Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Rokoko i klasycyzm
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje sztukę późnego baroku i rokoka.
wyjaśnia, do czego odwoływał się styl klasycystyczny i podaje przykłady klasycystycznych twórców.
odróżnia style rokoko i klasycystyczny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rokoko i klasycyzm”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Film” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Nauczyciel poleca uczniom, aby przygotowali prezentację w oparciu o informacje zawarte w sekcji „Przeczytaj” i obu filmach, aby w fazie wstępnej przedstawić ją na forum klasy. Dzieli uczniów na trzy grupy: pierwsza skupia się na charakterystyce (wraz z przykładami) sztuki barokowej, druga – rokoko, a trzecia – klasycyzmu.
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję wyświetla na tablicy jej temat, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu.
Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem. Uczniowie próbują intuicyjnie zadać pytania, na które odpowiedzą w trakcie lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel przypomina o prezentacjach przygotowanych przez uczniów przed lekcją. Poleca trzem wybranym osobom (lub ochotnikom, po jednym z każdej grupy) zaprezentowanie swojej pracy przed resztą klasy. Następnie uczniowie krótko dyskutują o prezentacjach, dodają informacje, które ich zdaniem warto uwzględnić. Prowadzący może korygować odpowiedzi i uzupełniać informacje.
Praca z pierwszym multimedium („Wirtualny spacer”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie nr 2: „Wymień na przykładzie Belwederu najważniejsze cechy architektury klasycystycznej”. Poleca uczniom, aby podzielili się na 4‑osobowe grupy i opracowali w nich odpowiedzi. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia odpowiedź.
Praca z drugim multimedium („Film +Sprawdź się”). Nauczyciel czyta treść polecenia nr 3 („Porównaj ogród sentymentalny z barokowym ogrodem francuskim”) i prosi uczniów, aby w parach przygotowali rozwiązanie na podstawie materiału, który zaraz zostanie wyświetlony na tablicy. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej pary przedstawiają propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej.
Faza podsumowująca:
Uczniowie dobierają się w pary i wymieniają poglądami, dzielą się tym, czego się nauczyli na temat: „Rokoko i klasycyzm”.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia przedstawione prezentacje.
Praca domowa:
Wykonaj polecenie nr 3 dołączone do spaceru wirtualnego: Wyobraź sobie, że jesteś w grupie organizatorów tematycznej wycieczki szkolnej pod hasłem „Śladami architektury klasycystycznej”. Przygotuj pięć argumentów, które zachęciłyby innych współorganizatorów do zagłosowania na wskazany przez ciebie cel podróży, czyli Belweder.
Wykonaj ćwiczenia 3 i 4 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
P. Franaszek, Wielka Historia Świata, t. 8, Świat w XVIII wieku, Warszawa 2006.
C. Hernas, Barok, Warszawa 2008.
Historia Polski nowożytnej. Wybór tekstów źródłowych, cz. 2, oprac. S. Ochmann, K. Matwijowski, Wrocław 1981.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Wirtualny spacer”, aby przygotować się do późniejszej pracy.