Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Występowanie ruchów myśli propaństwowej i narodowej w Europie

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

V. Państwo, myśl polityczna i demokratyzacja.

Uczeń:

9) przedstawia założenia ideowe ruchów narodowych, regionalnych i separatystycznych oraz myśli propaństwowej.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia główne założenia myśli propaństwowej;

  • analizuje główne założenia myśli narodowej;

  • porównuje założenia myśli narodowej i propaństwowej;

  • ocenia aktualność myśli narodowej i propaństwowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • quasi‑debata oxfordzka;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • metoda plakatu.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kartki A3, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów zajęć.

2. Metoda plakatu – definicja pojęcia narodu i państwa. Uczniowie podzieleni na grupy w sposób wizualny przedstawiają powyższe definicje. Zaprezentowanie efektów pracy na forum i wspólny wybór najlepszych definicji.

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i „Prezentacja multimedialna”. Następnie omawiają i porównują założenia myśli propaństwowej i narodowej. Na koniec wybrana osoba podsumowuje rozmowę.

2. Quasi‑debata oxfordzka na temat: „Czy myśl narodowa i propaństwowa są dziś, w dobie globalizacji, aktualne?”. Następuje wybór marszałka i sekretarza, którzy czuwają nad przebiegiem debaty, oraz podział na zwolenników, przeciwników i niezdecydowanych.

Po zakończeniu debaty każdy oddaje głos. Policzone głosy wskazują zwycięzcę.

4. Uczniowie wykonują ćwiczenia dołączone do prezentacji.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie odpowiadają na pytanie: „Co dziś było dla mnie najważniejsze?”.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe ćwiczenia interaktywne z e‑materiału.

Materiały pomocnicze:

Nacjonalizmy różnych narodów : perspektywa politologiczno‑religioznawcza, (red.) Bogdan Szlachta, „Societas” 2012, nr 30.

Bronisław Jastrzębski, Problemy demokratycznego państwa prawa: dyskusje i polemiki, Toruń 2016.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Na podstawie prezentacji multimedialnej uczniowie mogą stworzyć mapę myśli.