Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Krzysztof Kowaluk

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Władza ustawodawcza w wybranym kraju – Niemcy

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

VIII. Modele sprawowania władzy

Uczeń:

4) charakteryzuje systemy polityczne oparte na współpracy legislatywy i egzekutywy – parlamentarno‑gabinetowy (na przykładzie Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) i kanclerski (na przykładzie Republiki Federalnej Niemiec); wykazuje, że elementy tych systemów obowiązują w Rzeczypospolitej Polskiej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje strukturę niemieckiego parlamentu;

  • charakteryzuje relacje między parlamentem a rządem federalnym;

  • wyjaśnia rolę parlamentu w systemie politycznym RFN.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • lekcja odwrócona.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

1. Dwie pary uczniów przygotowują krótkie prezentacje:

  • dotyczącą Bundestagu, z wyjaśnieniem systemu wyborczego stosowanego w wyborach do tej izby oraz charakterystyką jej podstawowych zadań i kompetencji;

  • dotyczącą Bundesratu, z wyjaśnieniem roli tego organu w systemie politycznym RFN i jego skuteczności działań w procesie legislacyjnym oraz charakterystyką składu członkowskiego.

Źródłem prezentacji może być konstytucja Niemiec, strony Bundestagu i Bundesratu oraz inne źródła internetowe.

2. Pozostali uczniowie przypominają sobie informacje na temat funkcjonowania systemu parlamentarnego oraz jego rozmaitych wariantów.

Faza wstępna

1. Burza mózgów na temat, czym jest system kanclerski. Uczniowie – z pomocą nauczyciela – ustalają specyfikę tego systemu oraz rolę parlamentu i relacje między parlamentem a egzekutywą. Najważniejsze elementy systemu kanclerskiego zostają zapisane w formie mapy myśli.

2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.

Faza realizacyjna

1. Przedstawienie prezentacji uczniowskiej dotyczącej Bundestagu. Po jej zakończeniu uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

2. Przedstawienie prezentacji uczniowskiej na temat Bundesratu. Po jej zakończeniu  uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania.

3. Dyskusja dotycząca porównania systemu legislacyjnego w Niemczech i Polsce. Uczniowie powinni zwrócić uwagę na rolę drugiej izby parlamentu w różnych systemach politycznych. Na zakończenie chętne/wybrane osoby formułują wnioski.

Faza podsumowująca

1. Nauczyciel ocenia prezentacje oraz – jeśli to konieczne – uzupełnia wystąpienia uczniów.

2. Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia 5–8. Wspólna weryfikacja odpowiedzi.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują ćwiczenia 1–4.

Materiały pomocnicze:

  • Ustawa zasadnicza Republiki Federalnej Niemiec z 23 maja 1949 roku, libr.sejm.gov.pl.

  • Deutscher Bundestag, bundestag.de/pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Audiobook może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.