Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1F6KgzREtzh61
Ćwiczenie 1
Połącz w pary poprawne odpowiedzi. Motyw Atlantydy Platon podjął w dialogach Możliwe odpowiedzi: 1. Morze Atlantyckie., 2. Timaios, Kritias., 3. Solon., 4. Hefajstos, Atena., 5. Posejdon. Miejsce położenia Atlantydy Możliwe odpowiedzi: 1. Morze Atlantyckie., 2. Timaios, Kritias., 3. Solon., 4. Hefajstos, Atena., 5. Posejdon. Do Grecji opowieść o Atlantydzie przywiózł Możliwe odpowiedzi: 1. Morze Atlantyckie., 2. Timaios, Kritias., 3. Solon., 4. Hefajstos, Atena., 5. Posejdon. Założyciele Aten to Możliwe odpowiedzi: 1. Morze Atlantyckie., 2. Timaios, Kritias., 3. Solon., 4. Hefajstos, Atena., 5. Posejdon. Założycielem Atlantydy był Możliwe odpowiedzi: 1. Morze Atlantyckie., 2. Timaios, Kritias., 3. Solon., 4. Hefajstos, Atena., 5. Posejdon.
R12hO99CyTv6H1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Bóg, założyciel pradawnych Aten., 2. Bóg, założyciel Atlantydy., 3. Mieszkańcy Atlantydy., 4. Zachował w swoich dziełach mit Atlantydy, 5. Bogini, założycielka pradawnych Aten.
R18kjK8Wk7QsA11
Ćwiczenie 3
Wskaż poprawne odpowiedzi w poniższym tekście. Wyspa Atlantyda, wg Platona, położona była na morzu Atlantyckim/Egejskim przed wejściem zwanym Bramą Heraklesa/Słupami Heraklesa. Bóg Posejdon był jej królem/założycielem i boskie pochodzenie Atlantydy zapewniało jej pomyślność. Atlanci postanowili ujarzmić całą okolicę Morza Adriatyckiego/Śródziemnego, ale zostali pokonani przez mieszkańców Praaten/Egiptu, którzy w ten sposób uratowali wiele ludów przed podporządkowaniem Atlantom. Przyszedł czas, gdy wygasła w Atlantach chęć życia/cząstka boska i w duszach ich zaczęły dominować złe cechy. Wówczas bóg bogów Zeus/Posejdon sprowadził na nich karę. Wyspa nagle spłonęła od pioruna/zapadła się w morze.
11
Ćwiczenie 4

Według Platona współczesne mu Ateny przestały spełniać warunki bycia dobrym państwem. Sięgnij do biografii Platona oraz jego dorobku i odkryj przyczynę tak surowej oceny ateńskiego państwa.

R1BsflIW8l4cf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Platon twierdzi, że nikt nie jest z dobrej woli uczciwy. Twierdzi również, że ratunkiem dla człowieka nieuczciwego może być otrzymanie boskiej natury. Tą ostatnią wiąże z kolei z filozofowaniem. Sięgnij do dorobku Platona i znajdź odpowiedź na pytanie – Co takiego widział Platon w filozofowaniu, co pozwoliło mu formułować takie sądy?

R1Eu3bqG9VXki
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6

Korzystając z tekstu z bloku „Przeczytaj”, odpowiedz na poniższe pytania:

RmDy8XQ5VHTtu
1. W jaki sposób opowieść o Praatenach i Atlantydzie mogła pomóc mieszkańcom ówczesnych Aten wyjaśnić i uzasadnić ich własną wyjątkowość? (Uzupełnij). 2. Dzięki czemu opowieść ta mogła być ostrzeżeniem dla ówczesnych ateńczyków? (Uzupełnij). 3. W jaki sposób opowieść ta mogła uzasadniać Platońską koncepcję państwa? (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7
Zapoznaj się z tekstem i napisz do niego komentarz, w którym odpowiesz na następujące pytanie: Czy Atlantyda z przedstawionego fragmentu istnieje? Przedstaw kryteria istnienia, na jakich opiera się twoja odpowiedź.
Zapoznaj się z tekstem i napisz do niego komentarz, w którym odpowiesz na następujące pytanie: Czy Atlantyda z przedstawionego fragmentu istnieje? Przedstaw kryteria istnienia, na jakich opiera się twoja odpowiedź.
1
Lucy M. Montgomery Ania z Wyspy. Dalsze dzieje „Ani z Zielonego Wzgórza” i „Ani z Avonlea”

Ułożywszy Tadzia do snu, Ania ruszyła ku Wyspie Wiktorii, gdzie siedziała samotnie, zalana poświatą księżyca, podczas gdy wody szemrały dokoła niej w czarownym duecie fali i wiatru. Ania lubiła zawsze ten potok. Niejedną nić marzenia snuła dawniej nad jego wodami. Zapomniała teraz o zakochanych młodzieńcach i o zgryźliwych słowach złośliwych sąsiadów, i o wszystkich zagadnieniach swego dziewczęcego życia. W wyobraźni żeglowała przez dalekie morza, obmywając odległe, lśniące wybrzeża „nieznanej ziemi”, gdzie leżą opuszczona Atlantyda i Elizjum, żeglowała pod wieczorną gwiazdą przewodnią ku Krainie Tęsknoty Serca. I w marzeniach tych była bogatsza, aniżeli w rzeczywistości; gdyż rzeczy widzialne przemijają, niewidzialne zaś trwają wiecznie.

1 Źródło: Lucy M. Montgomery, Ania z Wyspy. Dalsze dzieje „Ani z Zielonego Wzgórza” i „Ani z Avonlea”, tłum. M. Tarnowski.
RaEyrD4xVHj40
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
  1. Znajdź w dostępnych źródłach sieciowych lub tradycyjnych współczesny przykład mitu założycielskiego.

  2. Wynotuj z niego elementy tworzące obraz pozytywny opisywanych w micie wydarzeń.

  3. Opisz w kilku zdaniach, w jaki sposób dany mit wyjaśnia teraźniejszość poprzez przeszłość.

RtowC8qv9WXq0
1. Znajdź w dostępnych źródłach sieciowych lub tradycyjnych współczesny przykład mitu założycielskiego. 2. Wynotuj z niego elementy tworzące obraz pozytywny opisywanych w micie wydarzeń. 3. Opisz w kilku zdaniach, w jaki sposób dany mit wyjaśnia teraźniejszość poprzez przeszłość. (Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 9

Znajdź w dostępnych źródłach sieciowych lub tradycyjnych współczesny przykład mitu założycielskiego (możesz posłużyć się wybranym dla ćwiczenia 7). Zapoznaj się z opiniami/polemikami na jego temat. Wyróżnij metody krytyki i obrony mitu w dyskursie publicznym. Rozważ pisemnie w kilku zdaniach sens krytyk w kontekście powiedzenia: Własnych mitów się nie widzi. We własne mity się wierzy.

R1ZN865sA73GF
(Uzupełnij).