Autor: Dorota Czarny

Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie

Temat: Integracja kulturowa i polityka integracji

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

IV. Aspekty etniczne życia społecznego. 

Uczeń:

8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy; 

10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu i kierunku wpływa na te zjawiska. 

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyjaśnia pojęcie akulturacji w odniesieniu do grup mniejszościowych;

  • wskazuje przykłady zastosowania polityki asymilacji, integracji, marginalizacji i separacji w odniesieniu do grup mniejszościowych w Europie;

  • porównuje różne modele polityki państwa wobec mniejszości i imigrantów;

  • analizuje, jak migracja wpływa na politykę społeczną państwa przyjmującego.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wędrujące plakaty;

  • dyskusja;

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • śnieżna kula.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg zajęć:

Przed lekcją

Uczniowie są proszeni o zapoznanie się z tekstem zawartym w e‑materiale (bez mapy myśli), żeby móc w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.

Faza wstępna

1. Prezentacja tematu i celów zajęć.

2. Nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie: akulturacja. Uczniowie własnymi słowami je wyjaśniają i zapisują uzgodnioną wersję na tablicy. Następnie wybrana osoba odczytuje definicję z encyklopedii. Uczniowie weryfikują własną definicję.

Faza realizacji

1. Praca w czterech grupach metodą wędrujących plakatów. Nauczyciel w razie konieczności wyjaśnia, na czym ona polega: każda z grup wypisuje na plakacie wszystkie informacje dotyczące zagadnienia i po wyznaczonym czasie przekazuje grupie obok – do momentu, aż plakat wróci do pierwotnej grupy; każda z grup używa innego koloru markera i ma dopisywać wiadomości, których nie zapisali poprzednicy.

Każdy zespół opisuje jedną strategię:

  • grupa 1 – marginalizacja,

  • grupa 2 – separacja,

  • grupa 3 – asymilacja,

  • grupa 4 – integracja.

Uczniowie korzystają z dostępnych materiałów źródłowych.

2. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy wywieszają w widocznym miejscu plakaty i liderzy grup omawiają wyniki pracy.

3. Uczniowie wskazują przykłady zastosowania poszczególnych strategii w odniesieniu do grup mniejszościowych w Europie.

4. Praca metodą śnieżnej kuli. Uczniowie dobierają się w pary i mają za zadanie porozmawiać i zapisać na kartce swoje spostrzeżenia na temat: „Jak migracja wpływa na politykę społeczną państwa przyjmującego”. Uczniowie po chwili rozmowy łączą się w czwórki, wymieniają się swoimi wnioskami i ustalają ich wspólną wersję. Następnie łaczą się w coraz liczniejsze grupy, aż wspólnie jako klasa ustalą i zapiszą na tablicy swoje spostrzeżenia.

5. Uczniowie dyskutują nt. modelu polityki wobec imigrantów, jaki występuje w Polsce. Chętne/wybrane osoby podsumowują dyskusję.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie w ramach podsumowania rozwijają mapę myśli i wykonują dołączone do niej polecenie i ćwiczenie 1.

2. Prowadzący poleca, aby uczniowie dokonali samooceny i ich zaangażowania podczas lekcji. Ocena uczniów.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenie 2 dołączone do mapy myśli.

Materiały pomocnicze:

Z. Bauman, Tożsamość. Rozmowy z B. Vecchim, Gdańsk 2007.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Uczniowie, na podstawie zasobów multimedialnych i dostępnych źródeł informacji, mogą przygotować wiadomości o przywódcach politycznych, którzy pochodzą lub mają korzenie mniejszościowe. Materiał będzie służył jako podsumowanie lekcji lub od tych wiadomości można rozpocząć lekcję.