Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1XEhbymBSyzU1
Ćwiczenie 1
Wskaż prawdziwe zdanie. Możliwe odpowiedzi: 1. Erotyki Kazimierza Przerwy-Tetmajera nie wywoływały oburzenia, ponieważ poeta nigdy nie przekraczał granicy dobrego smaku., 2. Erotyki Kazimierza Przerwy-Tetmajera nie wywoływały oburzenia, mimo że poeta przekraczał czasem granicę dobrego smaku., 3. Erotyki Kazimierza Przerwy-Tetmajera wywoływały oburzenie, lecz poeta nigdy nie przekroczył granicy dobrego smaku., 4. Erotyki Kazimierza Przerwy-Tetmajera wywoływały oburzenie, ponieważ poeta przekraczał czasem granicę dobrego smaku.
RoLBl4aCT2V0N1
Ćwiczenie 2
Wskaż cechy kobiety z wiersza Kazimierza Przerwy-Tetmajera Lubię, kiedy kobieta… Możliwe odpowiedzi: 1. wstydzi się przyznać, że odczuwa rozkosz, 2. zachwyca kochanka swoją osobowością, 3. omdlewa z powodu namiętności, 4. wykorzystuje urodę z wyrachowaniem, 5. chce zdominować mężczyznę, 6. oddaje się kochankowi całkowicie
11
Ćwiczenie 3

Z wiersza Lubię, kiedy kobieta… wypisz pięć słów‑kluczy, które są twoim zdaniem najistotniejsze podczas lektury tekstu.

R1dBeq86AXYRj
1. Tu uzupełnij. 2. Tu uzupełnij. 3. Tu uzupełnij. 4. Tu uzupełnij. 5. Tu uzupełnij.
11
Ćwiczenie 4

Na podstawie informacji zawartych w materiale i wiedzy własnej zdefiniuj przymiotnik „lubieżny”.

R5IMixEOmkVVF
Definicja (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5
Zapoznaj się z opisami obrazów zamieszczonych w galerii interaktywnej i zdecyduj, czy mogłyby być ilustracją do wiersza Tetmajera Lubię, kiedy kobieta… Przy każdym dziele uzasadnij swoją opinię jednym zdaniem.
Zapoznaj się z opisami obrazów zamieszczonych w galerii interaktywnej i zdecyduj, czy mogłyby być ilustracją do wiersza Tetmajera Lubię, kiedy kobieta… Przy każdym dziele uzasadnij swoją opinię jednym zdaniem.
R1S7u0qqay4Zq
Gustave Moreau, „Zjawa” (1876/1877) (Uzupełnij) Franz von Stuck, „Grzech” (1893) (Uzupełnij) Władysław Podkowiński, „Szał uniesień” (1894) (Uzupełnij) Edvard Munch, „Madonna” (1894/1895) (Uzupełnij) Gustav Klimt, „Judyta” (1901) (Uzupełnij) Jacek Malczewski, „Artysta i chimera” (1906) (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 6
Zapoznaj się z poniższym fragmentem hymnu Jana Kasprowicza Salome i podaj powody, dla których postawę podmiotu lirycznego można nazwać lubieżną.
Zapoznaj się z poniższym fragmentem hymnu Jana Kasprowicza Salome i podaj powody, dla których postawę podmiotu lirycznego można nazwać lubieżną.
Jan Kasprowicz Salome

Zedrzyjcie ze mnie te szarfy!
Zedrzyjcie drogie powłoki!
Niech krew ta cieknie po mem łonie białem!
Niech się spokrewni z mem ciałem
ten przekosztowny zdrój!
O święte objawienie mej boskiej urody!
Te oczy,
w które wpatrywać się będzie
ten mój kochanek młody,
aż mu się z szału wszystek świat zamroczy!
Ach! przyjdź!...
Te moje włosy miedziane
w które on rękę zanurzy
i będzie na swej dłoni ich sypkość promienną
z rozkosznym ważył uśmiechem!
Ach! przyjdź!...
Te usta, szkarłatem zlane,
barwami od świtowych ros wilgotnej róży!
Ach! przyjdź!
Te moje piersi drzemiące!
Z parą łabędzi porówna je senną
i potem je pożarem całunków przebudzi,
aż spłomienieją od rozkosznych znamion!
Ach! przyjdź!...
Te biodra, które zamknie pierścieniem swych ramion!
Ach! przyjdź!...
Ach! przyjdź, kochanku, przyjdź!...

pol2Jan Kasprowicz, Salome, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. J.J. Lipski, Kraków 1990, s. 180.
R1XPCArDWny85
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Porównaj wiersze Kazimierza Przerwy‑Tetmajera: Lubię, kiedy kobieta…XXXV preludium Mów do mnie jeszcze…. Wskaż różnice w przedstawianiu miłości.

Kazimierz Przerwa-Tetmajer Mów do mnie jeszcze…

Mów do mnie jeszcze… Za taką rozmową
tęskniłem lata… Każde twoje słowo
słodkie w mym sercu wywołuje dreszcze – –
mów do mnie jeszcze…

Mów do mnie jeszcze… Ludzie nas nie słyszą,
słowa twe dziwnie poją i kołyszą,
jak kwiatem, każdym słowem twym się pieszczę –
mów do mnie jeszcze…

pol3 Źródło: Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Mów do mnie jeszcze…, [w:] tegoż, Poezje, Warszawa 1980, s. 302.
RNAvOS4Vd1M3m
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 8
Stwórz rozprawkę na 300 słów, w której odpowiesz na pytanie: czy obecność nagości w sztuce jest uzasadniona?
Stwórz rozprawkę na 300 słów, w której odpowiesz na pytanie: czy obecność nagości w sztuce jest uzasadniona?
R1Kj264fn7Li8
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przygotuj się do dyskusji na temat wizerunku kobiety we współczesnej kulturze. Czy sposoby przedstawiania płci żeńskiej zmieniły się od czasów Młodej Polski?