Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Etapy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
VI. Społeczeństwo obywatelskie i kultura polityczna.
Uczeń:
1) przedstawia idee społeczeństwa obywatelskiego i charakteryzuje jego rozwój w XX‑w. państwie polskim.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
omawia etapy rozwoju idei społeczeństwa obywatelskiego;
wyjaśnia, jak rozumienie społeczeństwa obywatelskiego zmieniało się na przestrzeni wieków;
analizuje teorie prezentowane przez różnych politologów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
metoda plakatu;
rozmowa nauczająca.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
2. Weryfikacja wiedzy pierwotnej. Uczniowie metodą burzy mózgów tworzą na tablicy mapę skojarzeń związaną z pojęciem „społeczeństwo obywatelskie”.
Faza realizacyjna
1. Klasa zostaje podzielona na 9 grup. Każda z nich otrzymuje polecenie zapoznania się z poglądami jednego z filozofów w sekcji „Przeczytaj”: Arystotelesa, Cycerona, Johna Locke’a, Jeana Jacquesa Rousseau, George'a Hegla, Alexisa de Tocqueville'a, Karola Marksa, Antonio Gramsciego i Karla Poppera.
2. Następnie na plakatach grupy przedstawiają koncepcje społeczeństwa obywatelskiego według poszczególnych myślicieli. Po zakończeniu pracy w grupach uczniowie, posługując się plakatami, omawiają koncepcje na forum klasy.
3. Nauczyciel inicjuje rozmowę, w trakcie której uczniowie porównują przedstawione koncepcje i wybierają tę, która według nich jest najbliższa ich rozumieniu społeczeństwa obywatelskiego. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
4. Uczniowie zapoznają się multimedium i w parach wykonują ćwiczenie 2 do multimedium.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie wykonują ćwiczenia z modułu „Sprawdź się”.
2. Nauczyciel rozdaje uczniom ankietę ewaluacyjną z oceną lekcji, pracy własnej oraz pracy klasy. Udziela im też informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują notatkę z najważniejszych zagadnień lekcji.
Materiały pomocnicze:
Norberto Bobbio, Społeczeństwo obywatelskie, [w:] (red.) J. Szacki, Ani książę, ani kupiec. Obywatel. Idea społeczeństwa obywatelskiego w myśli współczesnej, Kraków 1997.
Antonio Gramsci, Zeszyty filozoficzne, Warszawa 1991.
Błażej Poboży, Idea społeczeństwa obywatelskiego, [w:] (red.) K. A. Wojtaszczyk, W. Jakubowski, Społeczeństwo i polityka. Podstawy nauk politycznych, Warszawa 2007.
John Locke, Dwa traktaty o rządzie, Warszawa 1992.
Jean Jaques Rousseau, Umowa społeczna, Warszawa 1996.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium do przygotowania prezentacji multimedialnej na temat myśli Jeana Jacquesa Rousseau.