiej (własność, formy nabycia własności, spadek, dziedziczenie ustawowe i testamentowe, zachowek).
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
9) wyjaśnia instytucje prawne prawa rzeczowego w Rzeczypospolitej Polskiej (współwłasność łączna i ułamkowa; ruchomość i nieruchomość; użytkowanie wieczyste, użytkowanie, posiadanie, służebność, zastaw, hipoteka).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje, czym jest współwłasność;
charakteryzujesz nieruchomości i ruchomości;
porównuje formy użytkowania;
wyjaśnie czym jest posiadanie i służebność;
porównuje hipotekę i zastaw.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie odpowiadają na pytania, jak rozumieją:
współwłasność;
różnice między nieruchomością i ruchomością;
użytkowanie, posiadanie i służebność;
różnice między hipoteką a zastawem.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
czym jest prawo rzeczowe, nieruchomość i ruchomość;
czym jest współwłasność, użytkowanie, posiadanie i służebność;
na czym polegają różnice między hipoteką i zastawem.
2. W klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Z którymi instytucjami prawa rzeczowego spotykamy się na co dzień?
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
prawa rzeczowego;
współwłasności;
różnic między nieruchomością i ruchomością;
użytkowania, posiadania i służebności;
różnic między hipoteką i zastawem.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie gry multimedialnej.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3)
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Gra interaktywna może być wykorzystana do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o instytucjach prawnych prawa rzeczowego w RP.