Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Grabarczyk

Przedmiot: Język polski

Temat: Dlaczego wiersz Tetmajera Lubię, kiedy kobieta... wydawał się współczesnym lubieżny?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
1. Czytanie utworów literackich. Uczeń:
4) rozpoznaje w tekście literackim środki wyrazu artystycznego poznane w szkole podstawowej oraz środki znaczeniowe: oksymoron, peryfrazę, eufonię, hiperbolę; leksykalne, w tym frazeologizmy; składniowe: antytezę, paralelizm, wyliczenie, epiforę, elipsę; wersyfikacyjne, w tym przerzutnię; określa ich funkcje;
14) przedstawia propozycję interpretacji utworu, wskazuje w tekście miejsca, które mogą stanowić argumenty na poparcie jego propozycji interpretacyjnej;
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń:
2) analizuje strukturę tekstu: odczytuje jego sens, główną myśl, sposób prowadzenia wywodu oraz argumentację;
III. Tworzenie wypowiedzi.
1. Elementy retoryki. Uczeń:
6) rozumie, na czym polega logika i konsekwencja toku rozumowania w wypowiedziach argumentacyjnych i stosuje je we własnych tekstach;
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
1) zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
2) buduje wypowiedź w sposób świadomy, ze znajomością jej funkcji językowej, z uwzględnieniem celu i adresata, z zachowaniem zasad retoryki;
10) w interpretacji przedstawia propozycję odczytania tekstu, formułuje argumenty na podstawie tekstu oraz znanych kontekstów, w tym własnego doświadczenia, przeprowadza logiczny wywód służący uprawomocnieniu formułowanych sądów;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Kształcenie literackie i kulturowe.
2. Odbiór tekstów kultury. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje teksty kultury, uwzględniając różnorodne konteksty;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto tworzy spójne wypowiedzi w następujących formach: esej, interpretacja porównawcza, reportaż, felieton.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • interpretuje wiersze o tematyce miłosnej;

  • omawia zmiany wizerunku kobiet na przestrzeni wieków;

  • wskazuje różnice w przedstawianiu miłości w wierszach Tetmajera;

  • redaguje rozprawkę na temat tego, czy obecność nagości w sztuce jest uzasadniona.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dlaczego wiersz Tetmajera Lubię, kiedy kobieta... wydawał się współczesnym lubieżny?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel ustala z uczniami cele lekcji oraz kryteria sukcesu.

  2. Chętna osoba podsumowuje przeczytane wcześniej informacje z sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
    Co wiesz na temat Kazimierza Przerwy‑Tetmajera?
    Dlaczego wiersz Lubię, kiedy kobieta... był dla ówczesnych skandaliczny?
    Jakim przekształceniom ulegała miłość w okresie Młodej Polski?

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie przechodzą do sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Przypominają sobie zamieszczone tam dzieła i opisy. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel prosi wybraną osobę o prezentację wypowiedzi, ocenia ją i komentuje

  2. Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenia od 1 do 5 wykonują samodzielnie. Chętna osoba podaje swoje odpowiedzi, pozostali uczniowie komentują.

  3. Ćwiczenia 6 i 7 uczniowie wykonują w grupach. Zespół 1 zastanawia się nad odpowiedzią do zadania 6, a drużyna 2 rozwiązuje zadanie 7. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja prac zespołów.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat wiersza Lubię, kiedy kobieta..., czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.

Praca domowa:

  1. Napisz rozprawkę na 300 słów, w której odpowiesz na pytanie: czy obecność nagości w sztuce jest uzasadniona?

  2. Przygotuj się do dyskusji na temat wizerunku kobiety we współczesnej kulturze. Czy sposoby przedstawiania płci żeńskiej zmieniły się od czasów Młodej Polski?

Materiały pomocnicze:

  • Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994.

  • Justyna Bajda, Młoda Polska, Wrocław 2003.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie, korzystając z multimedium, przygotowują opis wybranego obrazu zamieszonego w tej sekcji.