Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Joanna Kalinowska

Przedmiot: Historia

Temat: Początki rządów Władysława Łokietka

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XII. Polska w XIV–XV w. Uczeń:
1) opisuje proces zjednoczeniowy i rozwój terytorialny państwa polskiego w XIV–XV w.;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • analizuje decyzje, które podejmował Władysław Łokietek, i rozstrzygniesz czy były słuszne;

  • charakteryzuje etapy dojścia Łokietka do władzy monarszej;

  • potrafi zidentyfikować królów, biskupów i inne postaci na obrazach, monetach i pieczęciach.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.

  2. Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?

Faza realizacyjna:

  1. Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:

  • Grupa 1 i 5 – Nadzieje na scalenie ziem polskich oraz Rywalizacja o tron krakowski;

  • Grupa 2 i 6 - Koronacja i śmierć Przemysła II oraz Sytuacja po śmierci Przemysła II;

  • Grupa 3 i 7 - Wacław II królem Polski oraz Droga Władysława Łokietka do pełni władzy;

  • Grupa 4 i 8 - Krzyżacy i utrata Pomorza Gdańskiego; Spełnia się przepowiednia o jedności oraz Bilans.

Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.

  1. Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Oceń rolę i wpływ konfliktu z Krzyżakami na kształt odradzającej się monarchii” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.

  2. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1‑3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.

  3. Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr 4‑6, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.

Faza podsumowująca:

  1. Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.

Praca domowa:

  1. Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Początki rządów Władysława Łokietka”.

  2. Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.

Materiały pomocnicze:

  • R. Grodecki, S. Zachorowski, Dzieje Polski średniowiecznej. Tom I do roku 1333, Kraków 1995.

  • Poczet królów i książąt polskich, pod red. A. Garlickiego, Warszawa 1978.

  • T. Biber, A. i M. Leszczyńscy, Tajemnice władców Polski, Poznań.

  • T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999.

  • J. Wyrozumski, Wielka historia Polski. Dzieje Polski piastowskiej (VIII w.- 1370), Kraków 1999.

  • W. Skulski, Dzieje Narodu Polskiego w skróceniu, Kraków 1922.

  • K. Jasiński, Genealogia Władysława Łokietka i jego najbliższej rodziny, w: Zapiski Kujawsko‑Dobrzyńskie, tom 6. Historia, 1987.

  • J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.

Wskazówki metodyczne:

  • Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.