Scenariusz zajęć

Autor: Wioleta Kopek‑Putała

Przedmiot: chemia

Temat: Reakcje charakterystyczne kationów K + , Na + , Mg 2 + oraz NH4+, Ca 2 + , Ba 2 + , Sr 2 +

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony; uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym (podstawowym/rozszerzonym)

Podstawa programowa:

Poziom podstawowy i rozszerzony

Wymagania ogólne

I. Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. Uczeń:

1) pozyskuje i przetwarza informacje z różnorodnych źródeł z wykorzystaniem technologii informacyjno‑komunikacyjnych;

2) ocenia wiarygodność uzyskanych danych.

III. Opanowanie czynności praktycznych. Uczeń:

1) bezpiecznie posługuje się sprzętem laboratoryjnym i odczynnikami chemicznymi;

2) projektuje i przeprowadza doświadczenia chemiczne, rejestruje ich wyniki w różnej formie, formułuje obserwacje, wnioski oraz wyjaśnienia;

3) stawia hipotezy oraz proponuje sposoby ich weryfikacji;

4) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia reakcje charakterystyczne wybranych kationów;

  • pisze równania reakcji charakterystycznych dla poszczególnych kationów;

  • obrazuje wynik reakcji charakterystycznych kationów korzystając z zasobów multimedialnych zawartych w e‑materiale;

  • wyjaśnia, jak przebiega proces identyfikacji próbki pierwotnej w celu wykrycia kationu.

Strategie nauczania:

  • asocjacyjna;

  • problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja dydaktyczna;

  • eksperyment;

  • wirtualne laboratorium;

  • analiza materiału źródłowego;

  • ćwiczenia uczniowskie;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami, z dostępem do Internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica;

  • rzutnik multimedialny;

  • pisak/kreda.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje pytania zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału: Do czego służą reakcje charakterystyczne? Podaj przykład reakcji charakterystycznej dla wybranego jonu?

  2. Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów, generowanie propozycji do postawionych pytań: Jakie są odczynniki grupowe służące do analizy kationów? Jak wykryć obecność jonu w próbce?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Wirtualne laboratorium. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Uczniowie losują kolejność zadań do wykonania A, B lub C. Wykonują polecenie w laboratorium 1.
    Grupa A – analiza jonu NH 4 +
    Grupa B – analiza jonu Ba 2 +
    Grupa C – analiza jonu Ca 2 + .
    Wskazane jest przygotowanie odpowiedniej liczby stanowisk komputerowych, aby praca grup przebiegała płynnie.

  2. Uczniowie analizują treści zawarte w e‑materiale, dotyczące procedury wykrywania kationów IV i V grupy analitycznej. Ich zadaniem jest wykonanie analizy wybranych kationów, przy pomocy komputera w wirtualnym laboratorium oraz zapisanie równań reakcji chemicznych przeprowadzanych analiz. Po wykonaniu zadania, zgłaszają się do nauczyciela, aby dokonać kontroli poprawności wykonania zadania i zapisu równań reakcji chemicznych przeprowadzanych analiz. W przypadku błędów, nauczyciel odsyła uczniów do dokonania korekty, a w przypadku poprawnego wykonania zadania – wręcza kopertę z tajemniczym znakiem.

  3. Zadaniem uczniów jest zgromadzenie trzech kopert ze znakami, a następnie ułożenie z nich odpowiedniego jonu. Po wykonaniu zadania, uczniowie powinni odpowiedzieć również na pytanie, do jakiej grupy kationów zaliczany jest otrzymany jon.

  4. Uczniowie przedstawiają na forum klasy wymyślone przez siebie pytania, a nauczyciel weryfikuje ich poprawność. Pozostali odpowiadają na postawione pytania.

  5. Nauczyciel wyznacza ucznia do roli asystenta i przeprowadzenia prób płomieniowych: sodu, potasu, wapnia i baru. Nauczyciel podsumowuje doświadczenie.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów, zadając przykładowe pytania:

  • Co to jest reakcja charakterystyczna?

  • Jak wykryć obecność jonu w próbce?

  • Jaki jest odczynnik grupowy IV. i V. grupy kationów?

  • Na czym polega analiza chemiczna jakościowa?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Nauczyłem/łam się...

  • Co sprawiało mi trudność ...

Praca domowa:

Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie zadań zawartych w e‑materiale – „Sprawdź się”.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Wirtualne laboratorium mogą uczniowie wykorzystać, przygotowując się do lekcji do do sprawdzianu.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to jest reakcja charakterystyczna?

  • Jak wykryć obecność jonu w próbce?

  • Jaki jest odczynnik grupowy IV. i V. grupy kationów?

  • Na czym polega analiza chemiczna jakościowa?

  1. Informacja  dla ucznia o toku postępowania w wirtualnym laboratorium :

  • Znajdź odpowiedni kation w laboratorium wirtualnym i przeprowadź jego identyfikację zgodnie z instrukcją zawartą w medium.

  • Sporządź sprawozdanie z wykonanej analizy zwracając szczególną uwagę na zanotowanie obserwacji i wniosków wraz z równaniami reakcji chemicznych. Sprawozdanie oddaj do sprawdzenia poprawności nauczycielowi. Gdy nauczyciel zaakceptuje sprawozdanie otrzymasz tajemniczą kopertę ze znakiem.

  • Zgromadź trzy różne koperty ze znakami. Następnie z otrzymanych w kopertach znaków ułóż rozwiązanie.

  • W e‑materiale odnajdź informacje związane tematycznie z rozwiązaniem.

  • Ułóż pytanie do otrzymanego z zestawu znaków „napisu”.

  1. Sprzęt laboratoryjny: szczypce metalowe, palnik, zapałki/zapalniczka, drucik platynowy.

  2. Odczynniki chemiczne: lotne sole sodu, potasu, wapnia i baru – do próby płomieniowej.

  • koperty ze znakami „+”, „-”;

  • stanowiska z wirtualnym laboratorium dla grup A, B, C.