Dla nauczyciela
Scenariusz zajęć
Autor: Krzysztof Błaszczak
Przedmiot: chemia
Temat: Jakie grupy funkcyjne zawierają aminokwasy?
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
7) pisze wzór ogólny alfa‑aminokwasów, w postaci .
Zakres rozszerzony
XVIII. Związki organiczne zawierające azot. Uczeń:
11) pisze wzór ogólny alfa‑aminokwasów w postaci ; wyjaśnia, co oznacza, że aminokwasy białkowe są alfa‑aminokwasami i należą do szeregu konfiguracyjnego L.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
analizuje rodzaj grup funkcyjnych występujących w cząsteczkach aminokwasów;
rysuje wzory półstrukturalne aminokwasów i pisze równania reakcji, na podstawie których można je zidentyfikować;
projektuje doświadczenie, które pozwoli wykryć dany aminokwas.
Strategie nauczania:
asocjacyjna;
problemowa.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja dydaktyczna;
wirtualne laboratorium;
analiza materiału źródłowego;
ćwiczenia uczniowskie;
tarcza strzelnicza.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i z dostępem do Internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, kreda/marker;
rzutnik multimedialne.
Przebieg zajęć
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel podaje uczniom pytanie do dyskusji: W jaki sposób można odróżnić od siebie aminokwasy?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Uczniowie wyjaśniają, co to jest grupa funkcyjna.
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej grafikę interaktywną przedstawiającą podział aminokwasów białkowych ze względu na występowanie pierścienia aromatycznego lub łańcucha alifatycznego i składu pierwiastkowego. Uczniowie na forum omawiają ten podział – nauczyciel kieruje rozmową dotycząca podziału aminokwasów.
Nauczyciel, w odniesieniu do wyświetlanej grafiki, zadaje pytanie: Jakie grupy funkcyjne mogą występować w budowie aminokwasów? Uczniowie wymieniają te grupy i zapisują na tablicy.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę z e‑materiałem w sekcji „Przeczytaj” – uczniowie w parach wykonują ćwiczenia: 1, 2, 3. Uczniowie uzupełniają dzienniczki wirtualne, a po wyznaczonym czasie chętni uczniowie na forum prezentują efekty pracy. Pozostali uczniowie i nauczyciel weryfikują poprawność merytoryczną wypowiedzi.
Uczniowie w parach pracują z wirtualnym laboratorium zawartym w e‑materiale przeprowadzając trzy eksperymenty w celu rozwiązania problemu badawczego: Czy wszystkie badane aminokwasy dają ten sam wynik z ninhydryną, octanem ołowiu(II) i kwasem azotowym(V)?
Uczniowie pracują w parach z częścią „Sprawdź się”. Uczniowie wykonują zadania. Nauczyciel może wyświetlić treść poleceń na tablicy multimedialnej. Po każdym przeczytanym poleceniu nauczyciel daje uczniom określony czas na zastanowienie się, a następnie chętny uczeń z danej pary udziela odpowiedzi/prezentuje rozwiązanie na tablicy. Pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej, proponując ewentualnie swoje pomysły. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje odpowiedzi, dopowiada istotne informacje, udziela uczniom informacji zwrotnej. Ćwiczenia, których uczniowie nie zdążą wykonać podczas lekcji mogą być zlecone do wykonania w ramach pracy domowej.
Faza podsumowująca:
Tarcza strzelnicza. Celem tej metody jest bardzo szybkie uzyskanie informacji zwrotnej. Uczniowie na tarczy strzelniczej, zawieszonej w sali lekcyjnej, z użyciem małych, kolorowych, samoprzylepnych karteczek, zaznaczają w skali od 0 do 10 swoje „strzały”. Koło można podzielić na części, w których oceniać można różne aspekty pracy, np. przydatność, atrakcyjność, stopień trudności materiału, zaangażowanie uczniów, zainteresowanie tematem, stopień opanowania zagadnienia, wynikający z zamierzonych do osiągnięcia celów lekcji, itp. Nauczyciel może odnieść się do tego ogólnie na podsumowanie.
Praca domowa:
Uczniowie pozostałe ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”, których nie wykonali podczas lekcji, rozwiązują w domu.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Wirtualne laboratorium może być wykorzystane przez uczniów podczas przygotowania się do lekcji i pracy kontrolnej, a przez uczniów nieobecnych na lekcji do uzupełnienia luk kompetencyjnych.
Materiały pomocnicze:
1. Nauczyciel przygotowuje planszę z tarczą strzelniczą oraz małe, kolorowe, samoprzylepne karteczki dla uczniów.