Dla nauczyciela
Autor: Ewa Orlewicz
Przedmiot: Filozofia
Temat: Mit Atlantydy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zapoznasz się z legendą Atlantydy, jednym z ważnych wątków platonizmu.
Dokonasz analizy mitu Atlantydy oraz ich znaczenia dla współczesnych Platonowi Aten.
Dokonasz na przykładach analizy mitu historycznego.
Krytycznie ocenisz współczesne znaczenie mitów.
Cele operacyjne. Uczeń:
pojmuje rolę filozofii jako fundamentalnego składnika dziedzictwa kultury śródziemnomorskiej;
rozpoznaje wpływ starożytnej filozofii greckiej na europejską kulturę późniejszych epok, a zwłaszcza na literaturę piękną, naukę i religię;
omawia poglądy filozofów reprezentatywnych dla poszczególnych epok kultury europejskiej.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
quiz;
ćwiczenia przedmiotowe.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał: „Mit Atlantydy”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się przed zajęciami z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i stworzenie plakatu, w którym przedstawią swoje wyobrażenie mitycznej krainy, Atlantydy.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel, po zalogowaniu na platformie, wyświetla na tablicy interaktywnej lub za pomocą rzutnika temat lekcji. Nawiązując do zagadnień opisanych w sekcji „Wprowadzenie”, omawia zaprezentowane cele. Uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Dyskusja wprowadzająca. Nauczyciel prosi uczniów, aby przedstawili swoje prace wykonane w domach. Następnie zadaje uczniom pytanie, co miało wpływ na ich wyobrażenie Atlantydy.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Nauczyciel zapisuje na tablicy temat, jakiego będzie dotyczyła praca uczniów: Atlantyda a antyczne Ateny - różnice i cechy wspólne. Następnie informuje uczniów, że będą pracować metodą burzy mózgów i jeśli to konieczne, wyjaśnia jej zasady. Wyłania także moderatora, który będzie zapisywał pomysły na tablicy, a następnie określa czas wykonania zadania. Uczniowie podają swoje propozycje. Po zakończeniu fazy twórczej następuje wspólna weryfikacja pomysłów.
Praca z multimedium. Uczniowie indywidualnie przystępują do pracy. Nauczyciel może nagrodzić oceną bardzo dobrą ucznia, który jako pierwszy poprawnie rozwiąże test samosprawdzający.
Ćwiczenia przedmiotowe. Uczniowie w parach rozwiązują ćwiczenia nr 1‑3 i 6 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie porównują swoje odpowiedzi z inną parą uczniów.
Ostatnie zadanie, którego rozwiązania uczniowie podejmą się na lekcji, nr 7, uczniowie rozwiązują indywidualnie. Omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na zakończenie nauczyciel prosi uczniów, aby podali przykłady z literatury, filmu lub innych tekstów kultury, których autorzy lub autorki nawiązywali do mitu o Atlantydzie.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują zadania 4‑5 i 8‑9.
Materiały pomocnicze:
Kobylecka K., Duda S., W poszukiwaniu mitycznej Atlantydy, audycja radiowa w polskieradio.pl.
Kopaliński W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2003.
Platon, Timajos, Kritias, przekł. P. Siwek, Warszawa 1986
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Gra edukacyjna” do podsumowania lekcji.