Dla nauczyciela
Autor: Dorota Czarny
Przedmiot: Wiedza o społeczeństwie
Temat: Integracja kulturowa i polityka integracji
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres rozszerzony
IV. Aspekty etniczne życia społecznego.
Uczeń:
8) przedstawia i porównuje różne modele polityki wobec imigrantów (unifikacja/asymilacja, integracja, wielokulturowość) w państwach Europy;
10) wyjaśnia kwestię akulturacji i asymilacji grup mniejszościowych, w tym migranckich; wykazuje, że rodzaj stosowanej polityki państwa w różnym stopniu i kierunku wpływa na te zjawiska.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia pojęcie akulturacji w odniesieniu do grup mniejszościowych;
wskazuje przykłady zastosowania polityki asymilacji, integracji, marginalizacji i separacji w odniesieniu do grup mniejszościowych w Europie;
porównuje różne modele polityki państwa wobec mniejszości i imigrantów;
analizuje, jak migracja wpływa na politykę społeczną państwa przyjmującego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
wędrujące plakaty;
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
śnieżna kula.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Przed lekcją
Uczniowie są proszeni o zapoznanie się z tekstem zawartym w e‑materiale (bez mapy myśli), żeby móc w czasie lekcji uczestniczyć w dyskusji.
Faza wstępna
1. Prezentacja tematu i celów zajęć.
2. Nauczyciel zapisuje na tablicy pojęcie: akulturacja. Uczniowie własnymi słowami je wyjaśniają i zapisują uzgodnioną wersję na tablicy. Następnie wybrana osoba odczytuje definicję z encyklopedii. Uczniowie weryfikują własną definicję.
Faza realizacji
1. Praca w czterech grupach metodą wędrujących plakatów. Nauczyciel w razie konieczności wyjaśnia, na czym ona polega: każda z grup wypisuje na plakacie wszystkie informacje dotyczące zagadnienia i po wyznaczonym czasie przekazuje grupie obok – do momentu, aż plakat wróci do pierwotnej grupy; każda z grup używa innego koloru markera i ma dopisywać wiadomości, których nie zapisali poprzednicy.
Każdy zespół opisuje jedną strategię:
grupa 1 – marginalizacja,
grupa 2 – separacja,
grupa 3 – asymilacja,
grupa 4 – integracja.
Uczniowie korzystają z dostępnych materiałów źródłowych.
2. Po wyznaczonym czasie poszczególne grupy wywieszają w widocznym miejscu plakaty i liderzy grup omawiają wyniki pracy.
3. Uczniowie wskazują przykłady zastosowania poszczególnych strategii w odniesieniu do grup mniejszościowych w Europie.
4. Praca metodą śnieżnej kuli. Uczniowie dobierają się w pary i mają za zadanie porozmawiać i zapisać na kartce swoje spostrzeżenia na temat: „Jak migracja wpływa na politykę społeczną państwa przyjmującego”. Uczniowie po chwili rozmowy łączą się w czwórki, wymieniają się swoimi wnioskami i ustalają ich wspólną wersję. Następnie łaczą się w coraz liczniejsze grupy, aż wspólnie jako klasa ustalą i zapiszą na tablicy swoje spostrzeżenia.
5. Uczniowie dyskutują nt. modelu polityki wobec imigrantów, jaki występuje w Polsce. Chętne/wybrane osoby podsumowują dyskusję.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie w ramach podsumowania rozwijają mapę myśli i wykonują dołączone do niej polecenie i ćwiczenie 1.
2. Prowadzący poleca, aby uczniowie dokonali samooceny i ich zaangażowania podczas lekcji. Ocena uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 2 dołączone do mapy myśli.
Materiały pomocnicze:
Z. Bauman, Tożsamość. Rozmowy z B. Vecchim, Gdańsk 2007.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Uczniowie, na podstawie zasobów multimedialnych i dostępnych źródeł informacji, mogą przygotować wiadomości o przywódcach politycznych, którzy pochodzą lub mają korzenie mniejszościowe. Materiał będzie służył jako podsumowanie lekcji lub od tych wiadomości można rozpocząć lekcję.