Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: Język polski
Temat: Wizerunek twórcy w wierszu Bolesława Leśmiana Poeta
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
interpretuje wiersz Bolesława Leśmiana Poeta;
dostrzega intencjonalność stosowania słownictwa oceniającego oraz neutralnego;
dokonuje analizy zabiegów służących prezentowaniu wizerunku poety przez Bolesława Leśmiana;
analizuje sposoby prezentowania poety w tekstach kultury.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
z użyciem e‑podręcznika;
wykład;
burza mózgów;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/ tablica, pisak/ kreda;
e‑podręcznik;
kartki samoprzylepne;
kolorowe pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom małe kartki i prosi, aby napisali na nich tytuł ulubionego utworu poetyckiego lub ulubionej piosenki.
Uczniowie przyklejają na tablicy kartki w dwóch kolumnach: wiersz, piosenka. Przedstawiciele klasy liczą kartki i podają głośno wyniki, sprawdzają, których tytułów jest więcej.
Nauczyciel traktuje to ćwiczenie jako punkt wyjścia do zebrania cech wspólnych wierszy i piosenek. Stosując burzę mózgów uczniowie wyliczają przykładowo:
wiersz można zaśpiewać,
do wierszy komponuje się muzykę,
wiersz i piosenka mają rymy,
wiersz i piosenka przekazują ludzkie emocje,
inne.
Nauczyciel podsumowuje uczniowskie wypowiedzi np. słowami Bolesława Leśmiana:
Śpiewność oglądań pozwala nam poznać świat lepiej, niż moglibyśmy to uczynić za pomocą rozumu, i dlatego poezji przyznaję rolę uprzywilejowaną w percepcji świata
.
Nauczyciel podaje cele i temat lekcji.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z e‑materiałem i na podstawie przywołanych wypowiedzi Michała Pawła Markowskiego uzupełnili listę cech wspólnych dla śpiewu i poezji. Następnie wykonują ćwiczenie 1. z sekcji „Sprawdź się”.
Uczniowie na podstawie e‑materiałów analizują mapę myśli i wpisują cytaty z wiersza Leśmiana do odpowiedniej kategorii stylistycznej.
Wybrany uczeń głośno czyta wiersz Bolesława Leśmiana Poeta. Można też zaproponować, aby kilka osób przystąpiło do odczytania wyznaczonych im fragmentów wiersza (samodzielnie mogą też zaplanować wspólne odczytanie).
Uczniowie przystępują do pracy w bloku ćwiczeń (ćwiczenia 2‑8).
Faza podsumowująca
Nauczyciel proponuje uczniom odczytanie symboliki łabędzia, który pojawia się w ostatnich czterech wersach wiersza. Uczniowie korzystają z dostępnych im słowników online i tradycyjnych. Poszukują funkcjonalnych kontekstów, przykładowo:
Jan Kochanowski, Pieśń XXIV,
Mitologia: Zeus pod postacią łabędzia zdobywa Ledę; Ptak kojarzony z Apollem i muzami; zwłaszcza z Errato opiekunką poezji miłosnej i muzyki,
Szkoła Leonarda, Leda z łabędziem,ok. 1510 r., Florencja, Uffizi,
Jan Asselijn, Zagrożony łabędź, ok. 1650 r.
Uczniowie analizują także nawiązania do łabędzia funkcjonujące w języku: łabędzi śpiew, łabędzia szyja, czarny łabędź.
Praca domowa:
Przygotuj konspekt ustnej wypowiedzi na temat: Sposób prezentacji twórcy w wierszu Poeta Bolesława Leśmiana.
Materiały pomocnicze:
Dariusz Szczukowski Niepoprawny istnieniowiec. Bolesław Leśmian i doświadczenie literatury, Gdańsk 2019.
Inne światy Bolesława Leśmiana. Film dokumentalny dostępny na platformie Ninateka.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Mapa myśli” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.