1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1
Rg2WFEJSaAdJr
Zaznacz trzy podstawowe przypadki wpływu społecznego. Możliwe odpowiedzi: 1. konformizm, posłuszeństwo i naśladownictwo, 2. nonkonformizm, konformizm i akceptacja, 3. nonkonformizm, naśladownictwo i akceptacja, 4. naśladownictwo, posłuszeństwo i akceptacja
RHSzLtDpeb3GB1
Ćwiczenie 2
Zaznacz mechanizmy psychiczne, przez które ludzie ulegają wpływom społecznym. Możliwe odpowiedzi: 1. lubienie, 2. przerywanie automatyzmów, 3. pragnienie słuszności, 4. reguła wzajemności
R3YaOh2UPBCAH21
Ćwiczenie 3
Zdecyduj, które stwierdzenia są prawdziwe, a które fałszywe. Jednostka ulega wpływowi społecznemu tylko wtedy, kiedy jest świadoma mechanizmów nim rządzących i je rozpoznaje. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Manipulacje są pozytywną odmianą perswazji. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Reguła wzajemności polega na tym, że osoba odwzajemnia się za otrzymane dobro. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Manipulator może odwoływać się do wypowiedzi znanych osób, aby osiągnąć swoje cele. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Naśladownictwo polega na kopiowaniu własnych wcześniejszych zachowań w podobnych sytuacjach. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
RZT660jfMDbo121
Ćwiczenie 4
Przyporządkuj definicje do pojęć. posłuszeństwo Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden z elementów procesu socjalizacji. Polega na kopiowaniu zachowań zaobserwowanych u innych osób., 2. Celem jest przekonanie drugiej osoby lub grupy osób do swojego zdania, swoich poglądów, ale bez krzywdzenia jej/ich., 3. Żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia., 4. Jest przeciwieństwem konformizmu. Postawa krytyczna wobec wartości i zachowań danej grupy., 5. Proces polegający na podporządkowywaniu się decyzjom czy poleceniom innych, szczególnie osób obdarzonych autorytetem lub będących u władzy. perswazja Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden z elementów procesu socjalizacji. Polega na kopiowaniu zachowań zaobserwowanych u innych osób., 2. Celem jest przekonanie drugiej osoby lub grupy osób do swojego zdania, swoich poglądów, ale bez krzywdzenia jej/ich., 3. Żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia., 4. Jest przeciwieństwem konformizmu. Postawa krytyczna wobec wartości i zachowań danej grupy., 5. Proces polegający na podporządkowywaniu się decyzjom czy poleceniom innych, szczególnie osób obdarzonych autorytetem lub będących u władzy. nonkonformizm Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden z elementów procesu socjalizacji. Polega na kopiowaniu zachowań zaobserwowanych u innych osób., 2. Celem jest przekonanie drugiej osoby lub grupy osób do swojego zdania, swoich poglądów, ale bez krzywdzenia jej/ich., 3. Żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia., 4. Jest przeciwieństwem konformizmu. Postawa krytyczna wobec wartości i zachowań danej grupy., 5. Proces polegający na podporządkowywaniu się decyzjom czy poleceniom innych, szczególnie osób obdarzonych autorytetem lub będących u władzy. naśladownictwo Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden z elementów procesu socjalizacji. Polega na kopiowaniu zachowań zaobserwowanych u innych osób., 2. Celem jest przekonanie drugiej osoby lub grupy osób do swojego zdania, swoich poglądów, ale bez krzywdzenia jej/ich., 3. Żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia., 4. Jest przeciwieństwem konformizmu. Postawa krytyczna wobec wartości i zachowań danej grupy., 5. Proces polegający na podporządkowywaniu się decyzjom czy poleceniom innych, szczególnie osób obdarzonych autorytetem lub będących u władzy. konformizm Możliwe odpowiedzi: 1. Jeden z elementów procesu socjalizacji. Polega na kopiowaniu zachowań zaobserwowanych u innych osób., 2. Celem jest przekonanie drugiej osoby lub grupy osób do swojego zdania, swoich poglądów, ale bez krzywdzenia jej/ich., 3. Żadna z definicji nie pasuje do tego pojęcia., 4. Jest przeciwieństwem konformizmu. Postawa krytyczna wobec wartości i zachowań danej grupy., 5. Proces polegający na podporządkowywaniu się decyzjom czy poleceniom innych, szczególnie osób obdarzonych autorytetem lub będących u władzy.
31
Ćwiczenie 5

