Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Kunsztownie opisana wędrówka, czyli Eneida jako epos

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
1) rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w poszczególnych okresach: starożytność, średniowiecze, renesans, barok, oświecenie, romantyzm, pozytywizm, Młoda Polska, dwudziestolecie międzywojenne, literatura wojny i okupacji, literatura lat 1945–1989 krajowa i emigracyjna, literatura po 1989 r.;
3) rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne i synkretyczne, w tym: gatunki poznane w szkole podstawowej oraz epos, odę, tragedię antyczną, psalm, kronikę, satyrę, sielankę, balladę, dramat romantyczny, powieść poetycką, a także odmiany powieści i dramatu, wymienia ich podstawowe cechy gatunkowe;
8) wykazuje się znajomością i zrozumieniem treści utworów wskazanych w podstawie programowej jako lektury obowiązkowe;
9) rozpoznaje tematykę i problematykę poznanych tekstów oraz jej związek z programami epoki literackiej, zjawiskami społecznymi, historycznymi, egzystencjalnymi i estetycznymi; poddaje ją refleksji;
11) rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu, rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów biblijnych i antycznych w utworach literackich; określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
6) odczytuje pozaliterackie teksty kultury, stosując kod właściwy w danej dziedzinie sztuki;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
4) zgodnie z normami formułuje pytania, odpowiedzi, oceny, redaguje informacje, uzasadnienia, komentarze, głos w dyskusji;
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
2) rozumie pojęcie tradycji literackiej i kulturowej, rozpoznaje elementy tradycji w utworach, rozumie ich rolę w budowaniu wartości uniwersalnych;
Lektura obowiązkowa
5) Wergiliusz, Eneida (fragmenty);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • uzyska informacje dotyczące życia i twórczości Wergiliusza;

  • zapozna się z cechami gatunkowymi eposu;

  • przeanalizuje elementy charakterystyczne dla Eneidy;

  • porówna wydarzenia oraz losy bohaterów Eneidy i eposów Homera.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wyszukanie w różnych źródłach informacji na temat cech eposu starożytnego (homeryckiego) jako gatunku zrodzonego w antyku.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej albo przy użyciu rzutnika temat lekcji. Następnie wprowadza w niego uczniów, nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”. Wspólne omówienie celów lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z filmem. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Film”. Indywidualnie wyjaśniają, jaką funkcję w Eneidzie pełni spotkanie Eneasza z Dydoną.

  2. Nauczyciel na podstawie tekstu w sekcji „Przeczytaj” w e‑materiale rozmawia z uczniami o epopei starożytnej. Prosi, by przeanalizowali fragment Historia literatury starożytnej i sformułowali spostrzeżenia. Wykonują również w parach lub większych grupach ćwiczenie 8 z sekcji „Sprawdź się”.

  3. Uczniowie zapoznają się z tekstami zamieszczonymi w sekcji „Sprawdź się”. Następnie w kilkuosobowych grupach rozwiązują ćwiczenia. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.

Faza podsumowująca:

  1. Mapa myśli. Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło główne: Cechy eposu starożytnego (homeryckiego) jako gatunku zrodzonego w antyku. Uczniowie na dużym arkuszu papieru tworzą mapę myśli związaną z eposem, np.:
    - realistyczny styl,
    - obiektywny i wszechwiedzący narrator,
    - inwokacja, czyli rozwinięta apostrofa stanowiąca początek utworu literackiego,
    - stałe epitety,
    - porównania homeryckie,
    - retrospekcja,
    - retardacje,
    - patetyczny styl,
    - współistnienie świata bogów i ludzi.
    Prezentują wyniki swojej pracy (np. w formie planszy na ścianie).

Praca domowa:

  1. Wyjaśnij, dlaczego Eneida jest epopeją narodową.

Materiały pomocnicze:

  • Maria Cytowska, Hanna Szelest, Historia literatury starożytnej, Warszawa 2007.

  • Michaił Bachtin, Epos a powieść. O metodologii badania powieści, „Pamiętnik Literacki” 1970, nr 61/3.

Wskazówki metodyczne

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.