Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Ewa Orlewicz

Przedmiot: Filozofia

Temat: Mit Atlantydy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VII. Filozofia i kultura europejska jako „przypisy do Platona”. Uczeń:
1) przedstawia oraz interpretuje wielkie alegorie Platona (jedna do wyboru): „drugie żeglowanie (wyprawa)” i „słońce” (Fedon, 98 c – 100 b), „jaskinia” (Państwo, 514 a – 517 a), „skrzydlaty zaprzęg” (Fajdros, 246 a–b, 253 d–e), „pierścień Gygesa” (Państwo, 358 e – 361 d);
4) wskazuje na wybranym przykładzie na obecność platonizmu w późniejszych epokach (np. w teologicznej myśli średniowiecznej, w nowożytnym matematycznym przyrodoznawstwie, w politycznych próbach budowania „państwa doskonałego”).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Zapoznasz się z legendą Atlantydy, jednym z ważnych wątków platonizmu.

  • Dokonasz analizy mitu Atlantydy oraz ich znaczenia dla współczesnych Platonowi Aten.

  • Dokonasz na przykładach analizy mitu historycznego.

  • Krytycznie ocenisz współczesne znaczenie mitów.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;

  • rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;

  • omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • burza mózgów;

  • quiz;

  • ćwiczenia przedmiotowe.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Mit Atlantydy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i stworzenie plakatu, w którym przedstawią swoje wyobrażenie mitycznej krainy, Atlantydy.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

  2. Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili swoje prace wykonane w domach. Następnie zadaje uczniom pytanie, co miało wpływ na ich wyobrażenie Atlantydy.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat, jakiego będzie dotyczyła praca uczniów: Atlantyda a antyczne Ateny - różnice i cechy wspólne. Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania. Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów.

  2. Praca z multimedium. Uczniowie indywidualnie przystępują do pracy. Nauczyciel może nagrodzić oceną bardzo dobrą ucznia, który jako pierwszy poprawnie rozwiąże test samosprawdzający.

  3. Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia nr 1‑3 i 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną parą uczniów.

  4. Ostatnie zadanie, którego rozwiązania uczniowie podejmą się na lekcji, nr 7, uczniowie rozwiązują indywidualnie. Omówienie wyników na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady z literatury, filmu lub innych tekstów kultury, których autorzy lub autorki nawiązywali do mitu o Atlantydzie.

  2. Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.

Praca domowa:

  1. Uczniowie rozwiązują zadania 4‑5 i 8‑9.

Materiały pomocnicze:

  • Kobylecka K., Duda S., W poszukiwaniu mitycznej Atlantydy, audycja radiowa w polskieradio.pl.

  • Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.

  • Platon, Timajos, Kritias, przekł. P. Siwek, Warszawa 1986

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.