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.

R1cQQMiYvFKUM
Źródło: yeowatzup, licencja: CC BY 2.0.
RJjpBhMPUTF8j
1. Wskaż, kogo może przedstawiać ilustracja. (Uzupełnij) 2. Wskaż, jakiego kraju dotyczy powyższy przekaz. (Uzupełnij) 3. Wyjaśnij, w jaki sposób przywódca jest ukazany na powyższej ilustracji. (Uzupełnij) 4. Podaj, jaki rodzaj wpływu społecznego jest widoczny na ilustracji. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 5
R1257jxpODJSQ
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 6

Zapoznaj się z materiałami źródłowymi i wykonaj polecenia.

Źródło I

1
Nowomowa i propaganda komunistyczna

Propaganda jest zjawiskiem istniejącym w każdym ustroju politycznym, jednak w demokracji obowiązuje zasada pluralizmu poglądów, dzięki której jednostka ma dostęp do wielu różnych racji i może samodzielnie decydować o ich wyborze, według własnych preferencji.

Tymczasem w ustroju totalitarnym, jakim był komunizm, propaganda stała się jedynym językiem sfery publicznej. Propaganda miała za zadanie umacniać pozycję władzy i dyskredytować wszystkie idee opozycyjne. Ponadto było to zjawisko wszechobecne i agresywne – atakowało obywatela w pracy, w szkole, w czasie wolnym (prasa, radio i telewizja). Propaganda PRL‑u nie miała jednolitego charakteru i w zależności od aktualnej polityki partii posługiwała się zróżnicowanymi narzędziami manipulacji. Jej głównymi metodami były jednak środki wizualne (plakaty, zdjęcia, filmy), a także nowomowa.

Nowomowa, jak zaznacza Michał Głowiński, to specyficzne, jednostronne narzędzie komunikacji władzy ze społeczeństwem. Jak sama nazwa wskazuje, zjawisko to miało charakter »nowej mowy«, a więc języka stworzonego w oparciu o zupełnie odmienne od tradycyjnych zasady. Mowa ta miała charakter silnie wartościujący. Posługiwała się schematycznym podziałem świata (…).

cytat1 Źródło: Nowomowa i propaganda komunistyczna, dostępny w internecie: eszkola.pl [dostęp 30.12.2019 r.].

Źródło II

1
Rekomendacja R (97) 20 Komitetu Ministrów Rady Europy nt. mowy nienawiści

Mowa nienawiści obejmuje wszelkie formy wypowiedzi, które szerzą, propagują czy usprawiedliwiają nienawiść rasową, ksenofobię, antysemityzm oraz inne formy nienawiści bazujące na nietolerancji, m.in. nietolerancję wyrażającą się w agresywnym nacjonalizmie i etnocentryzmie, dyskryminację i wrogość wobec mniejszości, imigrantów i ludzi o imigranckim pochodzeniu.

cytat3 Źródło: Rekomendacja R (97) 20 Komitetu Ministrów Rady Europy nt. mowy nienawiści, 9.04.2014 r., dostępny w internecie: mowanienawisci.info.
R1e4629k6eUpb
1. Wytłumacz, czym różni się propaganda stosowana w ustroju demokratycznym od propagandy stosowanej w ustroju totalitarnym. (Uzupełnij) 2. Opisz, co łączy, a co różni nowomowę i mowę nienawiści. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Przyjrzyj się ilustracji i wykonaj polecenia.

