Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Instytucje prawne prawa rodzinnego w RP
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
6) wyjaśnia podstawowe instytucje prawne prawa rodzinnego w Rzeczypospolitej Polskiej (małżeństwo, wspólnota majątkowa, prawa i obowiązki rodziców oraz dziecka, w tym pełnoletniego, obowiązek alimentacyjny).
Zakres rozszerzony
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
17) wyjaśnia instytucje prawne prawa rodzinnego w Rzeczypospolitej Polskiej (intercyza; rozwód, separacja; pokrewieństwo i powinowactwo; przysposobienie).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, czym jest pokrewieństwo i powinowactwo;
charakteryzuje instytucję przysposobienia;
porównuje rozwód i separację;
analizuje, czym jest intercyza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
mapa myśli;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie w formie burzy mózgów ustalają, co im kojarzy się z pojęciami:
pokrewieństwo, powinowactwo i adopcja;
rozwód i separacja;
intercyzę.
Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę w postaci mapy myśli.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
1. Wprowadzenie nauczyciela – omówienie na bazie utworzonej przez uczniów mapy myśli:
czym jest pokrewieństwo i powinowactwo (wraz z wyjaśnieniem, jak obliczamy stopnie pokrewieństwa i powinowactwa);
instytucji adopcji;
na zasadzie porównawczej rozwodu i separacji;
czym jest intercyza.
2. Zostaje przeprowadzona dyskusja na temat: Czy najlepszym rozwiązaniem problemów małżeńskich jest rozwód lub separacja?
3. Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
pokrewieństwa i powinowactwa;
przysposobienia;
rozwodu i separacji;
intercyzy.
Faza podsumowująca
1. Rozwiązanie gry interaktywnej.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy, isap.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o instytucjach prawnych prawa rodzinnego w RP.