Autor: Gabriela Iwińska

Przedmiot: Chemia

Temat: Nomenklatura i wzory soli

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.

Zakres rozszerzony

VII. Systematyka związków nieorganicznych. Uczeń:

2) na podstawie wzoru sumarycznego związku nieorganicznego pisze jego nazwę, na podstawie nazwy pisze jego wzór sumaryczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • omawia reguły nazewnictwa soli;

  • przedstawia rodzaje soli ze względu na ich budowę;

  • podaje nazwę soli na podstawie jej wzoru sumarycznego;

  • pisze wzór sumaryczny soli na podstawie jej nazwy systematycznej.

Strategie nauczania:

  • strategia asocjacyjna;

  • strategia problemowa.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;

  • eksperyment;

  • technika zdań podsumowujących.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • rzutnik multimedialny.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel wykorzystuje informacje zawarte we wprowadzeniu do e‑materiału oraz zadaje pytanie: jakie znaczenie w życiu codziennym ma odczyn roztworu?

  2. Rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów w odniesieniu do pytania: w jaki sposób zbadać odczyn oraz pH roztworów?

  3. Ustalenie celów lekcji. Nauczyciel podaje temat zajęć i wspólnie z uczniami ustala cele lekcji, które uczniowie zapisują w portfolio.

  4. Zasady BHP. Nauczyciel zapoznaje uczniów z kartami charakterystyk substancji, które będą używane na lekcjach.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej informacje dotyczące roztworów o odczynie kwasowym, zasadowym i obojętnym zawarte w e‑materiale w sekcji „przeczytaj”. Na forum uczniowie analizują podane informacje. Następnie nauczyciel wyświetla z e‑materiału przykłady wskaźników kwasowozasadowych zamieszczone w tabeli, po czym uczniowie również analizują je na forum klasy.

  2. Wirtualne laboratorium – praca w parach. Uczniowie zapoznają się z medium bazowym i wykonują polecenie bez zaglądania do podpowiedzi, uzupełniając je w dzienniczkach wirtualnych. Nauczyciel monitoruje przebieg pracy uczniów. Po zakończeniu pracy chętni lub wskazani uczniowie prezentują efekty, po czym następuje uwspólnienie zapisów, jeżeli są jakieś rozbieżności.

  3. Eksperyment chemiczny – „Badanie odczynu oraz pH wodnych roztworów kwasów, zasad i soli”. Teraz uczniowie wykorzystają wiedzę zdobytą w emateriale oraz multimedium bazowym. Nauczyciel poprzez losowanie dzieli uczniów na grupy. Zadaniem uczniów jest zbadanie odczynu roztworów i uszeregowanie poszczególnych roztworów od roztworu o najmniejszym pH do roztworu o największym pH. Uczniowie wybierają odpowiednie szkło i odczynniki znajdujące się na stole laboratoryjnym, a następnie przeprowadzają eksperyment. Nauczyciel rozdaje karty pracy ucznia. Uczniowie samodzielnie stawiają pytanie badawcze i  hipotezę, obserwują zmiany podczas eksperymentu, zapisują odpowiednie równania reakcji chemicznych, wyciągają wnioski (wszystko zapisują w kartach pracy). Następnie na forum całej klasy następuje weryfikacja pod względem merytorycznym. Nauczyciel wyjaśnia niezrozumiałe kwestie.

  4. Uczniowie samodzielnie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując ćwiczenia zawarte w emateriale – „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel sprawdza wiedzę uczniów poprzez zadawanie przykładowych pytań lub nauczyciel może przygotować quiz z wykorzystaniem aplikacji Kahoot!, Quizizz lub LearningApss.org z zastosowaniem smartfonów/tabletów. Uczniowie odpowiadają na pytania:

  • Co to są indykatory?

  • Jakie znasz wskaźniki używane w laboratorium?

  • Jakie są zakresy pH dla odczynów: kwasowego, obojętnego i zasadowego?

  • Co jest odczyn roztworu?

  • Z czego wynika to, że niektóre sole mają odczyn obojętny, a inne kwasowy czy zasadowy?

  1. Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:

  • Przypomniałem/łam sobie, że...

  • Co było dla mnie łatwe...

  • Czego się nauczyłem/łam...

  • Co sprawiało mi trudność...

Praca domowa:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczeń zawartych w e‑materiale – zestaw ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane podczas zajęć.

Materiały pomocnicze:

  1. Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach):

  • Co to są indykatory?

  • Jakie znasz wskaźniki używane w laboratorium?

  • Jakie są zakresy pH dla odczynów: kwasowego, obojętnego i zasadowego?

  • Co jest odczyn roztworu?

  • Z czego wynika to, że niektóre sole mają odczyn obojętny, a inne kwasowy czy zasadowy?

  1. Doświadczenie chemiczne: „Badanie odczynu oraz pH wodnych roztworów kwasów, zasad i soli”.

Sprzęt i szkło laboratoryjne: szalki Petriego, pipety.

Odczynniki chemiczne: alkoholowy roztwór fenoloftaleiny, uniwersalny papierek wskaźnikowy, oranż metylowy, roztwór kwasu siarkowego(VI), roztwór zasady sodowej, roztwór chlorku potasu, roztwór chlorku miedzi(II), roztwór octanu potasu.

Instrukcja wykonania:

  • Na szalki Petriego nanieś po jednej kropli danej substancji.

  • Nanieś wskaźniki na badaną substancję.

  • Obserwuj zmiany.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

  • Medium w sekcji „Gra edukacyjna” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału w temacie „Nomenklatura i wzory soli”.