Rd4MQuXeWohj2
Napis na plakacie głosi: Wyjątkowa okazja, oferta ograniczona czasowo.
Źródło: domena publiczna.
R1Zx9RavsRNgy
1. Podaj nazwę mechanizmu wpływu społecznego, który jest przedstawiony na zdjęciu. (Uzupełnij) 2. Wskaż, w jaki sposób mechanizm ma wpływać na klienta w przypadku przedstawionym na ilustracji. (Uzupełnij).
3
Ćwiczenie 7
R1Mgfg0bgFAFW
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia.
Zapoznaj się z tekstem i wykonaj polecenia.
1
Julia Paduszyńska Jak manipulują nami marketerzy? Najpopularniejsze techniki manipulacji w marketingu i reklamie

Zadaniem marketera jest nakłonić nas do kupna produktu lub usługi. W marketingu wszystkie chwyty są dozwolone – dlatego też, by móc wpływać na nasze decyzje zakupowe, marketerzy posługują się rozpowszechnionymi praktykami opartymi na manipulacji czy subtelnym przekazie podprogowym (przez niektórych bardziej dosadnie nazywanymi »praniem mózgu«). Jakie są techniki manipulacji najczęściej wykorzystywane w reklamie i marketingu? Oto 5 przykładów:

1. Promocje – To dobry temat do poruszenia akurat przed Black Friday. Wszyscy uwielbiamy obniżki, a wielu konsumentów podczas Black Week czy sezonowych wyprzedaży szaleje na zakupach do upadłego. To prawda, że czasami można trafić na naprawdę dobrą okazję, ale niekiedy rzekome promocje okazują się manipulacją. Niektórzy sprzedawcy ostro podnoszą ceny tuż przed wyprzedażami, by następnie z pompą ogłosić obniżki (…)

2. Opinie ekspertów – Na pewno kojarzysz ten rodzaj reklam w telewizji – ekspert o bardzo profesjonalnym wyglądzie opowiada o zaletach produktu. To częsta metoda służąca budowaniu zaufania (…)

3. Recenzje w internecie – Przypadek podobny do poprzedniego, ale dotyczy opinii »zwykłych ludzi«, przede wszystkim w internecie. Obecnie sprawdzanie informacji w internecie to nieodłączna część naszych przyzwyczajeń zakupowych – według danych Pew Research Center ponad 80% kupujących polega na opiniach w internecie przed dokonaniem zakupu (…)

4. Emocje – Firmy uwielbiają odwoływać się do pozytywnych emocji w celu budowania wizerunku marki. Dlatego wiele reklam jest czysto rozrywkowych i na pierwszy rzut oka nawet nie próbują niczego sprzedawać. Opowiadają ciekawą historyjkę, aż mamy ochotę oglądać je w kółko i pokazać znajomym – dlaczego nie? Przecież reklama jest tak wzruszająca, fajna albo śmieszna. (…)

5. Lokowanie produktu – Choć pewnie nikt nie chce przyznać, że jest podatny na tego rodzaju tanie sztuczki, lokowanie produktu w serialu lub filmie naprawdę działa – nawet jeśli czasami nie jesteśmy świadomi, że patrzymy na jakiś konkretny produkt lub nie jest on wyeksponowany i pojawia się gdzieś w rogu ekranu. (…).

cytat2 Źródło: Julia Paduszyńska, Jak manipulują nami marketerzy? Najpopularniejsze techniki manipulacji w marketingu i reklamie, 22.11.2018 r., dostępny w internecie: marketing-automation.pl [dostęp 2.01.2020 r.].
RC30Vr9ar7yG8
Wyjaśnij, jaki jest związek powyżej opisanych technik manipulacyjnych z wpływem społecznym. (Uzupełnij).