Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Budowa jaja ptaka
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Dokonasz obserwacji budowy jaja.
Wykażesz rolę poszczególnych elementów budowy jaja w procesie rozmnażania ptaków i w rozwoju zarodka.
Wykażesz związek budowy jaja u różnych gatunków ptaków ze środowiskiem życia.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej;
obserwacja;
analiza tekstu źródłowego.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
5 kurzych jaj, noże, pincety, szalki Petriego, rękawiczki.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla i odczytuje temat lekcji oraz zawarte w sekcji „Wprowadzenie” cele zajęć. Prosi uczniów lub wybraną osobę o sformułowanie kryteriów sukcesu.
Odwołanie do wcześniejszej wiedzy. Nauczyciel zadaje pytanie: „Co to są owodniowce? Jakie zwierzęta zaliczamy do owodniowców?”. Następnie prosi uczniów o przypomnienie informacji na temat funkcji błon płodowych. Wiadomości te uczniowie mogą zweryfikować, zapoznając się z grafiką interaktywną pt. „Budowa jaja kury” zawartą w e‑materiale.
Faza realizacyjna:
Praca w grupach. Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup i rozdaje im kurze jaja przyniesione na lekcję. Uczniowie dokonują obserwacji budowy jaja zgodnie z instrukcją i wykonują polecenia (zob. materiały pomocnicze – zał. 1).
Praca z multimedium („Grafika interaktywna”). Grupy zapoznają się z grafiką interaktywną dotyczącą budowy jaja i sprawdzają poprawność wykonanych zadań. Następnie wykonują indywidualnie polecenie nr 2 do grafiki („Wyjaśnij, jak w trakcie rozwoju zarodkowego ptaka zmienia się objętość komory powietrznej. Uwzględnij przyczynę i skutek zachodzącego procesu”) i porównują swoją odpowiedź z osobą z pary. Wybrane osoby prezentują odpowiedź na forum klasy.
Uczniowie w parach wykonują polecenie nr 3 („Wykaż, że jajorodność jest przystosowaniem ptaków do życia w środowisku lądowym i przystosowaniem do lotu. Uwzględnij rolę skorupki wapiennej oraz błon płodowych”) i omawiają swoje rozwiązanie z inną parą. Wybrane zespoły prezentują odpowiedź na forum klasy.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 9 (w którym mają za zadanie określić prawdziwość podanych zdań) oraz ćwiczenie nr 10 (w którym mają za zadanie, uwzględniając budowę skorupki wapiennej, wyjaśnić, w jaki sposób można przywrócić jajom zdolność inkubacyjną), z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Wybrany przez nauczyciela uczeń losuje kartkę z elementem budowy jaja (zob. materiały pomocnicze – zał. 2) – zadaniem ucznia jest wskazanie tego elementu na grafice interaktywnej wyświetlonej przez nauczyciela, poprzez podanie numeru, i określenie jego funkcji.
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 1 do 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium z sekcji „Grafika interaktywna” w celu przygotowania się do lekcji powtórkowej.