Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Wietrzenie skał jako proces kształtujący powierzchnię Ziemi. Rodzaje wietrzenia skał

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I

Podstawa programowa

V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.

Uczeń:

3) charakteryzuje główne procesy zewnętrzne modelujące powierzchnię Ziemi (erozja, transport, akumulacja) oraz skutki rzeźbotwórczej działalności rzek, wiatru, lodowców, lądolodu i mórz oraz wietrzenia.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wyjaśnia, na czym polega proces wietrzenia skał,

  • wymienia czynniki wpływające na wietrzenie skał,

  • omawia poszczególne rodzaje wietrzenia i porównuje je,

  • omawia wpływ wietrzenia na rzeźbę terenu.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa

Metody nauczania: pogadanka, dyskusja, mapa mentalna, metody operatywne (praca z filmem edukacyjnym, fotografiami i tekstem e‑materiału)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca na forum klasy

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, podręcznik, fotografie efektów wietrzenia (jeżeli nauczyciel chce wykorzystać więcej lub inne niż w e‑materiale)

Materiały pomocnicze

Klimaszewski M., Geomorfologia, PWN, Warszawa 1978.

Książkiewicz M., Geologia dynamiczna, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa 1979.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – przedstawia uczniom fotografie popękanych skał, pokryw zwietrzelinowych czy ostańców skalnych; inicjuje pogadankę na temat przyczyn takich zmian.

  • Następnie nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z wprowadzeniem do e‑materiału i odpowiedź na pytanie: dlaczego mówi się, że „kropla drąży skałę nie siłą, a częstym spadaniem”? Podkreślenie roli czasu w procesach wietrzeniowych.

  • Nauczyciel przedstawia temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Wprowadzenie terminu wietrzenie skał (wykorzystanie e‑materiału); poznanie czynników wpływających na przebieg procesów wietrzenia.

  • Na podstawie e‑materiału uczniowie wyróżniają rodzaje wietrzenia i wspólnie krótko je charakteryzują.

  • Następnie nauczyciel dzieli uczniów na małe grupy (3- lub 4‑osobowe) – każdej z nich przydzielony zostaje (np. w drodze losowania) konkretny rodzaj wietrzenia. Ich zadaniem jest przygotowanie mapy mentalnej przedstawiającej wpływ przydzielonego rodzaju wietrzenia na kształtowanie rzeźby powierzchni ziemi (uczniowie mają także uwzględnić czynniki wpływające na rodzaj wietrzenia).

  • Przydział rodzajów wietrzenia (propozycja przy podziale na siedem grup): 1. wietrzenie biologiczne, 2. wietrzenie odciążeniowe i termiczne, 3. wietrzenie mrozowe, 4. wietrzenie solne i ilaste, 5. hydroliza i hydratacja, 6. rozpuszczanie, redukcja i oksydacja, 7. karbonatyzacja.

  • Uczniowie tworzą mapy myśli – nauczyciel przypomina, że mogą korzystać z e‑materiału i innych dostępnych źródeł informacji.

  • Po upływie wyznaczonego przez nauczyciela czasu liderzy poszczególnych grup na forum całej klasy prezentują swoje mapy mentalne.

  • Po prezentacjach nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące bezpośredniego i pośredniego wpływu wietrzenia na rzeźbę terenu.

  • Następnie nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z filmem edukacyjnym (e‑materiał).

  • Na podstawie prezentacji map myśli i filmu uczniowie mają ułożyć notatkę z lekcji, zawierającą odpowiedzi na pytania: Na czym polegają poszczególne rodzaje wietrzenia? Jakie formy rzeźby powstają w wyniku tych rodzajów wietrzenia? Można zaproponować uczniom tabelę do wypełnienia.

  • Prezentacja (sprawdzenie) kilku notatek.

Faza podsumowująca

  • Nauczyciel wprowadza uczniów do ćwiczeń w e‑materiale – w zależności od tempa pracy uczniowie indywidualnie wykonują kilka wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń.

  • Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, mówią, co było dla nich łatwe, trudne, ciekawe, do czego mogą wykorzystać zdobyte informacje.

Praca domowa

  • Uzasadnij, że warunki środowiskowe w różny sposób wpływają na intensywność głównych rodzajów wietrzenia w różnych miejscach na Ziemi.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Film edukacyjny można wykorzystać w czasie lekcji powtórzeniowej z działu „Litosfera” (zakres podstawowy: V). Można go wykorzystać także podczas lekcji dotyczącej wietrzenia fizycznego i chemicznego oraz krasowienia (zakres rozszerzony: V. 5).