Dla nauczyciela
Autorka: Małgorzata Krzeszowska
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Występowanie ruchów myśli propaństwowej i narodowej w Europie
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.
Uczeń:
9) przedstawia założenia ideowe ruchów narodowych, regionalnych i separatystycznych oraz myśli propaństwowej.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia główne założenia myśli propaństwowej;
analizuje główne założenia myśli narodowej;
porównuje założenia myśli narodowej i propaństwowej;
ocenia aktualność myśli narodowej i propaństwowej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
quasi‑debata oxfordzka;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
metoda plakatu.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kartki A3, pisaki.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Podanie tematu i celów zajęć.
2. Metoda plakatu – definicja pojęcia narodu i państwa. Uczniowie podzieleni na grupy w sposób wizualny przedstawiają powyższe definicje. Zaprezentowanie efektów pracy na forum i wspólny wybór najlepszych definicji.
Faza realizacyjna
1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i „Prezentacja multimedialna”. Następnie omawiają i porównują założenia myśli propaństwowej i narodowej. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.
2. Quasi‑debata oxfordzka na temat: „Czy myśl narodowa i propaństwowa są dziś, w dobie globalizacji, aktualne?”. Następuje wybór marszałka i sekretarza, którzy czuwają nad przebiegiem debaty, oraz podział na zwolenników, przeciwników i niezdecydowanych.
Po zakończeniu debaty każdy oddaje głos. Policzone głosy wskazują zwycięzcę.
4. Uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do prezentacji.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Co dziś było dla mnie najważniejsze?”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne z e‑materiału.
Materiały pomocnicze:
Nacjonalizmy różnych narodów : perspektywa politologiczno‑religioznawcza, (red.) Bogdan Szlachta, „Societas” 2012, nr 30.
Bronisław Jastrzębski, Problemy demokratycznego państwa prawa: dyskusje i polemiki, Toruń 2016.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie prezentacji multimedialnej uczniowie mogą stworzyć mapę myśli.