Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Reguły wpływu społecznego i taktyki manipulacji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
I. Człowiek i społeczeństwo.
Uczeń:
5) wyjaśnia charakter procesu socjalizacji; podaje przykłady wpływu społecznego w różnych dziedzinach życia; analizuje przypadki oraz przedstawia zalety i wady konformizmu i nonkonformizmu.
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
16) krytycznie analizuje przekazy medialne; wyjaśnia podstawowe mechanizmy manipulacji wykorzystywane w mediach; wskazuje rolę Rady Etyki Mediów w Rzeczypospolitej Polskiej;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, na czym polega wpływ społeczny;
podaje przykłady przejawów wpływu społecznego;
analizuje pozytywne i negatywne skutki mechanizmów rządzących wpływem społecznym;
prezentuje przykłady manipulacji w życiu społecznym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
dyskusja;
psychodrama;
metoda kuli śniegowej.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Definicja wpływu społecznego – metoda kuli śniegowej. Uczniowie w parach ustalają definicję wpływu, zapisują na karteczce, potem łączą się w czwórki i ósemki pracujące dalej nad definicją. Na koniec wspólnie decydują i wybierają definicję spośród zaproponowanych.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z audiobookiem. Następnie wykonują dołączone do niego ćwiczenia. Wspólne omówienie odpowiedzi.
2. Następuje dyskusja dotycząca pozytywnych i negatywnych skutków mechanizmów rządzących wpływem społecznym. Wymienione przez uczniów skutki wybrana osoba może zapisywać na tablicy. Na koniec wyznaczona osoba podsumowuje dyskusję.
3. Uczniowie dzielą się na 10 grup. Każda z nich losuje kartkę, na której jest zapisana jedna z technik manipulacji. Zadaniem grupy jest jej przedstawienie w formie scenki, a pozostałe grupy mają odgadnąć, o jaką technikę chodzi. Scenki powinny być odzwierciedleniem rzeczywistych sytuacji, z którymi uczniowie zetknęli się w swoim życiu.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia 5 i 6 dotyczące propagandy w mediach.
5. Uczniowie kończą zdanie „Przykład manipulacji w mediach, który zapamiętałem/zapamiętałam, to…”.
6. Następuje rozmowa na temat etyki w mediach. Zadaniem uczniów jest przeanalizować przykład manipulacji, który wybrali ze zdań z punktu 4.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie na temat znaczenia wpływu społecznego w życiu człowieka.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne.
Materiały pomocnicze:
Materiał ikonograficzny z gazet i telewizji przedstawiający przykłady manipulacji i próby wywierania wpływu.
Karteczki do prac grupowych z nazwami i opisami technik manipulacji (opisy znajdują się w sekcji „Przeczytaj”).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie audiobooka uczniowie mogą przygotować schemat ukazujący działanie wpływu społecznego.