Sprawdź się
Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenia.
Źródło I
Nowomowa i propaganda komunistycznaPropaganda jest zjawiskiem istniejącym w każdym ustroju politycznym, jednak w demokracji obowiązuje zasada pluralizmu poglądów, dzięki której jednostka ma dostęp do wielu różnych racji i może samodzielnie decydować o ich wyborze, według własnych preferencji.
Tymczasem w ustroju totalitarnym, jakim był komunizm, propaganda stała się jedynym językiem sfery publicznej. Propaganda miała za zadanie umacniać pozycję władzy i dyskredytować wszystkie idee opozycyjne. Ponadto było to zjawisko wszechobecne i agresywne – atakowało obywatela w pracy, w szkole, w czasie wolnym (prasa, radio i telewizja). Propaganda PRL‑u nie miała jednolitego charakteru i w zależności od aktualnej polityki partii posługiwała się zróżnicowanymi narzędziami manipulacji. Jej głównymi metodami były jednak środki wizualne (plakaty, zdjęcia, filmy), a także nowomowa.
Nowomowa, jak zaznacza Michał Głowiński, to specyficzne, jednostronne narzędzie komunikacji władzy ze społeczeństwem. Jak sama nazwa wskazuje, zjawisko to miało charakter »nowej mowy«, a więc języka stworzonego w oparciu o zupełnie odmienne od tradycyjnych zasady. Mowa ta miała charakter silnie wartościujący. Posługiwała się schematycznym podziałem świata (…).
Źródło II
Rekomendacja R (97) 20 Komitetu Ministrów Rady Europy nt. mowy nienawiściMowa nienawiści obejmuje wszelkie formy wypowiedzi, które szerzą, propagują czy usprawiedliwiają nienawiść rasową, ksenofobię, antysemityzm oraz inne formy nienawiści bazujące na nietolerancji, m.in. nietolerancję wyrażającą się w agresywnym nacjonalizmie i etnocentryzmie, dyskryminację i wrogość wobec mniejszości, imigrantów i ludzi o imigranckim pochodzeniu.
Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.
Jak manipulują nami marketerzy? Najpopularniejsze techniki manipulacji w marketingu i reklamieZadaniem marketera jest nakłonić nas do kupna produktu lub usługi. W marketingu wszystkie chwyty są dozwolone – dlatego też, by móc wpływać na nasze decyzje zakupowe, marketerzy posługują się rozpowszechnionymi praktykami opartymi na manipulacji czy subtelnym przekazie podprogowym (przez niektórych bardziej dosadnie nazywanymi »praniem mózgu«). Jakie są techniki manipulacji najczęściej wykorzystywane w reklamie i marketingu? Oto 5 przykładów:
1. Promocje – To dobry temat do poruszenia akurat przed Black Friday. Wszyscy uwielbiamy obniżki, a wielu konsumentów podczas Black Week czy sezonowych wyprzedaży szaleje na zakupach do upadłego. To prawda, że czasami można trafić na naprawdę dobrą okazję, ale niekiedy rzekome promocje okazują się manipulacją. Niektórzy sprzedawcy ostro podnoszą ceny tuż przed wyprzedażami, by następnie z pompą ogłosić obniżki (…)
2. Opinie ekspertów – Na pewno kojarzysz ten rodzaj reklam w telewizji – ekspert o bardzo profesjonalnym wyglądzie opowiada o zaletach produktu. To częsta metoda służąca budowaniu zaufania (…)
3. Recenzje w internecie – Przypadek podobny do poprzedniego, ale dotyczy opinii »zwykłych ludzi«, przede wszystkim w internecie. Obecnie sprawdzanie informacji w internecie to nieodłączna część naszych przyzwyczajeń zakupowych – według danych Pew Research Center ponad 80% kupujących polega na opiniach w internecie przed dokonaniem zakupu (…)
4. Emocje – Firmy uwielbiają odwoływać się do pozytywnych emocji w celu budowania wizerunku marki. Dlatego wiele reklam jest czysto rozrywkowych i na pierwszy rzut oka nawet nie próbują niczego sprzedawać. Opowiadają ciekawą historyjkę, aż mamy ochotę oglądać je w kółko i pokazać znajomym – dlaczego nie? Przecież reklama jest tak wzruszająca, fajna albo śmieszna. (…)
5. Lokowanie produktu – Choć pewnie nikt nie chce przyznać, że jest podatny na tego rodzaju tanie sztuczki, lokowanie produktu w serialu lub filmie naprawdę działa – nawet jeśli czasami nie jesteśmy świadomi, że patrzymy na jakiś konkretny produkt lub nie jest on wyeksponowany i pojawia się gdzieś w rogu ekranu. (…).