Dla nauczyciela
Autor: Krzysztof Kowaluk
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Geneza obywatelstwa i podziału prywatne - publiczne
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
5) przedstawia różne rozumienia pojęcia polityki; analizuje, na wybranych przykładach, zjawiska konfliktu i kompromisu politycznego;
11) analizuje kwestię pojmowania równości, wolności i sprawiedliwości w różnych nurtach myśli politycznej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia różnicę między sferą prywatną a sferą publiczną;
opisuje antyczne rozumienie obywatelstwa;
przedstawia ewolucję kategorii obywatelstwa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed zajęciami
Zajęcia zostaną przeprowadzone metodą lekcji odwróconej. Uczniowie zapoznają się przed zajęciami z literaturą niezbędną do aktywnego udziału w lekcji.
Literatura: Recepcja i rekonstrukcja, [w:] Republika: rozważania o przemianach archetypu, opr. zbiorowe, Warszawa 1995.
Faza wstępna
1. Nauczyciel pyta uczniów o skojarzenia ze słowem „obywatel”, a następnie zapisuje je na tablicy.
2. Zostaje przedstawiony temat zajęć oraz ich cele.
Faza realizacyjna
1. Lekcja przebiega w formie burzy mózgów, w której nauczyciel, stawiając kolejne pytania, nadaje kierunek dyskusji. Jej przedmiotem jest następująca kwestia: „Jak zmieniała się kategoria obywatelstwa na przestrzeni dziejów?”. Składa się z trzech części: starożytność, średniowiecze i nowożytność.
2. Część pierwsza: starożytność. Nauczyciel zadaje następujące pytania:
Czym była grecka polis?
Jaką rolę odgrywała w tożsamości jej mieszkańców?
Jaką rangę miało życie publiczne w polis?
Jak starożytni Grecy rozumieli sferę prywatną?
Czym to rozumienie różniło się od rozumienia współczesnego?
Co Arystoteles miał na myśli, pisząc o człowieku jako zoon politikon?
Czym była res publica w ujęciu Cycerona?
3. Część druga: średniowiecze. Nauczyciel zadaje następujące pytania:
Jakie zmiany w rozumieniu sfery publicznej wprowadziło chrześcijaństwo?
Jaka była wizja państwa św. Augustyna?
Co się stało z kategorią obywatelskości w feudalnej Europie?
Czym się różni idea monarchiczna od idei republikańskiej?
4. Część trzecia: nowożytność. Nauczyciel zadaje następujące pytania:
Czym renesansowe koncepcje republikanizmu różnią się od starożytnego pierwowzoru?
Czym się różni obywatel Cycerona od obywatela Machiavellego?
Na czym polegał przełom w myśli politycznej dokonany przez Thomasa Hobbesa?
W jaki sposób aprecjacja sfery prywatnej w czasach nowożytnych wpłynęła na rozumienie sfery publicznej?
Faza podsumowująca
1. Nauczyciel przywołuje krytykę nowożytnego rozróżnienia prywatne - publiczne. Zwraca uwagę na tradycję strukturalizmu, postmodernizmu, feminizmu oraz komunitaryzmu.
2. Uczniowie rozwiązują ćwiczenia wybrane przez nauczyciela.
Praca domowa:
Wykonaj pozostałe ćwiczenia z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Republika: rozważania o przemianach archetypu, opr. zbiorowe, Warszawa 1995.
Krzysztof Trzciński, Obywatelstwo w Europie. Idea i jej wyraz formalny w perspektywie historycznej, ce.uw.edu.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Materiał multimedialny może zostać wykorzystany przez uczniów indywidualnie lub podczas zajęć w charakterze podsumowania.