Sprawdź się
Pokaż ćwiczenia:
Ćwiczenie 1
Ćwiczenie 2
Jak podmiot liryczny nazywa poetę? Wypisz z tekstu trzy określenia. Podaj, co je łączy.
Ćwiczenie 3
Zapoznaj się z ilustracją interaktywną wyjaśniającą różnice między słownictwem wartościującym a neutralnym. Następnie do podanych poniżej wyrazów wartościujących pochodzących z wiersza Leśmiana dopisz ich neutralne odpowiedniki.
Źródło:
Jadwiga Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
Dorota Topa‑Bryniarska, Wartościujące środki semantyczno‑retoryczne w kontekście komunikacji medialnej na przykładzie francuskiego edytorialu, „Tekst i dyskurs – text und diskurs” 2013, nr 6.
Aleksandra Woszczyńska, Wyrażenia ekspresywne jako słownictwo wartościujące na przykładzie felietonów Krzysztofa Teodora Toeplitza, „Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze” 2012, nr 1.
Jadwiga Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
Dorota Topa‑Bryniarska, Wartościujące środki semantyczno‑retoryczne w kontekście komunikacji medialnej na przykładzie francuskiego edytorialu, „Tekst i dyskurs – text und diskurs” 2013, nr 6.
Aleksandra Woszczyńska, Wyrażenia ekspresywne jako słownictwo wartościujące na przykładzie felietonów Krzysztofa Teodora Toeplitza, „Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze” 2012, nr 1.
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 4
Ćwiczenie 5
Wypisz z tekstu wszystkie wartościujące leksemy dotyczące poety. Opisz obraz poety, który wyłania się z wiersza. Wyjaśnij, jak postrzegasz jego postawę?
Ćwiczenie 6
Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób został ukazany Bóg w wierszu Leśmiana? Wyjaśnij funkcję nawiązań do Biblii w wierszu Poeta Bolesława Leśmiana.
Ćwiczenie 7
Wpisz z wiersza elementy metafizyczne. Odpowiedz na pytanie, co łączy poetę z Bogiem?
Ćwiczenie 8
Postaw tezę interpretacyjną, wyjaśniającą, jakie wartości przedstawiono w wierszu Poeta.
Praca domowa
Przygotuj konspekt ustnej wypowiedzi na temat: Sposób prezentacji twórcy w wierszu Poeta Bolesława Leśmiana.