1
Pokaż ćwiczenia:
R1PZ0Baa7Kwsh1
Ćwiczenie 1
Zapoznaj się z tekstem Michała Pawła Markowskiego i oceń prawdziwość zdań. Dla Leśmiana największą wartość ma słowo pisane. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Tylko przez język jesteśmy w stanie poznać świat. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W poezji Leśmiana nie ma związku między językiem a poznawaniem rzeczywistości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poezja jest synonimem śpiewania. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Poezja ma moc kreacji światów. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dla Leśmiana poezja nie musi się łączyć z muzycznością. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Intelektualna interpretacja świata nie ukazuje prawdziwej rzeczywistości. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
11
Ćwiczenie 2

Jak podmiot liryczny nazywa poetę? Wypisz z tekstu trzy określenia. Podaj, co je łączy.

R1JyeqgpMOoe4
(Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij). (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z ilustracją interaktywną wyjaśniającą różnice między słownictwem wartościującym a neutralnym. Następnie do podanych poniżej wyrazów wartościujących pochodzących z wiersza Leśmiana dopisz ich neutralne odpowiedniki.

RvcCigPlzQI651
Ilustracja interaktywna przedstawia dwie kolumny. Pierwsza kolumna nosi tytuł: słownictwo wartościujące. Pod tym nagłówkiem znajdują się trzy wersy: definicja, cechy, przykłady. 1. Definicja: Jest to słownictwo nacechowane stylistycznie, służące ekspresji emocji, wyrażaniu opinii. Pojawia się raczej w nieoficjalnej odmianie języka w jej wersji mówionej i pisanej, 2. Cechy: Na poziomie leksykalnym: zastosowanie słownictwa zakwalifikowanego jako ekspresywne (wyrazy w słowniku mają swoje kwalifikatory - możesz sprawdzić, które z nich są np. obelżywe), w tym także stosowanie kolokwializmów i wulgaryzmów. Na poziomie słowotwórczym: zastosowanie zdrobnień (kotek), zgrubień (kocisko), spieszczeń (kiciuś) oraz zastosowanie partykuły wzmacniającej (chodźże), 3. Przykłady: belfer babsztyl piesek ptaszysko. Druga kolumna nosi tytuł: słownictwo neutralne. Pod tym nagłówkiem znajdują się trzy wersy: definicja, cechy, przykłady. 1. Definicja: Słownictwo, które nie jest nacechowane stylistycznie, nie służy wyrażaniu emocji i opinii i może być używane w każdym wariancie stylistycznym. Pojawia się w oficjalnej i nieoficjalnej odmianie języka, w jej wersji pisanej i mówionej, 2. Cechy: Najważniejszą cechą leksemów neutralnych jest ich nienacechowanie. Słownictwo neutralne jest transparentne, nie zwraca na siebie uwagi., 3. Przykłady: nauczyciel kobieta pies ptak. Między kolumną 1 a 2 znajduje się informacja: Na poziomie składniowym ekspresję można uzyskać dzięki zastosowaniu wykrzyknień i inwersji. Wyrazić emocje można także dzięki prozodii, stosując odpowiednią intonację oraz kładąc akcent na wybrane wyrazy.
Źródło:
Jadwiga Puzynina, Język wartości, Warszawa 1992.
Dorota Topa‑Bryniarska, Wartościujące środki semantyczno‑retoryczne w kontekście komunikacji medialnej na przykładzie francuskiego edytorialu, „Tekst i dyskurs – text und diskurs” 2013, nr 6.
Aleksandra Woszczyńska, Wyrażenia ekspresywne jako słownictwo wartościujące na przykładzie felietonów Krzysztofa Teodora Toeplitza, „Językoznawstwo: współczesne badania, problemy i analizy językoznawcze” 2012, nr 1.
R1EPZlqaEWP27
przywłaszczać - Tu uzupełnij łachmany - Tu uzupełnij goły - Tu uzupełnij wlec - Tu uzupełnij włóczyć się - Tu uzupełnij łajdaczyć się - Tu uzupełnij uganiać się - Tu uzupełnij
R1auyQcVYyyUL2
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
2
Ćwiczenie 4
RQ6vwfRe10Vu4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 5
Wypisz z tekstu wszystkie wartościujące leksemy dotyczące poety. Opisz obraz poety, który wyłania się z wiersza. Wyjaśnij, jak postrzegasz jego postawę?
Wypisz z tekstu wszystkie wartościujące leksemy dotyczące poety. Opisz obraz poety, który wyłania się z wiersza. Wyjaśnij, jak postrzegasz jego postawę?
RxD5jFeoJnYsU
(Uzupełnij).
leksem
21
Ćwiczenie 6

Odpowiedz na pytanie, w jaki sposób został ukazany Bóg w wierszu Leśmiana? Wyjaśnij funkcję nawiązań do Biblii w wierszu Poeta Bolesława Leśmiana.

RYorq4x8cpM5P
(Uzupełnij).
31
Ćwiczenie 7

Wpisz z wiersza elementy metafizyczne. Odpowiedz na pytanie, co łączy poetę z Bogiem?

R3QpRfdWC0SZf
(Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 8

Postaw tezę interpretacyjną, wyjaśniającą, jakie wartości przedstawiono w wierszu Poeta.

R3LqS6b4aWi2W
(Uzupełnij).
Praca domowa

Przygotuj konspekt ustnej wypowiedzi na temat: Sposób prezentacji twórcy w wierszu Poeta Bolesława Leśmiana.