Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Dlaczego wiersz Tetmajera Lubię, kiedy kobieta... wydawał się współczesnym lubieżny?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersze o tematyce miłosnej;
omawia zmiany wizerunku kobiet na przestrzeni wieków;
wskazuje różnice w przedstawianiu miłości w wierszach Tetmajera;
redaguje rozprawkę na temat tego, czy obecność nagości w sztuce jest uzasadniona.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Dlaczego wiersz Tetmajera Lubię, kiedy kobieta... wydawał się współczesnym lubieżny?”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i multimedium w sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i rozwiązywać zadania.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel ustala z uczniami cele lekcji oraz kryteria sukcesu.
Chętna osoba podsumowuje przeczytane wcześniej informacje z sekcji „Przeczytaj”. Następnie nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Co wiesz na temat Kazimierza Przerwy‑Tetmajera?
Dlaczego wiersz Lubię, kiedy kobieta... był dla ówczesnych skandaliczny?
Jakim przekształceniom ulegała miłość w okresie Młodej Polski?
Faza realizacyjna:
Uczniowie przechodzą do sekcji „Galeria zdjęć interaktywnych”. Przypominają sobie zamieszczone tam dzieła i opisy. Następnie w parach wykonują polecenia 1 i 2. Nauczyciel prosi wybraną osobę o prezentację wypowiedzi, ocenia ją i komentuje
Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Ćwiczenia od 1 do 5 wykonują samodzielnie. Chętna osoba podaje swoje odpowiedzi, pozostali uczniowie komentują.
Ćwiczenia 6 i 7 uczniowie wykonują w grupach. Zespół 1 zastanawia się nad odpowiedzią do zadania 6, a drużyna 2 rozwiązuje zadanie 7. Po upływie ustalonego przez nauczyciela czasu następuje prezentacja prac zespołów.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat lekcji zawarty w sekcji „Wprowadzenie” i inicjuje krótką rozmowę na temat spełnienia kryteriów sukcesu.
Nauczyciel prosi chętnych uczniów o podsumowanie informacji z lekcji: czego uczniowie dowiedzieli się na temat wiersza Lubię, kiedy kobieta..., czy wszystko jest dla nich zrozumiałe, czy należy coś dopowiedzieć, przypomnieć.
Praca domowa:
Napisz rozprawkę na 300 słów, w której odpowiesz na pytanie: czy obecność nagości w sztuce jest uzasadniona?
Przygotuj się do dyskusji na temat wizerunku kobiety we współczesnej kulturze. Czy sposoby przedstawiania płci żeńskiej zmieniły się od czasów Młodej Polski?
Materiały pomocnicze:
Artur Hutnikiewicz, Młoda Polska, Warszawa 1994.
Justyna Bajda, Młoda Polska, Wrocław 2003.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie, korzystając z multimedium, przygotowują opis wybranego obrazu zamieszonego w tej sekcji.