Dla nauczyciela
Autor: Marcin Sawicki
Przedmiot: historia
Temat: Powstanie wielkiej koalicji i konferencja w Teheranie.
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
XLVII. II wojna światowa i jej etapy.
zakres podstawowy
Uczeń:
3) sytuuje w czasie i przestrzeni przełomowe wydarzenia II wojny światowej (polityczne i militarne);
6) opisuje uwarunkowania militarne i polityczne konferencji Wielkiej Trójki (Teheran, Jałta, Poczdam) i przedstawia ich ustalenia.
zakres rozszerzony
Uczeń:
2) omawia narodziny i działalność Wielkiej Koalicji;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, dlaczego rola Wielkiej Brytanii oraz jej przywódcy, premiera Winstona Churchilla, w ramach koalicji antyhitlerowskiej stopniowo malała;
tłumaczy cele polityczne Wielkiej Trójki w okresie kształtowania się Wielkiej Koalicji;
ocenia politykę Wielkiej Trójki z różnych punktów widzenia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm,
lekcja odwrócona.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
opowiadanie i wykład,
analiza tekstu źródłowego,
inscenizacja.
Formy zajęć:
praca całego zespołu klasowego,
praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu,
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją:
Nauczyciel poleca uczniom zapoznać się z tekstem wprowadzającym do lekcji.
Faza wstępna
Nauczyciel wyświetla uczniom temat zajęć i poleca, by na jego podstawie uczniowie sformułowali cel lekcji oraz kryteria sukcesu.
Rekapitulacja wtórna: rozmowa nauczająca. Uczniowie przypominają, jakie kraje opanował Hitler do 1941 r. W jaki sposób inwazji niemieckiej oparła się Wielka Brytania?
Faza realizacyjna
Krótki wykład nauczyciela dotyczący formowania się Wielkiej Koalicji. Nauczyciel zwraca uwagę na Lend‑Lease Act oraz znaczenie dokumentów: Karty atlantyckiej oraz Deklaracji Narodów Zjednoczonych. Nauczyciel przypomina wydarzenia na frontach, które miały kluczowy wpływ na ukształtowanie się Wielkiej Trójki jako przywódców koalicji antyhitlerowskiej.
Praca z tekstem źródłowym: uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie 4. Wybrana osoba (lub ochotnik) udziela odpowiedzi, nauczyciel ją koryguje, jeśli będzie to potrzebne.
Praca w grupach. Wprowadzenie nauczyciela dotyczące początków konferencji Wielkiej Trójki w Teheranie. Nauczyciel dzieli uczniów na sześć zespołów i wyjaśnia, że poszczególne grupy reprezentują delegacje Wielkiej Trójki na konferencję w Teheranie (po dwie grupy na każde mocarstwo). Nauczyciel przygotowuje zestaw celów politycznych delegacji. Zadaniem uczniów jest ułożenie ich od – według nich – najistotniejszych do mniej ważnych lub całkowicie nieistotnych:
ZSRS – umocnienie praw człowieka na świecie po zakończeniu działań wojennych; pokonanie Japonii, rozbicie sił włoskich i wyeliminowanie Włochów z wojny po stronie Hitlera; całkowite pokonanie Rzeszy; utwierdzenie granicy z Polską na linii Curzona; utrzymanie demokratycznej, niepodległej Polski; otwarcie drugiego frontu w Europie na Bałkanach; rozszerzenie strefy wpływów na Europę Środkowo‑Wschodnią;
USA – umocnienie praw człowieka na świecie po zakończeniu działań wojennych; pokonanie Japonii, otwarcie drugiego frontu w Europie na Bałkanach; rozbicie sił włoskich i wyeliminowanie Włochów z wojny po stronie Hitlera; całkowite pokonanie Rzeszy; utwierdzenie granicy z Polską na linii Curzona; utrzymanie demokratycznej, niepodległej Polski; rozszerzenie strefy wpływów na Europę Środkowo‑Wschodnią;
Wielka Brytania – umocnienie praw człowieka na świecie po zakończeniu działań wojennych; pokonanie Japonii, otwarcie drugiego frontu w Europie na Bałkanach; rozbicie sił włoskich i wyeliminowanie Włochów z wojny po stronie Hitlera; zahamowanie ekspansji komunizmu na zachód; całkowite pokonanie Rzeszy; utwierdzenie granicy z Polską na linii Curzona; utrzymanie demokratycznej, niepodległej Polski; utrzymanie imperium kolonialnego.
Uczniowie pracują w grupach w czasie określonym przez nauczyciela. Następnie prezentują wyniki swojej pracy. Nauczyciel komentuje i ocenia efekty pracy uczniów.
Faza podsumowująca
Uczniowie rozstrzygają, jakie wspólne interesy mieli przedstawiciele Wielkiej Trójki. W których sprawach możliwe było porozumienie, a gdzie pojawiały się sprzeczności? Dlaczego Brytyjczycy nie byli w stanie przeforsować swoich pomysłów na konferencji w Teheranie: drugiego frontu na Bałkanach oraz utrzymania niezmienionych granic Polski.
Na zakończenie nauczyciel dokonuje oceny pracy wylosowanej grupy.
Praca domowa
Uczniowie wykonują ćwiczenia niezrealizowane na lekcji.
Materiały pomocnicze:
P. Johnson, Historia świata od roku 1917 do lat 90‑tych, Warszawa 2016;
R. Kaczmarek, Historia Polski 1914–1989, Warszawa 2010.
K. Michałek, Amerykańskie stulecie. Historia Stanów Zjednoczonych Ameryki 1900–2001, Warszawa 2004.
W. Roszkowski, Historia Polski 1914–2015, Warszawa 2019.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Film edukacyjny może zostać wykorzystany jako materiał do pracy domowej podsumowującej lekcję.