Autor: Katarzyna Maćkowska

Przedmiot: Filozofia

Temat: Pozytywizm. John Stuart Mill: pozytywizm liberalny

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Elementy historii filozofii.
8. John Stuart Mill. Uczeń:
1) przedstawia główne założenia etyki utylitarystycznej;
2) omawia dziedziny ludzkiej wolności: wolność przekonań, wolność postępowania, wolność zrzeszania;
5) analizuje fragment O wolności Johna Stuarta Milla (rozdz. I Rozważania wstępne).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Poznasz postać i dzieło Johna Stuarta Milla.

  • Wyjaśnisz, na czym polegał liberalizm Milla.

  • Zastanowisz się, jak myśl Johna Stuarta Milla wpłynęła na rozwój feminizmu.

  • Scharakteryzujesz poglądy etyczne Milla.

  • Omówisz różnice między konserwatyzmem a liberalizmem.

  • Wskażesz trzy zasady państwa prawa.

  • Określisz, na czym polega warunek realizacji rządu ograniczonego.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;

  • wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych;

  • umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja;

  • ilustracja interaktywna;

  • film;

  • mapa myśli.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Pozytywizm. John Stuart Mill: pozytywizm liberalny” Uczniowie zapoznają się z biografią Johna Stuarta Milla zawartą w zakładce „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z filmem edukacyjnym z zakładki „Film edukacyjny”.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.

  2. Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest liberalizm?

Faza realizacyjna:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie stworzyć mapę myśli na zadany temat:
    – grupa 1.: John Stuart Mill – epistemologia, logika, ontologia
    – grupa 2.: John Stuart Mill – społeczeństwo, etyka, polityka
    Po wyznaczonym czasie uczniowie wspólnie zapisują swoje pomysły na jednej mapie myśli. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.

  2. Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Ilustracja interaktywna”, a następnie czyta polecenia:
    Zapoznaj się z poniższą ilustracją interaktywną. Jaki stosunek do szczęścia miał Mill? Dlaczego uznał, że zasada użyteczności w korelacji z zasadą sprawiedliwości będzie sprzyjać szczęściu?
    Wymień, jakie zasady w związku z zasadą sprawiedliwości głosił Mill. Czemu one miały służyć?
    Na podstawie informacji zawartych w ilustracji interaktywnej wyjaśnij, na czym polegał błąd naturalistyczny Milla. Czy zgadzasz się z tym elementem krytyki utylitaryzmu ? Odpowiedź uzasadnij.
    Zdaniem Milla procedury demokratyczne niosą ze sobą pewne zagrożenia. Wyjaśnij, jakie to zagrożenia oraz czym są powodowane.
    Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.

  3. Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń:
    Na podstawie wywiadu wymień trzy zasady państwa prawa. Napisz, z czego one wynikają.
    Wyjaśnij, na czym polega warunek realizacji rządu ograniczonego.
    Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia nr 1 i 2 z zakładki „Film edukacyjny”.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, dlaczego postawa Johna Stuarta Milla została określona jako pozytywistyczna.

Materiały pomocnicze:

  • Aksiuto K., Szczęście i wolność: utylitarystyczny liberalizm Johna Stuarta Milla, Warszawa 2016.

  • Mill J.S., Utylitaryzm , [w:] Mill John Stuart, Utylitaryzm. O wolności, tłum. A. Kurlandzka, M. Ossowska, Warszawa 1959.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.