Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
Polecenie 1

Zapoznaj się z wykładem historyka Piotra Krolla o ogrodach sentymentalnych i wykonaj kolejne polecenia.

RDjj17jUFzAM1
Nagranie dotyczące ogrodów sentymentalnych.
Polecenie 2

Wyjaśnij, w jaki sposób kreowano układ ogrodu sentymentalnego.

RCwg7N56z6ZQw
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Porównaj ogród sentymentalny z barokowym ogrodem francuskim.

Rcs1WjuKLCESX
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 1

Przyjrzyj się poniższej ilustracji i wskaż widoczne na zdjęciu cechy stylu barokowego.

RqaRQAvI1dPu3
Rzymska fontanna di Trevi, 1732–1762, należy do najwybitniejszych dzieł późnego baroku (proj. Nicolo Salvi).
Źródło: fot. Ludmiła Pilecka, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
R1A9cuYiSu3xN
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 1
R1UREyGJB5U5p
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 2

Przyjrzyj się poniższej ilustracji i wskaż zastosowane tu rocaille.

Rdqn4osjKwmF1
Projekt stołu Juste’a Aurele’a Meissoniera z typowo rokokowym elementem dekoracyjnym rocaille, ok. 1730 roku.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R1A9cuYiSu3xN
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Ćwiczenie 2
R1PQsi6YeL1tz
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
3
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z ilustracjami, a następnie dokończ zdania.

Ilustracja A

RRc0Mu6AkOnl1
Alessandro Algardi, Święty Michał Archanioł powala diabła
Źródło: HeiligerSatyr, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja B

RgaZDHqZjARPC
Antonio Canova, Triumfujący Perseusz
Źródło: Marie-Lan Nguyen, domena publiczna.

Ilustracja C

R6QZGzWI2DeE2
Nagrobek Marii Amalii Mniszchowej w kościele św. Marii Magdaleny w Dukli
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja D

RALjlfAYsMI3h
Figury z tympanonu katedry w Chartres
Źródło: Cancre, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 2.5.
R2WMOJ8dwhc0v
1. Dzieło wykonane w stylu, który ukształtował się chronologicznie najpóźniej, przedstawia ilustracja oznaczona literą Tu uzupełnij 2. Sentymentalność i zmysłowość, charakterystyczne dla stylu rokoko, reprezentuje dzieło oznaczone literą Tu uzupełnij 3. Dzieła, które powstały w stylach charakterystycznych dla XVIII w., reprezentują ilustracje Tu uzupełnij,Tu uzupełnij,Tu uzupełnij 4. Cytat „początkowo postacie były sztywne i wydłużone, częściowo jeszcze pod wpływem tradycji romańskiej” odnosi się do stylu, którego przykład znajduje się na ilustracji oznaczonej literą Tu uzupełnij 5. Motyw starotestamentowy wykorzystał twórca dzieła przedstawionego na ilustracji oznaczonej literą Tu uzupełnij
Ćwiczenie 3
R180ANCuo6UHJ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się ze źródłem A oraz ilustracjami, a następnie wykonaj polecenia.

Źródło A

1
Fragment bloga Gabrieli Juranek poświęconego historii mody, ubioru i obyczajów.

Estetykę [tego stylu w sztuce] można opisać wieloma słowami - składają się na nią takie elementy, jak lekkość, delikatność, wyrafinowanie, fantazyjność i zmysłowość. Jako że była to sztuka w większości tworzona z myślą o kobietach, więc i jej charakter jest niezwykle kobiecy i podporządkowany kobiecemu gustowi. Niemal całkowicie zrezygnowano z prostych linii na rzecz linii falistych, które stanowiły podstawę różnego rodzaju wymyślnych ornamentów, przede wszystkim rocailles, czyli przestylizowanych muszli. Uwielbiano delikatne, lekko przydymione kolory, takie róże, błękity, zielenie i fiolety. Jako że we wszystkim szukano wówczas przede wszystkim ucieczki przed nudą, chętnie stosowano nieoczekiwane rozwiązania i delikatną asymetrię.

A Źródło: Fragment bloga Gabrieli Juranek poświęconego historii mody, ubioru i obyczajów. Cytat za: https://www.modnahistoria.pl/2016/01/lekkosc-zmysowosc-orientalizm-sztuka.html.

Ilustracja 1

R1KqWFmHcqmce
Wnętrze kościoła farnego w Poznaniu.
Źródło: Diego Delso, licencja: CC BY-SA 4.0.

Ilustracja 2

R5ADGR12b3Hrj
Wnętrze Friedrich‑von‑Thiersch‑Saal w domu zdrojowym Wiesbaden w Niemczech.
Źródło: Pedelecs, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja 3

RY7KOf2MDlq1H
Wnętrze pałacyku myśliwskiego Amalienburg w Monachium.
Źródło: Rufus46, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
Rgdutyy9Bpn2O
Dokończ zdanie:
Opisany w źródle A styl w sztuce reprezentuje wnętrze ukazane na ilustracji numer Możliwe odpowiedzi: 1. 1., 2. 2., 3. 3.
RRuSyAZZJhRm8
(Uzupełnij).
Rxu9U7EGod1d0
Ćwiczenie 4
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.