Dla nauczyciela
Autor: Joanna Kalinowska
Przedmiot: Historia
Temat: Początki rządów Władysława Łokietka
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
analizuje decyzje, które podejmował Władysław Łokietek, i rozstrzygniesz czy były słuszne;
charakteryzuje etapy dojścia Łokietka do władzy monarszej;
potrafi zidentyfikować królów, biskupów i inne postaci na obrazach, monetach i pieczęciach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy zawartość sekcji „Wprowadzenie”, przedstawia temat oraz cele zajęć, omawiając lub ustalając razem z uczniami kryteria sukcesu.
Prowadzący zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej?
Faza realizacyjna:
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 5 – Nadzieje na scalenie ziem polskich oraz Rywalizacja o tron krakowski;
Grupa 2 i 6 - Koronacja i śmierć Przemysła II oraz Sytuacja po śmierci Przemysła II;
Grupa 3 i 7 - Wacław II królem Polski oraz Droga Władysława Łokietka do pełni władzy;
Grupa 4 i 8 - Krzyżacy i utrata Pomorza Gdańskiego; Spełnia się przepowiednia o jedności oraz Bilans.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
Praca z multimedium („Audiobook”). Nauczyciel czyta polecenie 2: „Oceń rolę i wpływ konfliktu z Krzyżakami na kształt odradzającej się monarchii” i poleca uczniom, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują indywidualnie następujące ćwiczenia w sekcji „Sprawdź się”: 1‑3, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką.
Nauczyciel wyświetla kolejne ćwiczenia nr 4‑6, które uczniowie wykonują w czteroosobowych grupach. Po każdym zakończonym zadaniu wybrana grupa prezentuje swoje rozwiązanie.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń i poleceń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Praca domowa:
Zaproponuj inne materiały źródłowe do tematu lekcji „Początki rządów Władysława Łokietka”.
Wykonaj ćwiczenia interaktywne nr 7 i 8. Przygotuj uzasadnienia poprawnych odpowiedzi.
Materiały pomocnicze:
R. Grodecki, S. Zachorowski, Dzieje Polski średniowiecznej. Tom I do roku 1333, Kraków 1995.
Poczet królów i książąt polskich, pod red. A. Garlickiego, Warszawa 1978.
T. Biber, A. i M. Leszczyńscy, Tajemnice władców Polski, Poznań.
T. Manteuffel, Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa 1999.
J. Wyrozumski, Wielka historia Polski. Dzieje Polski piastowskiej (VIII w.- 1370), Kraków 1999.
W. Skulski, Dzieje Narodu Polskiego w skróceniu, Kraków 1922.
K. Jasiński, Genealogia Władysława Łokietka i jego najbliższej rodziny, w: Zapiski Kujawsko‑Dobrzyńskie, tom 6. Historia, 1987.
J. Topolski, Zarys dziejów Polski, Warszawa 1986.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się przed lekcją z sekcją „Audiobook”, aby przygotować się do późniejszej pracy.