Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Pozytywizm. John Stuart Mill: pozytywizm liberalny
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Poznasz postać i dzieło Johna Stuarta Milla.
Wyjaśnisz, na czym polegał liberalizm Milla.
Zastanowisz się, jak myśl Johna Stuarta Milla wpłynęła na rozwój feminizmu.
Scharakteryzujesz poglądy etyczne Milla.
Omówisz różnice między konserwatyzmem a liberalizmem.
Wskażesz trzy zasady państwa prawa.
Określisz, na czym polega warunek realizacji rządu ograniczonego.
Cele operacyjne. Uczeń:
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej;
wymienia ważniejsze pojęcia, zagadnienia i stanowiska głównych dyscyplin filozoficznych;
umie stawiać pytania światopoglądowe (w tym moralne) i poszukiwać odpowiedzi na nie z wykorzystaniem wiedzy filozoficznej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
ilustracja interaktywna;
film;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Pozytywizm. John Stuart Mill: pozytywizm liberalny” Uczniowie zapoznają się z biografią Johna Stuarta Milla zawartą w zakładce „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z filmem edukacyjnym z zakładki „Film edukacyjny”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji i cele zajęć, które wyświetla przy użyciu tablicy interaktywnej lub rzutnika, oraz wspólnie z uczestnikami zajęć ustala kryteria sukcesu.
Krótka rozmowa wprowadzająca w temat lekcji: Czym jest liberalizm?
Faza realizacyjna:
Mapa myśli. Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Każda z nich ma za zadanie stworzyć mapę myśli na zadany temat:
– grupa 1.: John Stuart Mill – epistemologia, logika, ontologia
– grupa 2.: John Stuart Mill – społeczeństwo, etyka, polityka
Po wyznaczonym czasie uczniowie wspólnie zapisują swoje pomysły na jednej mapie myśli. Następnie nauczyciel uzupełnia wypowiedzi uczniów, jeśli jest to konieczne.Praca z multimedium. Nauczyciel wyświetla materiał z sekcji „Ilustracja interaktywna”, a następnie czyta polecenia:
– Zapoznaj się z poniższą ilustracją interaktywną. Jaki stosunek do szczęścia miał Mill? Dlaczego uznał, że zasada użyteczności w korelacji z zasadą sprawiedliwości będzie sprzyjać szczęściu?
– Wymień, jakie zasady w związku z zasadą sprawiedliwości głosił Mill. Czemu one miały służyć?
– Na podstawie informacji zawartych w ilustracji interaktywnej wyjaśnij, na czym polegał błąd naturalistyczny Milla. Czy zgadzasz się z tym elementem krytyki utylitaryzmu ? Odpowiedź uzasadnij.
– Zdaniem Milla procedury demokratyczne niosą ze sobą pewne zagrożenia. Wyjaśnij, jakie to zagrożenia oraz czym są powodowane.
Uczniowie wykonują zadanie w parach. Następnie wybrana osoba prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając uczniom informacji zwrotnej.Praca z drugim multimedium. Uczniowie zapoznają się z materiałem w sekcji „Film edukacyjny”. Każdy uczeń pracuje indywidualnie, samodzielnie przygotowując odpowiedzi do poleceń:
– Na podstawie wywiadu wymień trzy zasady państwa prawa. Napisz, z czego one wynikają.
– Wyjaśnij, na czym polega warunek realizacji rządu ograniczonego.
Po wyznaczonym przez nauczyciela czasie wybrani lub chętni uczniowie odczytują swoje propozycje. Nauczyciel komentuje rozwiązania uczniów.
Faza podsumowująca:
W ramach podsumowania uczniowie wspólnie rozwiązują ćwiczenia nr 1 i 2 z zakładki „Film edukacyjny”.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”, omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wyjaśnij, dlaczego postawa Johna Stuarta Milla została określona jako pozytywistyczna.
Materiały pomocnicze:
Aksiuto K., Szczęście i wolność: utylitarystyczny liberalizm Johna Stuarta Milla, Warszawa 2016.
Mill J.S., Utylitaryzm , [w:] Mill John Stuart, Utylitaryzm. O wolności, tłum. A. Kurlandzka, M. Ossowska, Warszawa 1959.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie mogą wykorzystać medium w sekcji „Ilustracja interaktywna” jako inspirację do przygotowania własnej prezentacji multimedialnej.