Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Nomenklatura i wzory soli
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.
Zakres rozszerzony
VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:
2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia reguły nazewnictwa soli;
przedstawia rodzaje soli ze względu na ich budowę;
podaje nazwę soli na podstawie jej wzoru sumarycznego;
pisze wzór sumaryczny soli na podstawie jej nazwy systematycznej.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
dyskusja;
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
eksperyment;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
rzutnik multimedialny.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału oraz zadaje pytanie: jakie znaczenie w życiu codziennym ma odczyn roztworu?
Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów w odniesieniu do pytania: w jaki sposób zbadać odczyn oraz pH roztworów?
Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.
Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej informacje dotyczące roztworów o odczynie kwasowym, zasadowym i obojętnym zawarte w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”. Na forum uczniowie analizują podane informacje. Następnie nauczyciel wyświetla z e‑materiału przykłady wskaźników kwasowozasadowych zamieszczone w tabeli, po czym uczniowie również analizują je na forum klasy.
Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i wykonują polecenie bez zaglądania do podpowiedzi, uzupełniając je w dzienniczkach wirtualnych. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po zakończeniu pracy chętni lub wskazani uczniowie prezentują efekty, po czym następuje uwspólnienie zapisów, jeżeli są jakieś rozbieżności.
Eksperyment chemiczny – „Badanie odczynu oraz pH wodnych roztworów kwasów, zasad i soli”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w emateriale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest zbadanie odczynu roztworów i uszeregowanie poszczególnych roztworów od roztworu o najmniejszym pH do roztworu o największym pH. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują odpowiednie równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.
Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w emateriale – „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:
Co to są indykatory?
Jakie znasz wskaźniki używane w laboratorium?
Jakie są zakresy pH dla odczynów: kwasowego, obojętnego i zasadowego?
Co jest odczyn roztworu?
Z czego wynika to, że niektóre sole mają odczyn obojętny, a inne kwasowy czy zasadowy?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):
Co to są indykatory?
Jakie znasz wskaźniki używane w laboratorium?
Jakie są zakresy pH dla odczynów: kwasowego, obojętnego i zasadowego?
Co jest odczyn roztworu?
Z czego wynika to, że niektóre sole mają odczyn obojętny, a inne kwasowy czy zasadowy?
Doświadczenie chemiczne: „Badanie odczynu oraz pH wodnych roztworów kwasów, zasad i soli”.
Sprzęt i szkło laboratoryjne: szalki Petriego, pipety.
Odczynniki chemiczne: alkoholowy roztwór fenoloftaleiny, uniwersalny papierek wskaźnikowy, oranż metylowy, roztwór kwasu siarkowego(VI), roztwór zasady sodowej, roztwór chlorku potasu, roztwór chlorku miedzi(II), roztwór octanu potasu.
Instrukcja wykonania:
Na szalki Petriego nanieś po jednej kropli danej substancji.
Nanieś wskaźniki na badaną substancję.
Obserwuj zmiany.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Medium w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Nomenklatura i wzory soli”.