Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Aleksandra Fijałkowska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo Plancka |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum. Rozszerzenie podstawy programowej obu zakresów. |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia - wymagania ogólne |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny |
Formy zajęć: | praca zespołow |
Środki dydaktyczne: | tablica |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wprowadzenie zgodne ze wstępem – nauczyciel opowiada o zjawisku emisji promieniowania elektromagnetycznego przez rozgrzane obiekty oraz podkreśla, że efekt ten nie da się wytłumaczyć na gruncie fizyki klasycznej. Następnie nauczyciel robi krótkie wprowadzenie do pojęcia ciała doskonale czarnego oraz jego najpopularniejszego modelu, czyli wnęki z niewielkim otworem. Nauczyciel przedstawia badania Planka, jako pracę wyjaśniającą promieniowanie ciała doskonale czarnego oraz zapoczątkowującą nowe spojrzenie na fizykę. | |
Faza realizacyjna: | |
1. Nauczyciel prezentuje prawo Plancka i wyjaśnia wyrazy znajdujące się we wzorze. 2. Nauczyciel przedstawia postulaty Plancka, ze szczególnym naciskiem na zrozumienie idei dyskretnej energii, nauczyciel posługuje się przykładem z drabiną opisanym w tekście. 3. Nauczyciel zachęca uczniów, aby zastanowili się, dlaczego w życiu codziennym pbserwowane typowo energie wydają się być ciągłe. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie obliczają całkowitą energię klastycznego oscylatora, opisanego w tekście e‑materiału oraz liczbę kantów energii na nią się składających. Uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela z punktu 3 fazy realizacyjnej. Nauczyciel ocenia pracę uczniów rozwiązujących zadania dając im informację zwrotną odnośnie ich wiedzy. | |
Praca domowa: | |
W ramach pracy domowej uczniowie oglądają załączony filmik oraz wyznaczają energię emitowaną w jednostce czasu przez jednostkową powierzchnię Słońca dla fali o długości 500 nm. Chętni uczniowie mogą wyznaczyć tą wielkość dla kilku długości fali i następnie narysować jej wykres. Do tego zadania można też wykorzystać komputer z arkuszem kalkulacyjnym lub programem rysującym wykresy (np. gnuplot). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Film samouczek może być wykorzystany na lekcji w fazie wprowadzającej w celu sprowokowania do dyskusji. |