Polecenie 1

Na podstawie wywiadu wymień trzy zasady państwa prawa. Napisz, z czego one wynikają.

R1J6EvjCMUDMW
(Uzupełnij).
R55kdLp6qNjeo
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Między konserwatyzmem a liberalizmem.
R13BgMmvIf0mO1
Ćwiczenie 1
Dopasuj odpowiednio cechy charakterystyczne konserwatyzmu i liberalizmu. konserwatyzm Możliwe odpowiedzi: 1. przywiązanie do istniejącego, zakorzenionego w tradycji stanu rzeczy, 2. światopogląd oparty na indywidualistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa, 3. odrzucenie racjonalistycznego przekonanie, że jest możliwe poznanie praw życia zbiorowego i planowanie społeczne, 4. uznanie prawa do wolności sumienia, przekonań, słowa, zgromadzeń, zrzeszeń i wolności wyboru własnego stylu życia, 5. uznanie, że wolność i nieskrępowana przymusem politycznym działalność jednostek mają wartość nadrzędną i są źródłem postępu, 6. odrzucenie egalitaryzmu, 7. uznanie w wychowaniu człowieka roli religii, tradycji i tych instytucji, które swoim historycznym doświadczeniem gwarantują, że będą służyć zarówno równowadze społecznej, jak i kształtowaniu postawy moralnej człowieka, 8. postrzeganie prawa posiadania i dysponowania własnością jako rozszerzenie prawa człowieka i gwarancję politycznej niezależności jednostki, 9. uznanie, że wszyscy mają te same uprawnienia oraz, że żadna władza nie może tych uprawnień człowiekowi odebrać, 10. niechętny stosunek do gwałtownych zmian i nowości, 11. uznanie prawa do wolności i do własności liberalizm Możliwe odpowiedzi: 1. przywiązanie do istniejącego, zakorzenionego w tradycji stanu rzeczy, 2. światopogląd oparty na indywidualistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa, 3. odrzucenie racjonalistycznego przekonanie, że jest możliwe poznanie praw życia zbiorowego i planowanie społeczne, 4. uznanie prawa do wolności sumienia, przekonań, słowa, zgromadzeń, zrzeszeń i wolności wyboru własnego stylu życia, 5. uznanie, że wolność i nieskrępowana przymusem politycznym działalność jednostek mają wartość nadrzędną i są źródłem postępu, 6. odrzucenie egalitaryzmu, 7. uznanie w wychowaniu człowieka roli religii, tradycji i tych instytucji, które swoim historycznym doświadczeniem gwarantują, że będą służyć zarówno równowadze społecznej, jak i kształtowaniu postawy moralnej człowieka, 8. postrzeganie prawa posiadania i dysponowania własnością jako rozszerzenie prawa człowieka i gwarancję politycznej niezależności jednostki, 9. uznanie, że wszyscy mają te same uprawnienia oraz, że żadna władza nie może tych uprawnień człowiekowi odebrać, 10. niechętny stosunek do gwałtownych zmian i nowości, 11. uznanie prawa do wolności i do własności
RIMB6Qyn8EBbW
Ćwiczenie 2
Uzupełnij tekst w taki sposób, by przedstawiał stanowisko Milla. John Stuart Mill był przedstawicielem (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych poglądu na świat i wyznawca wiary w (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych realizujący się nie tylko w obszarze wiedzy, lecz także w praktycznych stosunkach międzyludzkich. Przyjmował jako uprawnione (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych: statykę i dynamikę. Mill odziedziczył stanowisko (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych i nie zgadzał się na usunięcie (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych z zestawu nauk podstawowych. Nauki o społeczeństwie i (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych interpretował (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych. Uważał, że społeczeństwo jest sumą (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych jednostek. Interes społeczeństwa, zdaniem Milla, stanowi sumę dążeń i aspiracji poszczególnych ludzi. Gwarantem równego dostępu jednostek do możliwości realizacji swoich interesów musi być (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych. To ta wizja społeczeństwa legła u podstaw światopoglądu Milla, który jego komentatorzy zaczęli uznawać za esencję (tu wybierz) 1. teologii, 2. utylitaryzmu etycznego, 3. naturalistycznie, 4. nauki humanistyczne, 5. nauki ścisłe, 6. psychologii, 7. teologiczne, 8. postęp, 9. zniewolonych, 10. naturalny rozwój człowieka, 11. państwo i system prawny, 12. psychologizmu, 13. naukowego, 14. dogmatycznie, 15. niezmienne, 16. liberalizmu, 17. metody socjologiczne, 18. Kościół, 19. naturalistycznego, 20. autonomicznych.
Polecenie 2

Wyjaśnij, na czym polega warunek realizacji rządu ograniczonego.

RKdPthBgNHjPK
(Uzupełnij).
Praca domowa

Wyjaśnij, dlaczego postawa Johna Stuarta Milla została określona jako pozytywistyczna.

RKdPthBgNHjPK
(Uzupełnij).